8,574 læst ·
17 svar
9k læst
17 svar
Beregning af bjælke
God idé! Jeg kørte en lille FE-beregning på en ramme med HEB120 i både bjælke og søjle, (momentstive hjørner, translationslåste søjlefødder). Ved 2,6 kN/m last på bjælken bøjer den ned ca. 7 mm, se vedhæftede deformationsbillede. (Beregningsmodellen er en halvmodel pga. symmetri, derfor vises kun halve rammen.)Locke sagde:
Vigtige forudsætninger er, at hjørnerne er momentstive, (fx svejsede), og at søjlefundamenterne kan bære både lodret og horisontal last.
Dette føles som den rigtige måde at lave konstruktionen med givne forudsætninger på bjælkehøjde og spændvidde.
Hvis pillefundamenterne ikke kan bære horisontal last, vil pillefødderne forskydes 22 mm i side og bjælken bøje ned 15 mm, se vedhæftede deformeringsbillede.Granngubben sagde:
Bjælken bøjer da ud som en frit oplagt bjælke og udbløjningen kan sammenlignes med den analytisk beregnede:
delta = 5qL4/384EI = 5*2,6*5350**4/384*210000*8,64E6 = 15 mm
Bemærkninger:
- Da jeg ikke kender lofthøjden, har jeg regnet med en gættet pillængde på godt 2 m. Resultaterne bliver selvfølgelig anderledes, hvis du har f.eks. 1 m eller 7 m lofthøjde.
- Hvis havestuen anslutter til en bygning og der kan blive snefanger eller snefald etc., kan belastningerne blive meget højere end hvad jeg har regnet med.
- Hvis det er svært at få pillefundamenterne til horisontallast, kan et alternativ være at forbinde pillefødderne med en trækstang, (f.eks. fladstang 50x4 i/på gulvet).
Fortæl gerne, hvordan det blev.
Klik her for at svare