Har fået adgang til en FANTASTISK ladebygning. Desværre er gulvet i maskinhallen ordentligt råddent, og jeg har brug for at udskifte bjælkelag og gulv for at kunne køre ind med traktor og andet.

Udfordringen er, at det nuværende bjælkelag ligger på 75-100 cm høje natursten med lidt forskellige afstande (gulvet ligger ca. 1,5 m over jordniveau), og jeg har brug for at finde en form for "dimensioneringsværktøj" til at beregne, hvad der kræves for at bære en 5 tons traktor (bjælkelag + gulv).

Er der nogen, der kan henvise til et passende værktøj, så jeg slipper for at bruge et par dage på at forsøge at forstå formlerne på træguidens hjemmeside?

God begyndelse…men desværre lidt svag dimensionering….

Hvis du skal have ind samme maskine som før, er det vel bare at kopiere det gamle bjælkelag og gulvet?

F fribygg sagde:
Hvis du skal have ind den samme maskine som før, er det vel bare at kopiere det gamle bjælkelag og gulv?
Desværre har ingen maskine kørt på gulvet i flere år, og jeg ved ikke, hvad det var for
maskiner. Jeg tror dog ikke, det holder til vores fem tons traktor (og er ikke rigtig klar til at teste det)

En traktor på 5 ton har man måske helst en ordentlig støbt og armeret plade til?
På den tid man kørte ind med traktor på kørebaner i lader i mine trakter brugte man Fe 35 og lignende som vejede under 2 ton.

Absolut...men...nu er der 1,5 meters højdeforskel, og det ville være praktisk at kunne konstruere noget, der bærer det.

Det er måske både enklere og billigere at fylde med sten og grus?

Elendigheden ligger på en ø uden landforbindelser...så de fraktionerne er ikke så let tilgængelige...

Regn for sjov, hvad det ville koste at dække overfladen med 2x8 på højkant, jeg tror ikke, det er økonomisk rimeligt med de nuværende tømmerpriser at konstruere et træbjælkelag, der kan bære en 5 tons traktor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.