Hej, vi har et hold, der arbejder på vores sommerhus. Vi var nødt til at udskifte bjælkelaget, så nye limtræsbjælker er nu på plads. For at lydisolere og også give en vis varmeisolering under parketgulvet på overetagen tænkte vi at bygge lag for lag som følger:

Parket
Akustikmåtte 5mm
Dobbelt OSB
Striber af Akustikmåtte 5mm på gulvbjælkerne
Gulvbjælkerne
Mineralsuld mellem gulvbjælkerne
Gipsskive 1,25cm

Lyder det rimeligt?

Her er typen af akustikmåtte vi tænkte at bruge: https://www.amazon.se/5-200-m²-ljudisolering-XPSgrönt-underlag/dp/B0C5RPMJP9

Den grønne måtte er jo trinlydsdæmpning? Den vil næppe gøre nogen nytte, hvis man lægger strimler på bjælkerne, den del kan du nok springe over med god samvittighed.

Jeg ville også droppe osb og i stedet lægge dobbelte lag gulvgips. Meget mere effektivt til at dæmpe lyd.

MathiasS MathiasS sagde:
Den grønne måtten er jo trinlydsdæmpning? Den vil nok ikke gøre nogen nytte, hvis man lægger strimler på bjælkerne, den del kan du nok springe over med god samvittighed.

Jeg ville også droppe osb og i stedet lægge dobbelt lag gulvgips. Meget mere effektivt til at dæmpe lyd.
Tak for svar! Tænkte mest at strimlen af akustik-/fibermåtte mellem bjælke og OSB forhindrer, at lyd transporteres videre fra OSB ind i bjælkelaget (en slags buffer).

Er det ikke risikabelt at bare bruge gips som gulv? Føles som om OSB bliver et mere stabilt gulv, der svajer mindre. Vi skal også have nye skillevægge på overetagen, så forestiller mig, at det bliver lettere for dem at fastgøre skillevæggene i OSB.

Senest redigeret:
Ok, så skal du begynde fra start. Jeg antog, at parketten var selvbærende på den bjælkeafstand, du har, men det er det ikke, forstår jeg.

Det normale er, at man lægger gulvspånplade for at få et undergulv, der bærer. OSB har intet med konstruktionen at gøre for at skabe bæreevne. Derefter lægger man trinlydsdæmpning på det.

• Synes
mvs
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Ok, så må du starte fra begyndelsen. Jeg antog, at parketten var selvbærende på den bjælkeafstand, du har, men det er ikke tilfældet, forstår jeg.

Det normale er, at man lægger gulvspånplade for at få en bærende undergulv, OSB har ingen rolle i konstruktionen for at skabe bæreevne. Derefter lægger man trinlydsdæmpning på det.
De har allerede skaffet alt OSB og planlægger at lægge det dobbelt. Et andet firma vi hyrede gjorde det samme for os for nogle år siden i et andet hus, og det blev meget godt. Hvad tror du om at lægge en 125mm gipsplade ovenpå OSB og derefter den grønne fiberplade ovenpå gipsen?

Hvad er afstanden mellem bjælkerne?

...og så lægger man dobbelt 11mm OSB?

Det lyder yderst tvivlsomt.

Hver OSB er 25mm, så 50mm tykt i alt.

Talte lige med byggefirmaet. De har lagt 22mm OSB x 2. Eventuelt lægger de yderligere 8mm OSB eller 8mm gipsskive ovenpå, hvis de føler, at det er nødvendigt. De vil tjekke, hvor stabilt det føles i morgen.

Er dette i Sverige? Lyder ikke som en almindelig konstruktion i Sverige. Hvorfor ikke holde sig til et limskruet spånpladegulv (gulvspånplader), som er standard som undergulv og vil have den rette bæreevne på cc60 (bortset fra hvor du skal sætte fliser/klinker, der skal du gøre mere). Der er en fordel ved at bruge typiske konstruktioner.

.....jeg mener, hvor køber man engang 25mm OSB, findes ikke i en eneste byggemarked her.

• Synes
MONTREAL
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS sagde:
Er dette i Sverige? Lyder ikke som en almindelig konstruktion i Sverige. Hvorfor ikke holde sig til et limskruet spånpladegulv (gulvspånplader) som er standard som undergulv og vil have den rette bæreevne på cc60 (undtagen hvor du skal sætte fliser/ klinker, der har du brug for at gøre mere). Der er en fordel ved at bruge typekonstruktioner.

.....jamenar, hvor køber man ens 25mm OSB, findes ikke i en eneste byggeforretning her.
Er helt enig, har kun set forbrugere lægge OSB på gulv i Sverige, vi bruger gulvspån, men går ud fra at TS er i udlandet, virker til at være almindeligt i USA.

Estland sælger osb 25mm 625x2500 ^^

Ja, dette er i Kroatien. Helt andre dimensioner og materialer der. Det er bygningsingeniøren, som har bedt om OSB 22mm x 2, så man må jo håbe, at det er korrekt.

Hvad de er lidt bagud med i Kroatien er ventilation, lydisolering og isolering, så der er jeg omhyggelig med at dobbeltjekke og forklare, hvordan man gør i andre lande. De har ingen problemer med det, men synes at sætte pris på det. Der har været nogle 'aha'-oplevelser fra deres side 🙂

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.