Begyndte at rive i dag, og det ser ud til, at jeg har råspont i hele taget!
Et loft med gips er delvist revet ned, og råsponten under er synlig.

Et rigtigt begynder-spørgsmål nu, er gipspladerne kun for udseendets skyld? Kan jeg lige så godt beholde råsponten som loft, eller er det dårligt på nogen måde?
 
N naikon sagde:
Et rigtigt begynderspørgsmål nu, er gipsen kun for udseendets skyld? Kan jeg lige så godt beholde råsponten som loft eller er det dårligt på en eller anden måde?
Hvad er der på den anden side af råsponten? Hvis der ligger løsuld direkte på, kan der muligvis være steder, hvor det ikke bliver helt tæt, så det kan lække forbi løsuld, der falder fra loftet af og til. Men hvis der er beboelsesrum ovenover, er det nok ikke nogen problemer ellers.
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
C
N naikon sagde:
Et rigtig nybegynder spørgsmål nu, er gipsen kun for udseendets skyld?
Formentlig nødvendig for brandcellebegrænsningen. Så måske ikke bare erstatte med hvad som helst...
 
  • Synes
Huddingebo og 2 andre
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Hvad er der på den anden side af råsponten? Hvis der ligger løsuld direkte på, kan der muligvis være steder, hvor det ikke bliver helt tæt, så det kan lække forbi løsuld, der falder fra taget af og til. Men hvis der er beboelsesrum ovenover, er det nok ingen mærkeligheder ellers.
Har ikke haft løs nogen spont i bjælkelaget så ved ikke præcist, men dette fandt jeg om bjælkelaget:
Dokument med detaljer om bjælkelagskonstruktion, inklusiv isoleringsmateriale og gulvbelægning som råspont og linoleum, med håndskrevet note.
Så det lyder som trossbottenpapp, der holder isoleringen på plads fra råsponten?
 
C cpalm sagde:
Formodentlig nødvendig for brandcellebegrænsningen. Så måske ikke bare erstatte med hvad som helst...
Ah alright. Ok måske bedst at sigte efter loftgips alligevel da 😁
 
Fortsæt med at rive, og der falder lidt spån ned fra sprækkerne, så helt tæt ser det ikke ud til at være.
 
Har du stadig en kedel, som du fyrer i?
I så fald bør du absolut beholde gips i loftet.

Men hvis du i stedet har en varmepumpe eller andet, der ikke er mere brandfarligt end anden hjemmeelektronik, er det måske ikke lige så nødvendigt.

(Dvs. kravene kan være mindsket, men det er sjældent en ulempe med "for god" brandsikring...)
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Har du stadig en kedel, som du fyrer op i?
I så fald bør du absolut beholde gips i loftet.

Men hvis du i stedet har en varmepumpe eller noget andet, der ikke er mere brandfarligt end enhver anden hjemmeelektronik, er det måske ikke lige så nødvendigt.

(Dvs. kravene kan være reduceret, men der er sjældent nogen ulempe ved "for god" brandsikring...)
Nej fjernvarme. Men jeg har en ide om at have bilen stående.
Med tanke på spånerne, der siver ind imellem, samt brandrisikoen, så tror jeg, planen bliver at sætte loftgipsen med tidligere link, hvor man slipper for at spartle.

Fortsætter med at rive ned, sidder som hårdest langs med væggen. Går i gang med en lang flad skruetrækker og hammer og koben imellem. Han har sømmet gipsen for at overleve en apokalypse. Tager lang tid, men gratis træningspas samtidig.
Renovering af loft, hvor træloftet ses værende delvist fjernet. Resterne af gipsplader ligger på gulvet ved siden af værktøj og en tilsløret genstand.

Nu bruger jeg almindeligt åndedrætsværn, skal jeg i stedet bruge halvmasken med P3-filter synes I?
 
Skal du have en bil stående dér, er det helt klart godt med gips.
(Hos mig er mit hobbyrum bygget som et alternativt garage, det har dobbelt gips i loftet for brandsikring)

Det støv er jo ikke det værste, du kan rammes af, men intet støv er sundt, og mit gæt er, at du får ret grynet snavs, når du arbejder med det der. :)

Har du mulighed for at bruge en halvmask, så vil du føle dig friskere bagefter.
 
  • Elsker
naikon
  • Laddar…
Okay det som tager absolut længst tid er kanterne. Den gamle gips går ind under pudsen og er besværlig at få ud.
Hvordan ville I have gjort her?
Gå rundt med multisliberen og få en lige beskæring, eller forsøge at få al gips ud af hjørnerne?
Loft af træplader med ujævne kanter. Gammelt gips ses under pudset, med synligt hjørneproblem. Diskussionsfokus på fjernelse af gips.
Billedet viser en multisliper tæt på en vægkant, hvor gammelt gips er synligt under pudsen. En træoverflade er over væggen.
 
  • Synes
Rickard.lj
  • Laddar…
Jeg ville bare have kappet. Enten med multisliperen eller ganske enkelt med en kniv og trække det nogenlunde. Du vil jo ikke kunne holde ud at forsøge at mekke pladerne ind i spalten alligevel, så det er jo bedre, at den er fyldt med gips, og at du så sætter pladerne kant til kant og spartler, hvor det bliver for grimt.
 
  • Synes
naikon
  • Laddar…
C
Det kan jo opfattes som overarbejdet, men bare for at have det sagt, så hvis du skal følge en eller anden "systemløsning", der opfylder EI30 eller EI60, hvis det nu formelt er det, der gælder, så stilles der sandsynligvis specifikke krav til udførelsen af samlingen i væg/loft-vinklen.
 
  • Synes
Peter_Ker og 2 andre
  • Laddar…
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
N naikon sagde:
Okej næsten helt færdig med nedrivningen, så snart tid til at købe loftgips. Synd at Byggmax har lukket i næste uge!
[billede]

Ifølge disse to sider
[link]
[link]
skal jeg have en dampspærre. Er det noget, der er aktuelt for mig at sætte op inden gipsen?
Hvis der ikke var dampspærre før, vil du sandsynligvis ikke have brug for det efterfølgende heller. Vil du ændre brugen af garagen på nogen måde? F.eks begynde at bringe mere sne og sjap ind end tidligere?
 
  • Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
S Stuff sagde:
Fanns det inte ångspärr innan så lär du inte behöva det efter heller. Kommer du ändra användningsområdet för garaget på något sätt? T.ex börja trække ind mere sne og sjask end tidligere?
Okej takker!! Nej kommer ikke til at trække noget ind 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.