71,739 læst ·
82 svar
72k læst
82 svar
Beton til at støbe bordplade
Løfter gammel tråd... Hvad var egentlig problemet med at sætte armeringen først?pjapen sagde:
hej
har du gjort formen ännu annars har jag ganska bra tips, har gjutit både handfat och diskbänk.
man kan säga att bemix fungerer bra men det er svært at få ud luftbobler,
jeg lavede min form med melamin spånplade, rigtig godt resultat bortset fra i samlinger, behøves ikke vokses overhovedet.
kanterne brugte jeg formplyfa som jeg skruede på 45x45 så ned i spånpladen. håndvasken blev bedst men store bobler, jeg havde 3 forskellige vibratorer og en var sexlegetøj, dog ikke videre bedst er tandbørsten for der kan man sætte en pind på med lidt modifikation som man kan køre ned i betonen.
jeg har sort jernoxid i begge mine støbninger, prøvede mig frem til 6% i forhold til cementvægten. lidt bøvlet at regne dog så endte med at jeg sprøjtede lidt på.
den i køkkenet er lavet på almindelig finbeton, der missede jeg at man ikke skulle have lagt i armeringen før da jeg fik løbere rundt om den som ses på oversiden, bedst er at hælde i betonen lade den begynde at brænde lidt så i med armeringen da tror jeg man får bedst resultat.
min i køkkenet er lidt for lang også, ca. 3 meter, knækkede den da jeg sænkede den så bliver nødt til at lave en ny engang. synd at jeg komplicerede det med at sætte vasken ind i den bare. spørg endelig hvis du har flere overvejelser,
Men kan ikke sige at bemix er bedst, afhænger af hvordan du blander rigtigt, har rigtig form eller gode vibrationsmuligheder,
men hvis man føler på overfladen er den tættere end standard støbt fin.
Lidt billeder[billede][billede][billede]
Er lidt bange for at den kan synke når man vibrerer hvis man bare lægger den i stedet for at lade den hænge i nogle ståltråde i hjørnerne osv.
Tænkte at bruge Weber ekspanderbeton 702.
Bruger du expanderbeton, skal du slet ikke vibrere, men kun banke let med en gummikølle rundt om kanterne. Men der er stadig en betydelig risiko for, at armeringen ender forkert uden noget, der stabiliserer den, da der er små marginer.
hvis du gør som jeg gjorde, dvs. bordpladens overside bliver ned i formen, hænger du armeringen der og hælder rundt om den, så bliver der et mønster, hvor den mødes, se mine billeder tidligere i denne tråd.A Alko sagde:
hvis du vil hænge den op, skal du fikse kroge eller nogle søm i hjørnerne og hælde i beton uden at armeringen hænger i vejen, så du kan hælde uden at betonen rammer armeringen.
hvis du derefter vibrerer som en gal for at få alle luftboblerne væk.
Så lægger du armeringen der, og du kan have ståltråd, som den hænger i.
Alt dette er kun en udseende sag, men jeg fortryder, at jeg ikke gjorde som ovenfor. nu har jeg et gittermønster, der ses over hele pladen, ikke meget tydeligt, men det er der.
Ok, du mener at det bliver en sådan effekt rundt om armeringen hvis man hælder i beton på allerede liggende (hængende etc.) armering? Tak for advarslen, det havde jeg ikke tænkt på. Undrer om det gælder ekspanderbeton også? Fået for mig at den fylder ud bedre.pjapen sagde:
om du gør som jeg gjorde, dvs bordpladens overside bliver ned i formen, hænger du der armeringen og hælder rundt den så bliver det et mønster hvor den mødes, se mine billeder tidligere i denne tråd.
Hvis du vil hænge op skal du fikse kroge eller nogle søm i hjørnerne og hælde i beton uden at armeringen hænger i vejen så du kan hælde uden at betonen rammer armeringen.
Hvis du derefter vibrerer som en galning for at få fjernet alle luftboblerne.
Så lægger du der armering og du kan have ståltråd som den hænger i.
Alt dette er bare en udseende ting, men jeg fortryder at jeg ikke gjorde som ovenfor. Nu har jeg et gitter som ses over hele pladen, ikke meget tydeligt, men den er der.

Nej, det var ikke sådan jeg mente, men der er en risiko for, at armeringen kommer til at ligge lidt skævt i det horisontale plan, så den ikke ender tilstrækkeligt langt fra overfladen (oven eller underside). Hvis du hænger armeringen, er du sikker på, at den lander præcis rigtigt. Bare husk at have rigeligt med plads mellem formkanten og det, du hænger armeringen i.
Jeg fyldte først halvdelen af formen med beton og løftede så armeringen i og fyldte resten. Jeg brugte formplyfa og skruede 45x45 reglar i bundpladen, som der sad strimler af formplyfa på.
Blev perfekt resultat, og formen kunne genbruges til to plader, som jeg havde tænkt mig.
Glem ikke at olie formen, inden du støber.
Jeg fyldte først halvdelen af formen med beton og løftede så armeringen i og fyldte resten. Jeg brugte formplyfa og skruede 45x45 reglar i bundpladen, som der sad strimler af formplyfa på.
Blev perfekt resultat, og formen kunne genbruges til to plader, som jeg havde tænkt mig.
Glem ikke at olie formen, inden du støber.
Senest redigeret:
Renovatør
· Stockholm
· 19 578 indlæg
Skulle jeg gøre det i dag ville jeg fylde hele formen, trække af, vente et øjeblik og så ned med jernet. Hvis man gør det i to omgange ses det som nævnt, hvis man forsøger at hænge nettet op går det ikke at trække af for at få det glat
Skrækken når man piller krogen ned i betonen for at hænge jernet op og konstaterer, at det er sunket til bunden 
Jeg forstod pjapens indlæg #66 som at "mønsteret" opstår på bunden (oversiden), når man har lagt jernet frit før, hælder på beton, som så ikke fylder så godt rundt om armeringen - se min tegnede billede. Men det er måske samlingen mellem laget over og under armeringen, der menes.
Jeg forstod pjapens indlæg #66 som at "mønsteret" opstår på bunden (oversiden), når man har lagt jernet frit før, hælder på beton, som så ikke fylder så godt rundt om armeringen - se min tegnede billede. Men det er måske samlingen mellem laget over og under armeringen, der menes.
Nej, nej - ikke sådan. Du bygger en stillads, hvor du hænger hele armeringskonstruktionen i typ bindetråd. Fyld halvdelen af højden i formen, stil stilladset der og fyld op med resten af betonen.A Alko sagde:
Ingen problemer med at trække det af, laver man pladen op og ned er det heller ikke nødvendigt med 100% perfektion på undersiden mere end at den er plan.
Nogle mønstre efter armeringsnet og -jern har jeg i hvert fald ikke på mine plader, men ekspanderbetonen er sandsynligvis meget mere tilgivende end almindelig beton.
Mine plader er helt porfrie og det som sagt med blot lidt banken mod formkanterne. Ekspanderbetonen er værd sin pris.
eksakt, godt tegnet!A Alko sagde:
Men hvis man hælder mellem armeringen så betonen fylder nedefra (d.v.s. man får en overflade som stiger) så ses det vel ikke på oversiden senere?
Det kræver dog, at armeringen er ret spredt og betonen letflydende...
Det kræver dog, at armeringen er ret spredt og betonen letflydende...
Jeg bruger formplywood, og jeg har aldrig haft brug for nogen olie, frigiver let alligevel.P psau sagde:Glem ikke formolien eller slip pulveret, jeg kan bedst lide olien, da den også giver en vis imprægnering til formen, hvis man får små rifter i formen, som ellers svulmer eller på anden måde saboterer det, man skal støbe.
Lamineret MDF bruger jeg ofte, men disse forme plejer at være mere af typen engangs...
/Peter
Renovatør
· Stockholm
· 19 578 indlæg
Fortryder stærkt vi valgte beton i badeværelset. Sæbe, tandpasta osv. suger ind, selv med overfladebehandling. Man skal fjerne det med det samme, hvis det ikke skal efterlade mærker, hvilket man normalt ikke gør i hverdagen.
Vil nok skifte det ud med sten.
Vil nok skifte det ud med sten.