Jeg er i gang med at renovere et gammelt toetagers hus fra 1910, hvor de har gjort således, at de støtter op loftet med en stålbjælke oven på bjælkerne i stedet for at have stolper nedenunder. Stålbjælken hænger i hanebjælkerne, som derefter er forstærket ved hjælp af spær.
Jeg har haft en konstruktør til at lave beregninger og specificere en limtræsbjælke, der er 115x495 mm. Problemet er nu, at jeg ønsker at få bjælken ned til 405 mm, men den konstruktør, jeg har brugt, har ikke længere tid til at hjælpe, og jeg kan ikke hyre en ny.
Jeg lavede en beregning på byggbeskrivningar.se og fik følgende om 115x495 bjælken:
Antal pæle: 2 stk
Åbningsmål [L1]: 4500 mm
Højde [H]: 3000 mm
Bredde, hus: 9000 mm
Afstand til bærende
indervæg [B1]: 4500 mm
Taghældning [α]: 42°
- Limtræ 115×495 GL30c, deformation 10 mm (L/468), udnyttelsesgrad 68%
Lavede også en beregning med en mindre åbning for at se, hvornår jeg kan komme ned til 405 og kom frem til følgende:
Åbningsmål [L1]: 4300 mm:
- Limtræ 140×405 GL30c, deformation 11 mm (L/377), udnyttelsesgrad 67% (Interessant at deformationen er højere, og udnyttelsesgraden lavere)
Problemet er, at ingen har denne bredde på limtræ hjemme, så det blev bestillingsvare og koster lidt ekstra.
Så, jeg overvejede, om det kunne lade sig gøre at bruge dobbelt 90x405 mm eller 115x405 tom?? Tænker at jeg også kan lime dem sammen til en bjælke? Det burde vel øge bæreevnen yderligere?
Åbningsmål [L1]: 4000 mm:
- Limtræ 115×405 GL30c, deformation 11 mm (L/376), udnyttelsesgrad 74%
Åbningsmål [L1]: 3800 mm:
- Limtræ 90×405 GL30c, deformation 11 mm (L/337), udnyttelsesgrad 90%
Håber nogen kan hjælpe mig med beregninger for en lavere bjælke.
Jeg har haft en konstruktør til at lave beregninger og specificere en limtræsbjælke, der er 115x495 mm. Problemet er nu, at jeg ønsker at få bjælken ned til 405 mm, men den konstruktør, jeg har brugt, har ikke længere tid til at hjælpe, og jeg kan ikke hyre en ny.
Jeg lavede en beregning på byggbeskrivningar.se og fik følgende om 115x495 bjælken:
Antal pæle: 2 stk
Åbningsmål [L1]: 4500 mm
Højde [H]: 3000 mm
Bredde, hus: 9000 mm
Afstand til bærende
indervæg [B1]: 4500 mm
Taghældning [α]: 42°
- Limtræ 115×495 GL30c, deformation 10 mm (L/468), udnyttelsesgrad 68%
Lavede også en beregning med en mindre åbning for at se, hvornår jeg kan komme ned til 405 og kom frem til følgende:
Åbningsmål [L1]: 4300 mm:
- Limtræ 140×405 GL30c, deformation 11 mm (L/377), udnyttelsesgrad 67% (Interessant at deformationen er højere, og udnyttelsesgraden lavere)
Problemet er, at ingen har denne bredde på limtræ hjemme, så det blev bestillingsvare og koster lidt ekstra.
Så, jeg overvejede, om det kunne lade sig gøre at bruge dobbelt 90x405 mm eller 115x405 tom?? Tænker at jeg også kan lime dem sammen til en bjælke? Det burde vel øge bæreevnen yderligere?
Åbningsmål [L1]: 4000 mm:
- Limtræ 115×405 GL30c, deformation 11 mm (L/376), udnyttelsesgrad 74%
Åbningsmål [L1]: 3800 mm:
- Limtræ 90×405 GL30c, deformation 11 mm (L/337), udnyttelsesgrad 90%
Håber nogen kan hjælpe mig med beregninger for en lavere bjælke.
Du kan absolut sætte to bjælker ved siden af hinanden, så deler de lasten. Det gør ingen forskel at skrue dem sammen.
Jeg kan ikke huske formelen/beregningen i hovedet, men vores konstruktør var meget tydelig med, at to 45 mm reglar ved siden af hinanden (uden at skrue dem sammen) fik samme nedbøjning som en 90 mm regel/bjælke, hvis last, åbningens mål og højden på bjælken og reglarn var ens.
Jeg husker også, at når man beregner nedbøjning og styrke, er der en lineær sammenhæng på bredden og en kvadratisk sammenhæng på højden, så det han sagde virker rimeligt.
Jeg kan ikke huske formelen/beregningen i hovedet, men vores konstruktør var meget tydelig med, at to 45 mm reglar ved siden af hinanden (uden at skrue dem sammen) fik samme nedbøjning som en 90 mm regel/bjælke, hvis last, åbningens mål og højden på bjælken og reglarn var ens.
Jeg husker også, at når man beregner nedbøjning og styrke, er der en lineær sammenhæng på bredden og en kvadratisk sammenhæng på højden, så det han sagde virker rimeligt.
Fantastisk!T Testarn sagde:Du kan absolut sætte to bjælker ved siden af hinanden, da deler de lasten. Det gør ingen forskel at skrue dem sammen.
Jeg husker ikke formlen/beregningen i hovedet, men vores konstruktør var meget tydelig med, at to 45 mm reglar ved siden af hinanden (uden at skrue dem sammen) fik samme nedbøjning som en 90 mm regel/bjælke, hvis last, åbningens mål og højde på bjælke og reglar var ens.
Så husker jeg, at når man regner på nedbøjning og styrke, så er der lineært forhold på bredden og kvadratisk forhold på højden, så det han sagde virker rimeligt.
Tak for super god info.
Jeg talte også med min kontrolansvarlige, og han bekræftede det samme. 2stk 90x405 syntes at give omtrent samme bæreevne som en 115x450
Da jeg studerede til guitarbygger, ved jeg, at der fandtes en formel, hvor vi regnede på forskellen, hvis man tilføjede 1mm på højden eller 1mm på bredden, men jeg kan ikke huske den nu.
Hej, kan man sætte 3 stk. ved siden af hinanden? Vi har et ældre fritidshus med lav lofthøjde og den eneste mulighed som jeg ser det er 3 stk. limtræsbjælker eller muligvis stålbjælke. Stålbjælke bliver helt andre beløb og det kan jeg heller ikke fikse selv så det undgår jeg.
Der er ingen begrænsning i, hvor mange du kan have i bredden. Det er kun underlaget, der skal være der for at de har støtte.B Bjoen sagde:
Klik her for at svare