Hej! Som nybagt husejer er det jo ikke overraskende, at man hurtigt ender her :)

Rev tapet ned i stuen for at tapetsere om og afslørede derefter nogle revner i væggen (betonvæg). Det ser ud til, at der kan løsne sig ret store (10-20 cm) stykker beton omkring revnerne, hvis man piller med en skruetrækker. Dog ser det ud til, at revnerne er gamle, for tapetet har nok siddet der i 20 år i hvert fald, og der sad en form for fibervæv over for at stabilisere revnerne, går jeg ud fra.

Vil ikke bare fylde med finspartel og fløjte videre med tapetet uden at høre, hvad I synes, man skal bruge for at rette op på denne skade?
Diskuterede dette med en ven, og han anbefalede letbeton, hvad siger I? Og bør jeg armere på nogen måde?

Vedhæfter et par billeder.
 
  • Revnet væg i beton under fjernet tapet, synlige store revner og løse stykker.
  • Revner i betongvæg bag tapet med synlige områder, hvor betonen er løsnet. Fibervæv ses delvist som forstærkning over revnerne.
  • Revnet betongvæg dækket af delvist fjernet tapet, afslører flere sprækker og store flager af løs beton i hjørnet af en stue.
  • Betonvæg med fjernede tapeter, synlige revner og løse betonstykker, afsløret under omtapetseringsprojekt i stue.
Gipsmørtel! Skippa armering.
 
Det ser ud som fugttab. Er det ydervæg?

Hvis du har fugt, der trænger ind, vil gipsen løsne sig efter nogle uger...
Sørg for, at det ikke er fugt (det kan også være en gammel vandskade).

Sprækkerne er ret omfattende, synes jeg. Måske få en bygningsingeniør til at kigge på det?
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
K Kroged sagde:
Hej! Nybliven husägare som man er så tog det jo ikke lang tid, før man havnede her :)

Rev tapet ned i stuen for at sætte nyt op og afslørede nogle revner i væggen (betonvæg). Det ser ud til, at der kan løsne sig ret store (10-20cm) stykker beton rundt om revnerne, hvis man roder med en skruetrækker. Dog ser det ud til, at revnerne er gamle, for tapetet har nok siddet der i 20 år mindst, og der sad en form for fibervæv over for at stabilisere revnerne, går jeg ud fra.

Jeg vil ikke bare fylde med finspartel og sætte tapetet op, men vil gerne høre jer om, hvad man skal bruge for at fikse denne skade?
Diskuterede med en ven om dette, og han anbefalede letbeton, hvad siger I? Og bør jeg forstærke på nogen måde?

Vedhæfter lidt billeder.
Hvad findes på den anden side af væggen?
Jeg synes, det ser ud som puds og ikke beton, det ser også ud, som om nogen har forsøgt at reparere revnerne tidligere.

Hvad er der oven over?
Revnen, der går fra loft til gulv, ser ud til at være lige under en tagbjælke/tagstol.
Hvis der er loft over, så gå op og tjek hvordan det ser ud.
Mit øjemål siger mig, at revnen er ca. 1 meter ud fra hjørnet! passer det?

Reparer ingen revner, før du ved, hvorfor det er revnet.
Jeg kan tage helt fejl, men det er svært at bedømme uden at være på stedet.

/Niklas
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.