Byggelysten sidder i, selv de måneder man har lavvande i kassen... Men alt behøver måske ikke koste skjorten og være på luksusniveau. Hvad siger du til at samle lidt tips til, hvordan man kan bygge billigt (men stadig godt!), hvis der findes nogle?
Forberedelse er billigt. Papir og blyant i planlægningsfasen. Google efter viden, materialer osv. At grave og skovle, dvs jordarbejde, er også billigt, (om end anstrengende).
Det man kan lave med træ, er relativt billigt, hvis det ikke er for omfattende el kræver specialprodukter.
Male og kitte om trævinduer.
Pudse med almindeligt puds.
Alt som kræver meget arbejde og lidt materiale (standardmaterialer).
Det man kan lave med træ, er relativt billigt, hvis det ikke er for omfattende el kræver specialprodukter.
Male og kitte om trævinduer.
Pudse med almindeligt puds.
Alt som kræver meget arbejde og lidt materiale (standardmaterialer).
Vinduer plejer at være en stor udgift, men hvis man leder på blocket m.m kan man samle en hel del nye til en betydeligt lavere pris. Derefter tegner man huset ud fra de vinduer, man har. Tjek også snedkerier, der plejer at være en del fejlagtige bestillinger som har en god pris.
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Male indvendigt loft med billig hvid maling (1-300:-/10 liter)
rive og planlægge
ordne alle småting og den sidste finish, som man nogle gange udskyder til fremtiden
rive og planlægge
ordne alle småting og den sidste finish, som man nogle gange udskyder til fremtiden
At købe brugt eller gøre et kup på udsalg kan bestemt spare mange penge. Men det er ikke en direkte vej til de store besparelser. Jeg kan referere til mine egne erfaringer. Jeg har ofte købt brugt byggemateriale eller benyttet mig af udsalg. Ikke kun fordi det var billigt, men fordi jeg nogle gange tænkte, at det var lige den slags materiale, jeg ønskede at have, og det var lige så godt at benytte sig af chancen.
Men når man så skal bruge det, opstår problemerne. Det kan vise sig, at materialet er blevet ødelagt under opbevaring, eller at det er blevet beskadiget under flytning. Jeg har også oplevet, at ting var defekte, når jeg endelig pakkede dem ud, og så var reklamationstiden for længst forbi. Eller det viser sig, at tingene ikke passer. Nogle gange ændres planerne, så tingene ikke bliver brugt overhovedet.
Et vellykket køb, jeg gjorde, var da jeg købte terrassebrædder på udsalg. Det blev brugt et par år senere, og som ved et mirakel, så var der præcis nok til træterrassen, jeg lavede. Jeg havde jo blot købt en tilfældig mængde, og terrassen havde jeg designet uden at tænke over, hvor meget materiale jeg havde. Så det gik godt. Men det triste ved det var, at jeg, på grund af forskellige omstændigheder, måtte transportere bunken af brædder med trailer to gange og stable hele bunken om tre gange. Sammenlagt brugte jeg et par dage bare på at håndtere brædderne. Så det var spørgsmålet, om det egentlig var besværet værd.
Men når man så skal bruge det, opstår problemerne. Det kan vise sig, at materialet er blevet ødelagt under opbevaring, eller at det er blevet beskadiget under flytning. Jeg har også oplevet, at ting var defekte, når jeg endelig pakkede dem ud, og så var reklamationstiden for længst forbi. Eller det viser sig, at tingene ikke passer. Nogle gange ændres planerne, så tingene ikke bliver brugt overhovedet.
Et vellykket køb, jeg gjorde, var da jeg købte terrassebrædder på udsalg. Det blev brugt et par år senere, og som ved et mirakel, så var der præcis nok til træterrassen, jeg lavede. Jeg havde jo blot købt en tilfældig mængde, og terrassen havde jeg designet uden at tænke over, hvor meget materiale jeg havde. Så det gik godt. Men det triste ved det var, at jeg, på grund af forskellige omstændigheder, måtte transportere bunken af brædder med trailer to gange og stable hele bunken om tre gange. Sammenlagt brugte jeg et par dage bare på at håndtere brædderne. Så det var spørgsmålet, om det egentlig var besværet værd.
Byg i Sketchup. Det bliver rigtig sjovt, når man først kommer i gang. Og man bygger gratis!ricebridge sagde:
Sketchup er forbilledligt fra et brugerperspektiv! Især nu når man kan have lag og materialer.
Stort plus er, at det er helt absolut gratis
Mikael_L har du brugt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ til at få inspiration, eller til at hente møbler ind i færdige tegninger?
Stort plus er, at det er helt absolut gratis
Mikael_L har du brugt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ til at få inspiration, eller til at hente møbler ind i færdige tegninger?
Klik her for at svare