Hej!

Jeg vil gerne hæve loftbjælkelaget for at opnå højere loftshøjde i et rum i forbindelse med renovering.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en beregning af, hvordan bjælkelaget skal konstrueres? Er dette muligt at svare på, eller er der behov for mere information?

Skitsen viser, hvordan det nuværende bjælkelag er konstrueret. Jeg sender også med nogle fotos af, hvordan det ser ud.

Skitsen viser konstruktionen af et nuværende bjælkelag med målangivelser for bjælkerne, inklusive 95 cm og 85 cm afstande mellem dem. Træbjælker og ophæng i et loftsloft, del af konstruktionen i et vindsrum. Brugt i diskussion om loftsrenovering og beregning af bjælkekonstruktion. Et billede af en opgang med trækonstruktioner og en stor, isoleret ventilationsrør i et loftsrum med grove trævægge. Gammelt tagkonstruktion med synlige bjælker og træbeklædt loft i en loftsrum, der viser en detaljeret del af husets struktur.

Huset ligger i snelastzone 2,0. Det er pladetag.

Jeg hyrede en konstruktør. Inden han blev sygemeldt, har han skrevet sådan her:
Sk=2,0 kN/m2
Wk=0,56 kN/m2 (Terræntype III + Vk=24 m/s)
qk=2,5 kN/m2 (Kategori A + indervægge)
Normer: EKS11 med tilhørende eurocode

Taget består af tagbjælker ”stokke” 100x100s1200, som hviler på rygbjælke 150x180. Materialet er tømmer. Rygbjælken hviler på en ny bjælke, der krydser skråbjælker. Tagbjælker har på siderne anker på dels bjælke og husets facade.

Hjælp?

Jeg mistænker, at det ikke er muligt at flytte gulvbjælkerne uden at bringe tømmerstøttens stabilitet i fare. Hvor meget vil du hæve loftet? Konstruktørens tal betyder bare, at han har beregnet karakteristiske værdier for sne, vind og såkaldt nyttelast.

Kan du forestille dig en løsning, hvor du lader gavlene være intakte to bjælker ind?

Silver78 Silver78 sagde:
Kan du forestille dig en løsning, hvor du lader gavlene være intakte to bjælker ind?
Jeg er usikker på, hvordan du mener. Jeg kan forestille mig de fleste løsninger, så længe det bliver godkendt af kommunen, og vi får højere loftshøjde.

J justusandersson sagde:
Jeg mistænker, at det ikke går at flytte gulvbjælkerne uden at æventyrligere tømmerkonstruktionens stabilitet. Hvor meget vil du hæve taget? Konstruktørens tal betyder bare, at han har beregnet karakteristiske værdier for sne, vind og såkaldt nyttig last.
Jeg ville skulle hæve det 20 cm cirka.

Der er en bjælke yderst nærmest væggen. Hvis jeg lægger bjælkelaget ovenpå den, så bilder jeg mig ind, at tømmerkonstruktionen forbliver stabil.

Tegning af en trekant på ternet papir, med en angivet længde på 90 mm. Skitse af en mekanisme eller konstruktion nederst.
M mölnbo sagde:
Jeg ville have brug for at hæve det omkring 20 cm.

Der er en stock længst ude nærmest væggen. Hvis jeg lægger bjælkelaget ovenpå den, forestiller jeg mig, at tømmerkonstruktionen forbliver stabil. Vedhæfter skitse

M mölnbo sagde:
Jeg er usikker på, hvordan du mener. Jeg kan forestille mig de fleste løsninger, bare det bliver godkendt af kommunen og vi får højere loftshøjde.
I et hus er det hjørnerne og gavlene, der ofte er de mest følsomme i en konstruktion. Der er en vis glid påvirkning midt på også. Har du et billede, hvor man ser lidt mere af alt på loftet?

Kan du vise et billede af, hvordan gulvbjælkerne er fastgjort i ydervæggene?

Bjælkerne er formentlig sammensat med væggen med en eller anden form for tømmerknude.

Jeg ser ingen direkte problemer med at hæve loftsbjælkelaget. Udfordringen ligger i at forbinde det nye bjælkelag med ydervæggene på en sådan måde, at tømmervæggens stabilitet ikke påvirkes, når det eksisterende bjælkelag fjernes.

Er loftsbjælkelaget ophængt i limtræsbjælken man ser på billedet? Den bjælke kan med fordel blive, det nye bjælkelag lægges i stedet ovenpå denne. Hvor høj er limtræsbjælken?

At bjælkelaget skal dimensioneres for en nyttelast på 2,5 kN/m2 tror jeg ikke er nødvendigt. Vinden skal vel ikke indrettes som jeg tolker det? Karakteristisk nyttelast på vindbjælkelag er 0,5-1,0 kN/m2 afhængigt af fri højde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.