R
Jeg sidder og skitserer, hvordan jeg skal lægge taget på min planlagte tilbygning. Dimensionerne for rummets ydervægge bliver 5,5m*4,2m. Og billede "tillbyggnaden_a.jpg" viser, hvordan jeg vil lægge limtræsbjælkerne.

Inde i tilbygningen havde jeg tænkt mig at støbe en lille støttende a-væg og ovenpå der forankre en bærende bjælke. Se billede "takkontruktion_2.jpg". Er dette et dårligt alternativ? Føler at jeg vil føle mig ekstra sikker, simpelthen...

Jeg overvejer, hvilken dimension jeg har brug for på limtræsbjælkerne, hvordan jeg selv kan beregne det, og hvor tæt jeg skal lægge dem? Jeg bor i snezone 2. Hældningen på taget vil blive 8 grader.

Taknemmelig for lidt tips og hjælp.
 
  • Diagram af taget på en tilbygning med limtræsbjælke, bærline og stødmur af Leca, cementhålsten anvendt. Forslag til tagkonstruktion.
  • Plan af tilbygning med målene 5,5m x 4,3m, viser limtræbjælkers retning parallelt med husets væg. Skraveret område til understøttende væg.
R
Det var et interessant beregningsprogram :)

Jeg valgte følgende værdier:
Göteborg snøzone: 1.5
Egenvægt tagkonstruktion: 0,45 kN/m² - Metal tag med isolering og pap
Taghældning: 5 grader
Centrumafstand (c/c) tagspær: 1200mm
Tagspærets udkragning (u i figur): 400mm
Horisontale længde for tagspær (fri spændvidde) L=: 4000mm

Der var ikke nogen mulighed for 8 grader, så jeg valgte 5 for eksemplets skyld. Men en større hældning burde vel stille lidt mindre krav? Og jeg fik resultatet ifølge vedhæftet billede. Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan tolke resultatet. Nedbøjning kan jeg gætte mig til, at det betyder, hvordan taget vil svigte nedad? Men Dim Søjlelast??

Har jeg beregnet rigtigt på lasten? Vil have metal tag og isolering. Derunder lidt beklædning som træplader og gips, lamper etc. Er dimensionen 66*315 et godt valg? Den giver i hvert fald ret lille nedbøjning.
 
  • Skærmbillede af beregningsprogram, der viser tabeller for limtræ- og Kerto-S-dimensioner inkl. nedbøjning, pelarlast og vægt for byggeprojekter.
Mikael_L
Først og fremmest ... jeg er ingen konstruktør.

66x315 ser ud til at være rigtig godt. Du klarer dig nok fint med 56x225 også, men med 315-bjælkerne er der en margin til at skifte til tungere tagmateriale i fremtiden, f.eks. betonsten.
Så er der jo det med isolering, hvis du alligevel tænker dig isolering op til 300mm, så har du pladsen til dette klar. OK lidt dyrere, men jeg tror det er relativt marginalt sammenlignet med en 56x225-bjælke og så en masse ekstra regler på grund af isoleringen.

Jeg ved ikke rigtig, hvilke standarddimensionerne for limtræ er, men hvis der findes 56x315, ville jeg selv have valgt det.

Men nu til det næste store problem for dig. Hvor skal de 6 ton i trykkraft, som stolperne udgør, tage hen?
Har du overvejet, om underlaget kan tåle det tryk?

6 ton i punktlast plejer man at forstærke betonpladen for.
F.eks 200 mm tyk plade og dobbelarmeret på ca. 1 kvm overflade omkring lasten.
 
Mikael jeg ved, at du ved, at 6,0kN bare svarer til 600 kg.

Protte
 
Mikael_L
:blushing: :blushing:

Ja, jeg skrev jo at jeg ikke er nogen konstruktör ...
 
Ikke betonfliser på 8 graders hældning.... :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.