Jeg skulle have hæftet en plastfolie op, når jeg alligevel var i gang. Ret hvad det er, vil du forbedre varmen og isoleringen der, og så er det unødvendigt at rive alt ned igen.
Plasten gør jo ligesom ingen skade bare ved at være der.
Hvis jeg forstår rigtigt, er der boligareal ovenover garagen. Så vidt jeg ved, er det kun i ydervægge og tag, man har dampspærre. Ikke i indervægge og etageadskillelser.
I mit garage med snedkeri har jeg visse beslag/ophæng i loftet samt stikkontakter. Kan være værd at tænke på nu, når du ser, hvor bjælkerne går. El kan man jo dog trække udenpåliggende, hvis det bare er garage.
Jeg ville have hæftet en plastikfolie op, mens jeg alligevel var i gang. Når som helst vil du forbedre varmen og isoleringen der, og så er det unødvendigt at rive det hele ned igen. Plastikken gør jo ligesom ingen skade bare ved at være der.
Ah alright. Ja garagen er uopvarmet, men der er opvarmet boligområde ovenover. Jeg tænker langsigtet, at jeg skal bo her i 50 år, så ja, jeg vil gerne benytte lejligheden, hvis det gør nogen nytte.
AAvemo sagde:
Hvis jeg forstår korrekt, er det boligområde ovenover garagen. Så vidt jeg ved, er det kun i ydervægge og tag, man har dampspærre. Ikke i indervægge og etageadskillelser.
Nej, jeg har ingen anelse, det var som sagt, når jeg googlede, at flere sider siger, at man skal sætte dampspærre, inden loftsgips uanset scenariet. Men jeg selv ved ikke
Gg.kraft sagde:
I min garage med værksted har jeg visse beslag/kroge i loftet samt stikkontakter. Kan være værd at tænke på nu, når du ser, hvor bjælkerne går. El kan man jo trække udenpåliggende, hvis det bare er garage.
Ser desværre ikke bjælkerne på grund af forskallingsbrædderne, som jeg tænker at lade sidde ☹️
Men godt input. Jeg fører elen udvendigt til lysstofrør.
Næh jeg har ingen anelse, det var som sagt da jeg googlede, at flere sider siger, at man skal sætte en dampspærre før loftsgips, uanset scenarie. Men jeg selv ved ikke
Der er flere angrebspunkter her. For det første. Du har et gammelt hus, der er bygget uden dampspærre nogen steder. Det kan lade sig gøre at fortsætte på den måde.
Scenariet man vil beskytte mod med en dampspærre er, at varm fugtig luft fra et opvarmet rum vandrer ud gennem konstruktionen mod den kolde yderside. Da kan fugt kondensere der og skabe fugtskader. Så en forudsætning for, at dampspærren ville gøre nytte i dit tilfælde, er, at det typisk er varmere i garagen end i boligrummet ovenfor. Derfor tror jeg, at de sider, du fandt, forudsatte, at det var et loft, der munder udad og ikke en etageadskillelse.
Der findes flere angrebspunkter her. For det første. Du har et gammelt hus, der er bygget uden dampspærre nogen steder. Det er muligt at fortsætte på den måde.
Scenariet, man vil beskytte mod med en dampspærre, er at varm fugtig luft fra et opvarmet rum vandrer ud gennem konstruktionen mod den kolde yderside. Da kan fugt kondensere der og skabe fugtskader. Så en forudsætning for, at dampspærren ville gøre nytte i dit tilfælde, er at det normalt er varmere i garagen end i beboelsesrummet ovenover. Derfor tror jeg, at de sider, du fandt, forudsatte, at det var et tag, der munder udad og ikke et mellemlag.
Ok tak, rigtig god info. Så måske springer jeg det trin over 👍🙂
Tak for al jeres hjælp, fantastisk input man får fra alle.
I dag har jeg kørt alt gips til genbrugsstationen, det kom med på to ture i bagagerummet.
Byggmax har åbent i morgen og så igen på fredag som tidligst, overvejer om jeg skal slappe lidt af i julen eller om jeg skal få købt nogle fliser i morgen.
I og med at det ikke var en synlig råspont bør den være spikret direkte mod bjælkelaget.
Dvs, du ser vist bjælkerne, i form af spikrækker.
(Havde det været et synligt trætak er der jo risiko for, at man har reglet op først for at få brædderne i "rigtig retning" æstetisk set.)
Jeg overvejede også om de var spikret mod bjælkerne, men det føles meget mærkeligt. I så fald betyder det, at mine bjælker går langs med husets langside i stedet for kortside? Sådan bygger man vel ikke huse? Haha
Det er fra 1961
I og med at det ikke var en synlig råspånd bør den være sømmet direkte mod bjælkelaget.
Dvs, du ser vel bjælkerne, i form af søm-rækker.
(Havde det været et synligt trætag, er der jo risiko for, at man har afrettet først for at få brædderne i "rigtig retning" æstetisk set.)
Opdatering: lyste op i loftet og ja, du ser ud til at have ret. Jeg troede, at alle bjælkerne i huset gik langs kortsiden, men i garagen ser de ud til at gå på husets langside. Der ser man.
Det er en skam, at jeg ikke har nogle tegninger fra da det blev bygget...
Opdatering: lyste op i loftet og ja, du ser ud til at have ret. Jeg troede, at alle bjælkerne i huset gik langs den korte side, men i garagen ser de ud til at gå på husets lange side. Der kan man bare se.
Ærgerligt at jeg ikke har nogle tegninger fra opførelsen...
Lad mig gætte, at du har nogle flere vægge end det på etageplanet?
I så fald er det almindeligt at have bjælkelaget mellem nogle af væggene. De får da navnet bærende vægge. Dvs, de bærer bjælkelaget ovenover.
Så kan man bruge kortere/smalere bjælker end hvis de skulle tage hele bredden.
Lad mig gætte, at du har noget flere vægge end så i etageplanet?
I så fald er det almindeligt at have bjælkelaget mellem nogle af væggene. De får så navnet bærende vægge. Dvs, de bærer bjælkelaget ovenfor.
Da kan man køre med kortere/tyndere bjælker end hvis det skal tage hele bredden.
Toppen tak for infoen! Havde fået den idé, at bjælkelaget altid lå i samme retning 😁 Men da er det formodentlig lidt blandet i huset 👍
Så har jeg skruet min livs første gipsplade op
Støtten fungerer godt
Havde købt denne for at gøre det lettere, tror den fungerer helt okay, nok mig der skal få følelsen lidt ind. Let at biten glider på skruen, når den næsten er indskruet, uklart hvordan man helt undgår det. Men meget praktisk med magnetfunktion
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.