5,076 læst ·
55 svar
5k læst
55 svar
Belastning længst ude på en bro.
En sådan beregning ville være fantastisk.
Men det, jeg undrede mig over, var trækkraften vertikalt i den bageste fastgørelse, da jeg havde fundet ud af, at ankermasse og en M20 gevindstang kunne klare cirka 3 ton.
Eftersom jeg selv ikke kan beregne nedbøjningen, må jeg prøve mig frem. Starter ved 4 meter, svajer det for meget, går jeg ned til 3,8 meter, osv.
Men det, jeg undrede mig over, var trækkraften vertikalt i den bageste fastgørelse, da jeg havde fundet ud af, at ankermasse og en M20 gevindstang kunne klare cirka 3 ton.
Eftersom jeg selv ikke kan beregne nedbøjningen, må jeg prøve mig frem. Starter ved 4 meter, svajer det for meget, går jeg ned til 3,8 meter, osv.
Ca 30 mm yderst for en bjælke på 90x200 ved en stille last på 1000 kg yderst, egenvægt forsømt, 8 GPa elasticitetsmodul antaget, lineær model antaget (Euler-Bernoulli).D Derbyboy sagde:En sådan beregning ville være fantastisk.
Men det jeg undrede mig over var trækkraften vertikalt i den bagre fastgørelse, fordi jeg havde fundet, at ankermasse og en M20 gevindstang kunne klare cirka 3 ton.
Eftersom jeg selv ikke kan regne på nedbøjningen, så får jeg teste mig frem. Starter ved 4 meter, svajer det for meget går jeg ned til 3,8 meter, osv.
Mere antagelser: 4 m antaget, vertikal forskydning sat til 0 ved en støtte præcis i midten, vertikal og horisontal forskydning sat til 0 ved indre støtte, dvs. vinklen er aldrig låst i nogen del af bjælken.
Noter også død last, i praksis har du noget dynamisk, rimeligvis skal en norm følges typ Eurocode men føles overdrevet for din bro.
Senest redigeret af en moderator:
Tak
Tror max det vil være 200-300 kg yderst. Det bliver en relativt smal bro 1,4-1,6 og vil i princippet kun blive brugt til at gå på og af en mindre motorbåd, tænk en større Buster.
Dog tænkte jeg at bruge sparre på 75x200
Tror max det vil være 200-300 kg yderst. Det bliver en relativt smal bro 1,4-1,6 og vil i princippet kun blive brugt til at gå på og af en mindre motorbåd, tænk en større Buster.
Dog tænkte jeg at bruge sparre på 75x200
Resultaterne afhænger lineært af bredden i ovenstående model, så du får en faktor 90/75 mere nedbøjning. Det samme gælder IKKE for højden, hvilket har en eksponentiel afhængighed.D Derbyboy sagde:
Men så har du tre sådan, så det bliver en faktor 90/(3*75) i stedet. Dog har du lokal nedbøjning i det, der skal udgøre gulvet, hvilket ikke er med overhovedet.
Resultaterne er også lineære mod belastningen - halv belastning giver halv nedbøjning.
I praksis kan det diskuteres, men denne lineære teori er en anerkendt ingeniørmetode, som undervises på højskoler og universiteter rundt om i verden. Den gælder ved små deformationer, men det overlades til den studerende selv at afgøre, hvad der er en lille deformation. En tommelfingerregel kan være, at nedbøjningen skal være mindre end en faktor 10 af bjælkens længde, men det afhænger af problemet og hvor detaljeret en analyse man ønsker at lave.
I praksis kan det diskuteres, men denne lineære teori er en anerkendt ingeniørmetode, som undervises på højskoler og universiteter rundt om i verden. Den gælder ved små deformationer, men det overlades til den studerende selv at afgøre, hvad der er en lille deformation. En tommelfingerregel kan være, at nedbøjningen skal være mindre end en faktor 10 af bjælkens længde, men det afhænger af problemet og hvor detaljeret en analyse man ønsker at lave.
Jeg mistede overblikket i beregningerne.Den ofrivillige klåparen sagde:
Er konklusionen, at hvis du hænger 1000 kg yderst på en(1) 4m lang 90x200 bjælke, som er fastgjort i midten samt i den ene ende, vil den synke 120mm?
Hvis der derefter er 3 bjælker, fordeles vægten på dem, og nedsynkningen reduceres til en faktor 0,4 => 120mm*0.4 = 48mm?
Så på ren dansk kan du placere 10 stærke personer yderst på broen, og den vil så dyppe 5cm?
Præciserer lige at jeg ikke stiller spørgsmålstegn, men spørger om jeg har tolket det rigtigt
//Mirkan
Edit: præcisering kom mens jeg postede.
En hurtig praktisk test:
Opklods bjælken i yderenderne og hop midt på. Så får du de samme kræfter, som hvis den var fastgjort i en yderende og på midten.
Alternativ til gevindstænger på hver side af bjælken er bjælker på hver side af gevindstangen.
Opklods bjælken i yderenderne og hop midt på. Så får du de samme kræfter, som hvis den var fastgjort i en yderende og på midten.
Alternativ til gevindstænger på hver side af bjælken er bjælker på hver side af gevindstangen.
Klik her for at svare