Det er vel alligevel træet, der koster? Gängstång, møtrikker og nogle galvaniserede plader er vel færre penge end dit spild?

Sørg for at binde de forskellige bjælker sammen med kortlingar, så du distribuerer lasten i konstruktionen.

D
Eftersom det er brakvand overvejede jeg, om A4 syrefast måske var rimeligt, så bliver det straks ret mange penge for gevindstangen mm

• Wow
Sernando
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Den ”slikker” klippen, så vil få svært ved skråstivere.

4 meter er ikke hugget i sten, kan gøre den kortere også. Træet købes i længden 4,8, så må jeg finde en længde, hvor svajet er acceptabelt.

Jeg kan jo konstatere, at i fastgørelsen er der lidt margen med en gevindstang M20.
Ok og antager at du undgår fastgørelser under vandniveauet, fordi du vil slippe for byggetilladelse?

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
T topmount sagde:
Ok og antager at du undgår fastgørelser under vandniveauet for at slippe for byggetilladelse?
Uoplyst spørgsmål, kræves der byggetilladelse selv for en støtte uden forankring under vandniveauet?

D
Nej, snarere at isen tager det, som kommer for langt ud.

Byurn Byurn sagde:
Du har to meter på begge sider af pivotpunktet.

Din store bekymring vil nok blive nedbøjningen i konstruktionen.
Og der spiller egenvægten en rolle..

D
Forklar isf hvordan?

Jeg kan ikke se hvordan det spiller nogen rolle om det er 2 meter på hver side af midtpunktet, i det mindste ikke for trækkraften.

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
Violina Violina sagde:
Og så spiller egenvægten en rolle..
Føles det godt nu, når du kan forklare, at du har ret trods alt? At du egentlig svarede på, hvad der gælder for nedbøjningen, uden at forklare det, når du svarede?

Senest redigeret af en moderator:
Har du overvejet en flydebro i stedet, den følger vandspejlet og om vinteren trækker man den op på land.

D
Jeg har en flydebro, men jeg vil have en bro, hvor jeg kan lægge båden.

Violina Violina sagde:
Og da spiller egenvægten rolle..
Nej, det gør jo ikke det. Hvor havner massemidtpunktet?

I det oprindelige spørgsmål er egenvægten ikke relevant. Og i virkeligheden vil en kraftigere konstruktion blive mindre følsom over for nedbøjning. Stivheden vil øge hurtigere end vægten.

Senest redigeret:
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Jeg har en flydebro men jeg vil have en bro, hvor jeg kan lægge båden.
Hvad er problemet med at lægge båden ved flydebroen?

Båd ved siden af flydebrygge på stille vand.

• Synes
  • Wow
Cheesen og 1 anden
  • Laddar…
D
Ja kan vel være masser af ting, omstændigheder. Start en egen tråd, hvis du undrer.

Den ofrivillige klåparen sagde:
Føles det godt nu, når du kan forklare du har ret trods alt? At du egentlig svarede på, hvad der gælder for nedbøjningen, uden at forklare det, når du svarede?
Eftersom vi havde et belastningsscenarie fra starten med i komplette oplysninger, så ville jeg have det kompletteret, før jeg overhovedet begynder at regne på det, ja.

Og at man ikke kan forsømme egenvægten på en konstruktion, der skal være en frit hængende udkragning på to meter, det burde være indlysende for de fleste..

P
Violina Violina sagde:
Eftersom vi hade ett belastningsfall från början med i kompletta uppgifter så ville jag ha det kompletteret inden jeg øht begynder at regne på det, ja.

Og at man ikke kan forsømme egenvægten på en konstruktion, som skal være et frit hængende udkrag på to meter, det burde være indlysende for de fleste..
Begynd at regne nu. Opsæt kraft- og momentligevægt. Lav et overslag på bøjestivheden baseret på den masse, TS estimerede og de tre bjælker, der nævnes. Beregn derefter nedbøjningen ved en punktlast længst ude. Sammenlign med hvad du anser for at være en acceptabel nedbøjning. Anfør gerne maxspændinger i kritiske snit og sammenlign med brudgrænsen for træet. Alternativt beregn kræfter og moment i respektive konstruktionsdel og sammenlign med tabelværdier, burde kunne findes gratis gennem f.eks. Svenskt træ. Specielt bør du studere, hvad der sker med befæstelseskrafterne, som var TS' spørgsmål. Se trådens titel.

Hvis du vil brillere, så beregn også andre fejlvurderinger, som udbrydning af metalliske komponenter i befæstningen, vipning, knækning osv.

Eller er det sådan, at du mangler viden om dette og gættede på, at egenvægten har betydelig påvirkning for lasterne i befæstningen, og ikke kan få dig selv til at gå tilbage, når du tager fejl?

Senest redigeret af en moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.