10,949 læst ·
59 svar
11k læst
59 svar
Billigt loft som ikke er gips?
Hej.
Jeg vil gerne skifte loftet i garagen, det er original gips fra 60'erne, hvor alle fuger er begyndt at løsne sig.
Det ville være rart at undgå loftgips med alt, hvad det indebærer. Det føles nemt at bruge loftpaneler, som man bare klamrer op med en luftpistol.
Udseendet spiller ingen større rolle, da det kun er mig, der kommer til at se det.
Hvilket er det billigste og enkleste, der ikke er gips?
Begge disse koster 160kr pr. kvm, tænker på om det kan være den rigtige vej at gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Jeg vil gerne skifte loftet i garagen, det er original gips fra 60'erne, hvor alle fuger er begyndt at løsne sig.
Det ville være rart at undgå loftgips med alt, hvad det indebærer. Det føles nemt at bruge loftpaneler, som man bare klamrer op med en luftpistol.
Udseendet spiller ingen større rolle, da det kun er mig, der kommer til at se det.
Hvilket er det billigste og enkleste, der ikke er gips?
Begge disse koster 160kr pr. kvm, tænker på om det kan være den rigtige vej at gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Måske ikke svaret du vil have, men;
Havde lignende udseende i min garage, lige før det begyndte at hænge dråber i samlingerne ved kraftige regnskyl 😕
Havde lignende udseende i min garage, lige før det begyndte at hænge dråber i samlingerne ved kraftige regnskyl 😕
Ja det må vise sig, når jeg har fjernet gipsen 😁 Det er dog i stueetagen, så i så fald skal det regne ind fra siden. Tror det er mere sandsynligt, at det måske drypper fra et kobberrør.Skogspromenix sagde:
Dejligt, så må det ikke være sådan nogle problemer 👍N naikon sagde:
Ontopic så har jeg sat op byggmax innertaksskiver (glatte hvide) med godt resultat. Forudsætter jo noget at skrue i ovenover selvfølgelig
Det burde ikke være nogen problemer at sætte op de panelerne i loftet. Men hvad vil du vinde på det? Hvis det bare er fuger som begynder at slippe efter 60 år virker det mere logisk at spartle og male om.
Imponerende. Brugte du skruer, søm eller klammer?Skogspromenix sagde:
Alle fuger holder på at løsne sig, og loftet er generelt ret slidt. Vandskadet gips i det ene hjørne fra tidligere lækage.A Avemo sagde:
Det ville også være godt at tage ned og tage et kig på bjælkelaget og se, så alle rør er hele.
Gjorde lidt mere research (ny på det her med renovering) og køber man taggips så hedder det kortplank og har fasettede kanter og danner samme rutemønster som inderpanelet ovenfor. Og man slipper for at spartle samlingerne, hvilket er hovedpointen
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Så bliver prisen ca 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for tagpanelet (allerede malet).
Hvilket ville I have valgt?
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Så bliver prisen ca 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for tagpanelet (allerede malet).
Hvilket ville I have valgt?
Jeg gætter på, at det er lidt lettere med loftpanelet. Men det kan afhænge af, om du også skal sætte op med lægter. Der er nok ingen kæmpeforskel. Det er en god idé ikke at være alene, når du skal sætte op pladerne.
Jeg ville nok lade eksisterende plader blive siddende. Sidder de dårligt, kan man let skrue flere skruer i, da det er synligt, hvor kanterne er. Er det så fugtskadet, at pladen revner, kan man blot skifte et mindre stykke der. Så er det bare at spartle og male. Nemmere og billigere end at skifte alt.
Jeg ville nok lade eksisterende plader blive siddende. Sidder de dårligt, kan man let skrue flere skruer i, da det er synligt, hvor kanterne er. Er det så fugtskadet, at pladen revner, kan man blot skifte et mindre stykke der. Så er det bare at spartle og male. Nemmere og billigere end at skifte alt.
God input, måske værd at overveje.A Avemo sagde:Jeg gætter på, at det er lidt lettere med loftpanelet. Men det kan afhænge af, om du skal sætte op sømmelægte også. Der er nok ikke nogen kæmpeforskel. Det er en god idé ikke at være alene, når du skal sætte pladerne op.
Jeg ville nok lade de eksisterende plader blive siddende. Sidder de dårligt, kan man let skrue i flere skruer, da kanterne kan ses. Er det så fugtskadet, at pladen revner, kan man blot skifte et mindre stykke der. Derefter er det bare at spartle og male. Lettere og billigere end at udskifte alt.
Ja hvorfor ikke. Hvad ender du på for pris per m2 cirka?J Joonazz sagde:
Nice, lyder godt. Brugte du lift til pladerne, eller er det nok med en teleskopstøtte? Er alene.A A.Barman sagde:
Jeg satte sådan et gipstag i min nybyggede garage. Ret hurtigt og bekvemt. Især da lægterne bagved var sat med stor omhu på den rigtige cc. Pladerne er jo mindre og mere håndterbare end almindelige fuldstørrelse vægplader. Det er dog stadig besværligt at arbejde over hovedet. Især hvis man vil gøre det roligt og metodisk og passe det hele godt ind. Jeg gjorde det meste selv, uden hjælp, så jeg lejede en gipshiss over en weekend. Nogle hundrede kroner har selvfølgelig stor indflydelse på din kalkule, men jeg syntes det var hver en krone værd. Ingen problemer med at gipse hele loftet i min dobbeltgarage over en weekend, på egen hånd.N naikon sagde:Gjorde lidt mere research (ny på det her med renovering) og køber man loftsgips så hedder det kortplank og er fasede kanter og danner samme ternmønster som loftpanelet ovenfor. Og man slipper for at spartle samlingerne, hvilket er hovedpointen
[link]
Så bliver omkostningen ca. 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for loftpanelet (allerede malet).
Hvilket ville I vælge?
Spartlede kun skruehovederne. Har dog set dem, der ikke engang gjorde det, men bare malede over det hele. Det afhænger af, hvilken finish man ønsker. For nogle kan spartel betragtes som overflødig i en garage.
Super godt input. Lyder næsten som om det får lov at hælde mod dette.S Stuff sagde:Jeg satte sådan gipsloft i mit nybyggede garage. Ret hurtigt og nemt. Fremfor alt da lægterne bagved var sat med stor omhu på den rette cc. Pladerne er jo mindre og mere letthåndterlige end almindelige fuldstørrelse væg-plader. Det er dog stadig trættende at arbejde over hovedet. Især hvis man vil gøre det roligt og metodisk og passe det hele godt sammen. Jeg gjorde det meste selv, uden hjælpere, så jeg lejede en gipshiss over en weekend. Et par hundrede kroner har dog stor indflydelse på dit budget, men jeg syntes det var værd hver en krone. Ingen problemer med at gipse hele loftet i mit dobbelgarage over en weekend, alene.
Spartlede kun skruehovederne. Har dog set dem, der ikke engang har gjort det, men bare malet over det hele. Det afhænger af, hvilken finish man ønsker. For nogle kan spartel anses for at være overkurs i en garage.
Men ja, skal man leje en lift bliver det lidt svært at beregne omkostningerne, havde gerne gjort dette i ro og mag, når man har tid til overs.
Som sagt har jeg en almindelig tagstøtte, burde kunne bygge en enklere platform af lidt overskydende reglar til at fordele gipspladen på.
Ja det går med spær (og en god ven) også.N naikon sagde:Toppen rigtig godt input. Lyder næsten som om det må hælde mod dette.
Men ja skal man leje en lift bliver det lidt svært at beregne omkostningen, ville gerne gøre dette i ro og mag når man har tid til overs.
Som sagt har jeg en almindelig tagespær, burde kunne gå at bygge en enklere platform af lidt overskydende regler at fordele gipspladen på
Men med en pladelift og en weekend arbejde var der ingen som helst stress. Det byggede selvfølgelig på at alt forarbejde med lægten var klart og at al gips og skruer var hjemme.
Vil man skynde sig endnu mere kan man nøjes med at skrue ret sparsomt, når man lægger pladerne op. Så når liften er returneret kan man gå efter og skrue lidt tættere.