Den vil blive meget mindre vaklende, hvis du har en skråstiver udefra spidsen og ind mod kippens base.

D
Den "slikker" klippen, så vil der være svært ved skråstøtter.

4 meter er ikke hugget i sten, kan gøre den kortere også. Træet købes i længden 4,8 så må jeg finde en længde, hvor svajet er acceptabelt.

Jeg kan jo konstatere, at i fastgørelsen er der lidt margin med en gevindstang M20.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Ja det är lite olika bud vad som är mitt bekymmer, några säger infästningen andra säger nedböjningen.
Infästningen av din träkonstruktion i stålbeslaget kommer vara en kritisk punkt. Sen är frågan om 30000 N verkligen är något som stolpfästet sitter i berget med om man cyklar lasten.

Oavsett så skulle en stålbalk vara en sundare stomme om du vill kunna belasta bryggan mycket. Men ska du bara gå ut och bada så kanske det kvittar om det svajar lite

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
D
Cykler lasten, ved ikke rigtig hvad du mener. Men får jeg til gevindstangen med massen, så skal den jo klare godt 3000N, derudover har jeg en stolpesko med M12 bolt lige igennem sparren.

Kan eventuelt gå op til en sparre på 100x200 også, men det bliver besværligt at slæbe.

D Derbyboy sagde:
Cykler lasten, ved ikke rigtig hvad du mener. Men hvis jeg får gevindstangen med massen, skal den jo klare godt 3000N, derudover har jeg en stolpesko med M12 bolt direkte igennem spærren.

Kan eventuelt gå op til en spær på 100x200 også, men det bliver besværligt at bære.
Laster cyklisk. Sæt på 3 ton yderst. Løft af. Gentag.

D
Ok, tak.

Stål er ikke en mulighed. Broen ligger meget utilgængeligt desværre.

Jeg havde tænkt mig at bruge broen til at gå på og af en båd. Grunden til at jeg vil have en så stor overgang er, at vandstanden varierer en del i løbet af året.

P
Jeg tolker det som, at du ikke har tænkt dig at have 3000 kg yderst på broen, men ønsker at forstå, hvor meget du kan placere der, uden at disse 3000 kg for infæstningen overskrides.

Dernæst er det svært at identificere laster i praksis, cykliske laster, vind, etc. Derfor har man ofte flere forskellige lasttilfælde at dimensionere imod samt et antal sikkerhedsfaktorer at forholde sig til. Sæt en faktor 5 eller så på infæstningen på din forventede maksbelastning på broen, så skal det nok holde. Bemærk nok.

Den ofrivillige klåparen sagde:
Jeg tolker det som, at du ikke har tænkt dig at have 3000 kg yderst på broen, men ønsker at forstå, hvor meget du kan stille der uden at de 3000 kg for fastgørelsen overskrides.

Så er det svært at identificere laster i praksis, cykliske laster, vind, etc. Derfor har man ofte flere forskellige lasttilfælde at dimensionere imod samt et antal sikkerhedsfaktorer at forholde sig til. Sæt en faktor 5 eller sådan på fastgørelsen på din forventede maxlast på broen, så skal det nok holde. Bemærk nok.
Jeg vil nok sige faktor 10. Men hvis broen bygges symmetrisk med to bjælker med hver deres fastgørelser (eller måske flere stykker?) så bliver den tilladte last jo stadig 600 kg. Det er masser.

Broen bliver stivere og mere stabil, hvis den fastgøres i klippen på flere steder end ved 10 cm og 200 cm. Måske hver 50 cm.

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
D
Jeg noterer nok

Jo jeg forstår, at det er svært at få en præcis beregning, men det var præcis sådan, jeg ville få en idé om, jeg måske skal gå op til M24 når det kommer til gevindstangen.

Jeg mistænker, at jeg måske ender på en bro på omkring 3,5m, altså hvor svajet er acceptabelt. Ved den længde er jo den maksimale belastning et stykke over 3 ton.

Men det er jo to forskellige faktorer

Når fastgørelsen slipper, og når svajet er uacceptabelt.

P
Byurn Byurn sagde:
Jeg vil nok sige faktor 10. Men hvis broen bygges symmetrisk med to bjælker med hver deres fastgørelser (eller måske flere stykker?) så bliver den tilladte last alligevel 600 kg. Det er masser.

Broen bliver stivere og mere stabil, hvis den fastgøres til klippen på flere steder end ved 10 cm og 200 cm. Måske hver 50 cm.
Jeg køber en faktor 10 også. Er altid for marginer ved dimensionering. :)

D
Broen vil have tre bjælker, bærende bjælker med en afstand på 70 cm. To af bjælkerne vil kunne fastgøres med flere fastgørelsespunkter, enten gennemgående gevindstang eller med L-stolpesko.

M24 gør jo, at du tager et større hul i træværket med. Og belastningen i det tværsnit er nok et følsomt punkt.

Du skulle måske overveje at have en gevindstang på hver side af bjælkerne og en stålskive imellem, så du klemmer bjælken i stedet for at bore i den.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ahh det der er ikke så dumt.

Så må jeg få fat i syrefast fladjern… men men. Bliver dog dobbelt så mange gevindstænger a 300 kr.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Diagram viser et håndtegnet rektangel omgivet af lilla linjer og blå vandrette linjer på ternet baggrund.

Sådan altså

D
mm jeg forstår, det er smart men dyrt!

Eventuelt havde jeg også en tanke om at fylde beton mellem ”facken” som bjælkerne danner. Så gevindstang horisontalt gennem træbjælkerne.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.