Behøver jeres hjælp her med hvad der er bærende og ikke....
Fakta
Hus fra 69 i skrånende terræn
Ydervægge bygget med 25 cm betonhulsten
Over kælderplanet ligger der et betonloft lavet i henhold til byggevejledningen
På et tidspunkt i 70'erne blev trappehullet flyttet til den placering, I ser på plantegningen, da blev der skåret i loftet med det resultat, at armeringsjern blev skåret over (naturligvis).
Problemet i mit tilfælde er, at i forbindelse med denne ombygning blev der bygget nye vægge i træ, og ifølge nogle garvede her på forummet kan trævægge ikke være bærende med et betonloft, passer det? I min amatørbetonverden bliver spændvidden efter min mening for lang, hvis man fjernede alle trævægge i min kælder...
Der er et problem til, jeg har ingen armeringstegning, og dette ved jeg, at I gerne vil have for at udtale jer, men jeg tænker, at der må findes masser af 70'er huse bygget med betonloft, som man måske kan sammenligne med.
Så med jeres erfaring undrer jeg mig over, om I kan fortælle lidt mere om betonloft stedstøbt vs præfabrikerede
samt fortælle hvilke af væggene i kælderen der er bærende, eller (hvilke I tror baseret på det I har fået at vide)
Selvfølgelig er der lidt mere info som tykkelser på vægge og lignende, men jeg vil høre en resonemang.....
Meget taknemmelig for al hjælp
mål mellem ydervægge indvendigt indvendigt 12,5x7,3m
Fakta
Hus fra 69 i skrånende terræn
Ydervægge bygget med 25 cm betonhulsten
Over kælderplanet ligger der et betonloft lavet i henhold til byggevejledningen
På et tidspunkt i 70'erne blev trappehullet flyttet til den placering, I ser på plantegningen, da blev der skåret i loftet med det resultat, at armeringsjern blev skåret over (naturligvis).
Problemet i mit tilfælde er, at i forbindelse med denne ombygning blev der bygget nye vægge i træ, og ifølge nogle garvede her på forummet kan trævægge ikke være bærende med et betonloft, passer det? I min amatørbetonverden bliver spændvidden efter min mening for lang, hvis man fjernede alle trævægge i min kælder...
Der er et problem til, jeg har ingen armeringstegning, og dette ved jeg, at I gerne vil have for at udtale jer, men jeg tænker, at der må findes masser af 70'er huse bygget med betonloft, som man måske kan sammenligne med.
Så med jeres erfaring undrer jeg mig over, om I kan fortælle lidt mere om betonloft stedstøbt vs præfabrikerede
samt fortælle hvilke af væggene i kælderen der er bærende, eller (hvilke I tror baseret på det I har fået at vide)
Selvfølgelig er der lidt mere info som tykkelser på vægge og lignende, men jeg vil høre en resonemang.....
Meget taknemmelig for al hjælp
mål mellem ydervægge indvendigt indvendigt 12,5x7,3m
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Uden armeringstegning bliver det desværre kun gætteri. Den burde findes i kommunens arkiv, ikke sikkert at den er digitaliseret. Jeg tror, at væggen som afgrænser garagen samt hjertemuren som afgrænser vaskeri og syrum mm er bærende. Måske også gildestuens væg mod resten af kælderen (rødmarkeret).
Jeg har spurgt kommunen to gange efter tegninger, de har ikke flere siger de……
Justus når du siger hjertevæggen som afgrænser vaskeri og syrum mener du da den vandrette eller lodrette væg eller begge? Grøn eller sort
siger sektionsplanen noget af værdi, alle ydervægge er bygget på sokler men ikke væggen i midten, er det en almindelig praksis at bærende vægge ikke har sokler under sig?
kan du udtale dig om spændvidder på en betonbjælkelag (jeg ved at det bliver gæt men det er meget værd for mig)
Taknemmelig for al hjælp
Justus når du siger hjertevæggen som afgrænser vaskeri og syrum mener du da den vandrette eller lodrette væg eller begge? Grøn eller sort
siger sektionsplanen noget af værdi, alle ydervægge er bygget på sokler men ikke væggen i midten, er det en almindelig praksis at bærende vægge ikke har sokler under sig?
kan du udtale dig om spændvidder på en betonbjælkelag (jeg ved at det bliver gæt men det er meget værd for mig)
Taknemmelig for al hjælp
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg mener den grønne væg. Jeg begriber ikke konstruktionen helt. Du kan ikke kopiere den tekniske beskrivelse, så den bliver læsbar, helst med hjælp af en scanner? Der findes nok svaret på en del spørgsmål.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jo det må der findes, men den måske går parallelt med sektionen. På stueetagen findes ingen bærende væg, fordi huset har fackverkstakstolar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der står klart og tydeligt om væggene i kælderen: Ydervægge 25 cm btghålsten, bærende skillevægge 20 cm btghålsten og ikke-bærende skillevægge 12 cm btghålsten. Det er bare at gå i gang med at måle.
Ja dine antagelser stemmer godt justus, de væggene du antog er alle 20 cm, det som gør mig tænksom er det opsåede trappehul!
Vil man ikke have noget som bærer derunder? Der har man sat op trævægge rundt om toilettet!
Vil man ikke have noget som bærer derunder? Der har man sat op trævægge rundt om toilettet!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er kantarmeringen som mangler, det er ikke et bæreevneproblem. Jeg kan forestille mig, at man kan stabilisere kanten på en eller anden måde, hvis det ikke allerede er gjort i forbindelse med opskæringen. Der er andre, der kan det bedre end jeg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man skal nok ikke hænge sig i 14 cm. Beton konstruktioners tykkelse påvirkes også af helt andre faktorer som f.eks. krav til lydreduktion. Dit spørgsmål kan ikke besvares uden at kende til, hvad der findes inde i betonen. Har det holdt i 50 år, vil det nok holde lidt endnu.
Jeg er i gang med at ændre i kælderen og har fjernet det gulmarkerede fra fyrrummet mod garagen for at få en mere åben hall, skiftet trævæggene ud med murede men føler stadig en vis bekymring på grund af det j…a trappehul
hvordan er det med skorstenen hjælper den med at bære op bjælkelaget?
tak for hjælpen det værdsættes
hvordan er det med skorstenen hjælper den med at bære op bjælkelaget?
tak for hjælpen det værdsættes
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klik her for at svare