Jeg skulle have hæftet en plastfolie op, når jeg alligevel var i gang. Ret hvad det er, vil du forbedre varmen og isoleringen der, og så er det unødvendigt at rive alt ned igen.
Plasten gør jo ligesom ingen skade bare ved at være der.
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
Hvis jeg forstår rigtigt, er der boligareal ovenover garagen. Så vidt jeg ved, er det kun i ydervægge og tag, man har dampspærre. Ikke i indervægge og etageadskillelser.
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
I mit garage med snedkeri har jeg visse beslag/ophæng i loftet samt stikkontakter. Kan være værd at tænke på nu, når du ser, hvor bjælkerne går. El kan man jo dog trække udenpåliggende, hvis det bare er garage.
 
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg ville have hæftet en plastikfolie op, mens jeg alligevel var i gang. Når som helst vil du forbedre varmen og isoleringen der, og så er det unødvendigt at rive det hele ned igen. Plastikken gør jo ligesom ingen skade bare ved at være der.
Ah alright. Ja garagen er uopvarmet, men der er opvarmet boligområde ovenover. Jeg tænker langsigtet, at jeg skal bo her i 50 år, så ja, jeg vil gerne benytte lejligheden, hvis det gør nogen nytte.

A Avemo sagde:
Hvis jeg forstår korrekt, er det boligområde ovenover garagen. Så vidt jeg ved, er det kun i ydervægge og tag, man har dampspærre. Ikke i indervægge og etageadskillelser.
Nej, jeg har ingen anelse, det var som sagt, når jeg googlede, at flere sider siger, at man skal sætte dampspærre, inden loftsgips uanset scenariet. Men jeg selv ved ikke

G g.kraft sagde:
I min garage med værksted har jeg visse beslag/kroge i loftet samt stikkontakter. Kan være værd at tænke på nu, når du ser, hvor bjælkerne går. El kan man jo trække udenpåliggende, hvis det bare er garage.
Ser desværre ikke bjælkerne på grund af forskallingsbrædderne, som jeg tænker at lade sidde ☹️
Men godt input. Jeg fører elen udvendigt til lysstofrør.
 
N naikon sagde:
Næh jeg har ingen anelse, det var som sagt da jeg googlede, at flere sider siger, at man skal sætte en dampspærre før loftsgips, uanset scenarie. Men jeg selv ved ikke
Der er flere angrebspunkter her. For det første. Du har et gammelt hus, der er bygget uden dampspærre nogen steder. Det kan lade sig gøre at fortsætte på den måde.

Scenariet man vil beskytte mod med en dampspærre er, at varm fugtig luft fra et opvarmet rum vandrer ud gennem konstruktionen mod den kolde yderside. Da kan fugt kondensere der og skabe fugtskader. Så en forudsætning for, at dampspærren ville gøre nytte i dit tilfælde, er, at det typisk er varmere i garagen end i boligrummet ovenfor. Derfor tror jeg, at de sider, du fandt, forudsatte, at det var et loft, der munder udad og ikke en etageadskillelse.
 
  • Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Der findes flere angrebspunkter her. For det første. Du har et gammelt hus, der er bygget uden dampspærre nogen steder. Det er muligt at fortsætte på den måde.

Scenariet, man vil beskytte mod med en dampspærre, er at varm fugtig luft fra et opvarmet rum vandrer ud gennem konstruktionen mod den kolde yderside. Da kan fugt kondensere der og skabe fugtskader. Så en forudsætning for, at dampspærren ville gøre nytte i dit tilfælde, er at det normalt er varmere i garagen end i beboelsesrummet ovenover. Derfor tror jeg, at de sider, du fandt, forudsatte, at det var et tag, der munder udad og ikke et mellemlag.
Ok tak, rigtig god info. Så måske springer jeg det trin over 👍🙂
 
N naikon sagde:
Ja garagen er uopvarmet men opvarmet boligrum ovenover. Tænker langsigtet bo her i 50 år så ja jeg passer gerne på hvis det gør nogen nytte.
Ok. Jeg troede det var ydertag ovenover. Er det bare et mellemdæk så behøves ingen plastic.
 
  • Elsker
naikon
  • Laddar…
Tak for al jeres hjælp, fantastisk input man får fra alle.
I dag har jeg kørt alt gips til genbrugsstationen, det kom med på to ture i bagagerummet.

Byggmax har åbent i morgen og så igen på fredag som tidligst, overvejer om jeg skal slappe lidt af i julen eller om jeg skal få købt nogle fliser i morgen.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Betty72
  • Laddar…
N naikon sagde:
Ser desværre ikke bjælkerne pga. råsponten som jeg tænker lade sidde tilbage ☹️
Men godt input. Jeg trækker elen udvendigt til lysstofrør
I og med at det ikke var en synlig råspont, bør den være sømmet direkte mod bjælkelaget.
Dvs, du ser bjælkerne, i form af søm-rækker. :)

(Havde det været et synligt træloft, er der jo risiko for, at man har regleret op først for at få brædderne i "rigtig retning", æstetisk set.)
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
I og med at det ikke var en synlig råspont bør den være spikret direkte mod bjælkelaget.
Dvs, du ser vist bjælkerne, i form af spikrækker. :)

(Havde det været et synligt trætak er der jo risiko for, at man har reglet op først for at få brædderne i "rigtig retning" æstetisk set.)
Jeg overvejede også om de var spikret mod bjælkerne, men det føles meget mærkeligt. I så fald betyder det, at mine bjælker går langs med husets langside i stedet for kortside? Sådan bygger man vel ikke huse? Haha
Det er fra 1961
Diagram over et hus layout fra 1961, med bjælker angiveligt langs husets langside, inkluderer en markeret garage.
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
I og med at det ikke var en synlig råspånd bør den være sømmet direkte mod bjælkelaget.
Dvs, du ser vel bjælkerne, i form af søm-rækker. :)

(Havde det været et synligt trætag, er der jo risiko for, at man har afrettet først for at få brædderne i "rigtig retning" æstetisk set.)
Opdatering: lyste op i loftet og ja, du ser ud til at have ret. Jeg troede, at alle bjælkerne i huset gik langs kortsiden, men i garagen ser de ud til at gå på husets langside. Der ser man.
Det er en skam, at jeg ikke har nogle tegninger fra da det blev bygget...
 
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
N naikon sagde:
Opdatering: lyste op i loftet og ja, du ser ud til at have ret. Jeg troede, at alle bjælkerne i huset gik langs den korte side, men i garagen ser de ud til at gå på husets lange side. Der kan man bare se.
Ærgerligt at jeg ikke har nogle tegninger fra opførelsen...
Lad mig gætte, at du har nogle flere vægge end det på etageplanet?
I så fald er det almindeligt at have bjælkelaget mellem nogle af væggene. De får da navnet bærende vægge. Dvs, de bærer bjælkelaget ovenover.
Så kan man bruge kortere/smalere bjælker end hvis de skulle tage hele bredden.
 
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Lad mig gætte, at du har noget flere vægge end så i etageplanet?
I så fald er det almindeligt at have bjælkelaget mellem nogle af væggene. De får så navnet bærende vægge. Dvs, de bærer bjælkelaget ovenfor.
Da kan man køre med kortere/tyndere bjælker end hvis det skal tage hele bredden.
Toppen tak for infoen! Havde fået den idé, at bjælkelaget altid lå i samme retning 😁 Men da er det formodentlig lidt blandet i huset 👍
 
Ofte ligger de i samme retning, af rent praktiske årsager. Men hvis du virkelig ikke har flere vægge end det på etagen, er det nok blandet ja.
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
Så har jeg skruet min livs første gipsplade op
Gipsskiva monteret i loft ved hjælp af støtte og skammel i et rum med afskallet væg.
Støtten fungerer godt
En gipsplade er monteret på loftet, understøttet af en stang. Væggen har pletvis malingsskader. En stige ses til højre.


Pakke med Wolfcraft PH2-bit ved siden af kasser med gipsskruer, ligger på et gråt bord.
Havde købt denne for at gøre det lettere, tror den fungerer helt okay, nok mig der skal få følelsen lidt ind. Let at biten glider på skruen, når den næsten er indskruet, uklart hvordan man helt undgår det. Men meget praktisk med magnetfunktion
 
  • Synes
Rickard.lj og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.