266 læst ·
7 svar
266 læst
7 svar
Billigste dampgennemtrængelige indendørstag
Hej!
Jeg har isoleret loftet med Hunton. Jeg vil gerne sætte det billigst mulige loft op, som er dampgennemtrængeligt. Nogle idéer?
Jeg har isoleret loftet med Hunton. Jeg vil gerne sætte det billigst mulige loft op, som er dampgennemtrængeligt. Nogle idéer?
Huntonitstkivor:
https://huntonit.se/produkter/tak/antikk/
Eller almindelig simpel fer og not panel.
https://huntonit.se/produkter/tak/antikk/
Eller almindelig simpel fer og not panel.
Du vil jo alligevel begrænse mængden af fugt, der trænger op på loftet. Det spiller ingen rolle, hvad du har isoleret med. Selv Hunton træfiberisolering mugner ved for meget fugt i for lang tid, og fugtigheden på loftet er altid for lang tid, fordi vi har det klima, vi har.
Så, en dampspærre er nødvendig. Derefter kan du sætte hvilket tag, du vil. Der findes pap med dampspærreeffekt, så vidt jeg husker.
Så, en dampspærre er nødvendig. Derefter kan du sætte hvilket tag, du vil. Der findes pap med dampspærreeffekt, så vidt jeg husker.
Både dampspærre og huntonisolering er på plads. Jeg vil gerne have tips til billigt indvendigt loft, der "ånder".Oldboy sagde:
Du vil jo stadig begrænse mængden af fugt, der trænger op på loftet. Det spiller ingen rolle, hvad du har isoleret med. Selv Hunton træfiberisolering mugner af for meget fugt i for lang tid, og fugtigheden på loftet er altid i for lang tid, fordi vi har det klima, vi har.
Så, en dampspærre er nødvendig. Derefter kan du sætte det tag, du vil. Der findes pap med dampspærrevirkning har jeg for mig.
Dampbremse eller dampspærre er jo noget man har, fordi loftet normalt ellers slipper fugt igennem. Det er nok lettere at finde lofter, der slipper fugt igennem, end som ikke gør det. Hvilket udseende ønsker du på loftet? Det fungerer med både gips og træpanel.
Hvad som helst det ser fornuftigt ud. Gipsplader ser lidt trist ud i et opholdsrum, tænker jeg. Måske en anden type plader?A Avemo sagde:
Type af tag i boligrum afhænger af, hvad det kan fastgøres i, og hvilken cc tagbjælkerne har, samt naturligvis personlige præferencer. Er der solide gamle fine tagbjælker, vil man måske gerne have, at de skal være synlige.
Jeg hævder, at det billigste er et bræddetag, der sømmes op. Man kan bruge brædder med eller uden fer. Råspont kan ikke fås så bredt i standardsortimentet, så hvis man vil have bredere brædder, fungerer almindelige facadebrædder (usporrede).
Andre typer tag er tynde skrøbelige kortbrædder/plader, ligesom gipsplader. Alle har problemet med, at de kræver, at der findes et undertag af brædder, som de kan fastgøres i, ellers tilkommer der omkostninger for spredte lister og søm/skruer samt måske specialfastgørelseselementer, som plejer at være dyre. Det gør, at prisen per kvadratmeter tagflade generelt bliver højere eller meget højere end et simpelt bræddetag. Skruer er dyrere end søm, og ses meget tydeligere i det færdige tag, samtidig med at de er grimme som synden. Vil man skjule det, tilkommer der spartelmasse eller specialfastgørelseselementer.
Jeg hævder, at det billigste er et bræddetag, der sømmes op. Man kan bruge brædder med eller uden fer. Råspont kan ikke fås så bredt i standardsortimentet, så hvis man vil have bredere brædder, fungerer almindelige facadebrædder (usporrede).
Andre typer tag er tynde skrøbelige kortbrædder/plader, ligesom gipsplader. Alle har problemet med, at de kræver, at der findes et undertag af brædder, som de kan fastgøres i, ellers tilkommer der omkostninger for spredte lister og søm/skruer samt måske specialfastgørelseselementer, som plejer at være dyre. Det gør, at prisen per kvadratmeter tagflade generelt bliver højere eller meget højere end et simpelt bræddetag. Skruer er dyrere end søm, og ses meget tydeligere i det færdige tag, samtidig med at de er grimme som synden. Vil man skjule det, tilkommer der spartelmasse eller specialfastgørelseselementer.
Klik her for at svare