D
Jeg tænkte på at bygge en bro på en klippe.

Broen bliver 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vandet. Broen fastgøres med to fastgørelser på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.

Kan nogen hjælpe mig med at beregne kraften længst ude på broen ved 100 kg længst ude.

Vi kan se bort fra broens egenvægt.

• Wow
Sernando
  • Laddar…
D
Det jeg overvejer er fastgørelsen længst inde på land, dvs. ved 10 cm.

Tanken er at bruge en L-søjlesko forankret med ankermasse ved 30 cm.

Ved 10 cm borer jeg igennem bærelægten (75x200) og fastgør en syrefast gevindstang m20 i klippen. Så monterer jeg skive og møtrik på begge sider af bærelægten.

Ifølge specifikationen for ankermasse, kan den holde til 3000 kg (M20) i trækstyrke, før den slipper.

Armen er 2 meter, hvor meget belastning kræves for at nå op på 3000 kg?

Du kan ikke se bort fra broens egenvægt, den vil være betydelig

Med to meter frihæng har du en solid løftearm

Violina Violina sagde:
Du kan ikke se bort fra broens egenvægt, den vil være betydelig
Egenvægten bidrager ikke til trækkræften i den inderste fastgørelse.

Opsæt en kraftbalance og kig.

D
Hvordan ser formlen ud?

Egenvægten ligger måske på 200-250 kg uden sne og med en fugtkvote på 16 procent.

D Derbyboy sagde:
Hvordan ser formlen ud?

Egenvægten ligger måske på 200-250 kg uden sne og med en fugtkvote på 16 procent.
Formlen?
Tegn lasterne op, så ser man løsningen ret enkelt. Se for eksempel dette link
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
D Derbyboy sagde:
Hvordan ser formlen ud?

Egenvægten ligger måske på 200-250 kg uden sne og med en fugtprocent på 16 procent.
Du har kraft- og momentligevægt overalt, ellers er konstruktionen i bevægelse. Det enkleste her er at sætte dette omkring støtten ved 10 cm, synes jeg.

Googla kraft- og momentligevægt så findes med 100 % sandsynlighed dette forklarer meget pædagogisk.

D
3000/2 = 1500 kg

Altså placerer jeg 1500 kg 2 meter ud fra ligevægtspositionen får jeg en trækkraft længst inde på 3000 kg.

P
D Derbyboy sagde:
3000/2 = 1500 kg

Altså placerer jeg 1500 kg 2 meter ud fra ligevægtspositionen, får jeg en trækkraft inderst på 3000 kg.
Prøv igen! :)

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Det er jo på et omtrent, jeg ser bort fra at infästningen sidder 10 cm inde på den side, hvor kraften går opad.

D Derbyboy sagde:
Det er jo cirka, jeg ser bort fra at befæstningen sidder 10 cm ind på den side, hvor kraften går opad.
Du har to meter på begge sider af pivotpunktet.

Din store bekymring vil nok blive nedbøjningen i konstruktionen.

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
D
Ah eftersom strækningen er lige lang, 2 meter kræves det 3000 kg ned for at trækkraften ved fastgørelsen skal være 3000 kg.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Ah eftersom sträckan är lika lång, 2 meter kræves det 3000 kg ned for at trækkræften ved fastgørelsen skal være 3000 kg.
Men da har du nok en brygge som er gået i stykker af andre årsager

D
Ja, det er lidt forskellige bud på, hvad der er mit bekymring, nogle siger fastgørelsen, andre siger nedbøjningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.