Jeg er i gang med at bygge en hems på min villa i Stockholm og skal dimensionere etageadskillelse.

Huset er pudset betonhulsten + tegl, hvor opslaget til den nye etageadskillelse er tænkt at være en 200x200 betonbjælke (4⌀10, ⌀8s400-N), som støbes oven på muren rundt hele huset, med leca 90 udvendigt.

Etageadskillelsen er tænkt at være 90x360 LT cc 60 med laxdørksplade, som overstøbes med 50 mm Beton C20/C25 og skrues og armeres for samvirke.
Spændvidde 820 bredde 930 (se billede).
Nu har jeg dog lidt overvejelser om, der findes en måde at reducere etageadskillelsens tykkelse.

Er der nogen, der har nogle gode ideer?

Kan fx stålbjælke være noget? I så fald, hvad kan være passende?
Plan over vindsvåning med mål: 930x820, rumsfordeling med trappe, bad/WC og gang. Viser dørplacering og dimensioner.

Hvordan ser etagerne ud nedenunder? Er der ingen vægge eller lignende at lægge det mellemliggende dæk på?

Desværre er der ret dårlige forudsætninger for at stille søjler på de to underliggende etager. I nødstilfælde kunne det måske lade sig presse ind, men egentlig ikke uden at ændre for meget i den åbne planløsning.

Du har ingen flere tegninger, planer og sektioner?

B bossespecial sagde:
Du har inga mer tegninger, planer og sektioner?
Jeg er lidt bange for at rode alt for meget, da det er vandbåren gulvvarme, der er flydespartlet ind i begge de underliggende planer. Derudover er der ret mange huller taget omkring skorstenen til FTX-spiro, ny el og vand (alt omgjort, dog ikke af mig), men jeg bekymrer mig måske unødvendigt.

Stueplanet mangler egentlig bærende vægge, bortset fra en væg af en lidt uklar type, men jeg synes, det ser mistænkeligt ud at være blåbetong. Huset er bygget i 1945, men ret grundigt ombygget for 12 år siden (ikke af mig).

Planløsning af entréplan i et hus fra 1945 med køkken, stue, bad/WC og pejs, markeret med gips stålregler og FTX-spiro ombygning. Planløsning af et hus fra 1945 med entréetage. Viser vægge af tegl og betonhålsten. Oplyst om renovering og mulige blåbetongvægge.

Hvad er det for et bjælkelag i dag, og hvad er det for en type tag? Det virker, som du siger, svært at finde en god vej ned til grunden for at bære det nye bjælkelag. Ville det måske være muligt at hænge det op i det nye tag?

B bossespecial sagde:
Hvad er det for et bjælkelag i dag, og hvad er det for en type tag?
Stueetagens bjælkelag er et betonbjælkelag siden byggeåret (1945), med gulvvarmeslanger lagt i flydespartelmasse for 12 år siden. Taget 45 gr med toplægter 90x405 og en LT 90x90 søjle, der står på 610/320, tagbjælker 56x315 dimensioneret til ståltag.
70 cm forhøjet facade på loftsetagen.
Loftsetagens eksisterende bjælkelag er en slags træbjælkelag, som af forskellige årsager ikke kan blive der.

Bjælkelaget på højre side af væggen ved trappen kunne man stille på vægge etagen nedenunder. Bjælkelagets retning parallelt med husets bredde. Så kunne du vende bjælkelaget på delen over stuen og lægge en bjælke fra kaminen til ydervæg. Kræver dog tiltag i stueetagen. Så skaber trappen lidt problemer, da den skærer bjælkelaget. Man kunne lægge en bjælke til venstre for trappen og hænge den ene ende af denne op i mønsbjælken.

B bossespecial sagde:
Bjælkelaget på højre side af væggen ved trappen kunne man stille på vægge etagen under. Bjælkelagets retning parallelt med husets bredde. Derefter kunne du vende bjælkelaget på delen over stuen og lægge en bjælke fra kaminen til ydervæg. Kræver dog foranstaltninger i stueetagen. Trappen volder lidt besvær, da den skærer bjælkelaget over. Man kunne lægge en bjælke til venstre for trappen og hænge den ene ende af denne på møjebjælken.
Takker og bukker for idéer - skal overvejes.

Hvad tror du om en stålbjælke som erstatning for 90x360, for eksempel en HEB-180 (som mine meget beskedne og ikke længere opdaterede kundskaber trods alt har formået at regne ud ville være på den sikre side i sammenligning med en LT 90x360, med hensyn til momentkapacitet og bøjningsstivhed)?

En HEB180 er næsten dobbelt så stiv som din foreslåede limträbalk, så den vil sandsynligvis fungere, forudsat at bjælken er korrekt dimensioneret.

B bossespecial sagde:
En HEB180 er næsten dobbelt så stiv som din foreslåede limtræsbjælke, så den vil sandsynligvis fungere, forudsat at bjælken er korrekt dimensioneret.
Inden jeg fortsætter videre på denne måde - noget jeg burde overveje i sammenligning med limtræ?
Det ser ud til at være ret upopulært at dimensionere på denne måde. Jeg ved for lidt til at forstå hvorfor.

Jeg forstår nok ikke helt hvad du mener. Er det dig, der laver tegningerne selv? Er det korrekt opfattet, at der skulle være en indre søjle til tagbjælken udover gavlvæggene forresten? Fortsæt med at tegne ind på planerne, hvor den indvendige søjle fra taget lander, og følg den hele vejen ned til fundamentet. Tegn derefter et tværsnit og fyld dette med information om tag-, væg- og bjælkelagsopbygning. Hvis du er usikker på, hvordan man beregner dimensioner, anbefaler jeg at hyre nogen, der kan hjælpe dig.
Så snart man begynder at tegne, ser man hurtigt, hvad der fungerer eller ikke.

B bossespecial sagde:
Jeg forstår nok ikke helt hvad du mener. Er det dig der laver tegningerne selv? Er det korrekt forstået at det skulle være en indre søjle til tagbjælken udover gavlvæggene forresten? Fortsæt med at tegne ind på planerne hvor den indvendige søjle fra taget lander og følg den hele vejen ned til fundamentet. Tegn derefter en tværsnit og tilføj information omkring tag-, væg- og bjælkelagsopbygning. Er du usikker på hvordan man beregner dimensioner anbefaler jeg at ansætte nogen der kan hjælpe dig.
Så snart man begynder at tegne, ser man hurtigt hvad der fungerer eller ej.
Jeg laver ingen konstruktion selv, er bare ude efter ideer og rimelige antagelser om det overhovedet er muligt at få bjælkelagstykkelsen (som er dimensioneret af konstruktør) ned vha stål i stedet.

For at få ned bjælkelagstykkelsen gælder det om at finde oplagspunkter for at reducere spændvidderne. Disse kan som sagt være vægge, bjælker, søjler under bjælkelaget, eller at bjælkelaget ophænges i eksempelvis overliggende bjælke. Uanset hvad er det vigtigt at skitsere ideerne i skala.

B bossespecial sagde:
For at få ned bjælkelagstykkelsen gælder det om at finde de rigtige støttepunkter for at reducere spændvidderne. Disse kan som sagt være vægge, bjælker, søjler under bjælkelaget, eller at bjælkelaget hænges op i eksempelvis overliggende bjælke. Uanset er det vigtigt at skitsere ideerne i skala.
Tak @bossespecial for ideer og kommentarer.
Jeg har som sagt nøje overvejet mulige afbæringer, men det bliver meget kompliceret som det ser ud på den underliggende plan.

Er stålbjælker udelukket, eller er der nogen her, der har erfaring med lignende dimensionering (spændvidde 8,2 m med samvirkende laxstjärtsplåt med 50 mm beton, samt mulig 4-sidet støtte over bredden 9,3 m)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.