5,076 læst ·
55 svar
5k læst
55 svar
Belastning længst ude på en bro.
Jeg tænkte på at bygge en bro på en klippe.
Broen bliver 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vandet. Broen fastgøres med to fastgørelser på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.
Kan nogen hjælpe mig med at beregne kraften længst ude på broen ved 100 kg længst ude.
Vi kan se bort fra broens egenvægt.
Broen bliver 4 m lang, 2 meter på land (klippe) og 2 meter over vandet. Broen fastgøres med to fastgørelser på klippen. En ved 10 cm og en ved 2 meter.
Kan nogen hjælpe mig med at beregne kraften længst ude på broen ved 100 kg længst ude.
Vi kan se bort fra broens egenvægt.
Det jeg overvejer er fastgørelsen længst inde på land, dvs. ved 10 cm.
Tanken er at bruge en L-søjlesko forankret med ankermasse ved 30 cm.
Ved 10 cm borer jeg igennem bærelægten (75x200) og fastgør en syrefast gevindstang m20 i klippen. Så monterer jeg skive og møtrik på begge sider af bærelægten.
Ifølge specifikationen for ankermasse, kan den holde til 3000 kg (M20) i trækstyrke, før den slipper.
Armen er 2 meter, hvor meget belastning kræves for at nå op på 3000 kg?
Tanken er at bruge en L-søjlesko forankret med ankermasse ved 30 cm.
Ved 10 cm borer jeg igennem bærelægten (75x200) og fastgør en syrefast gevindstang m20 i klippen. Så monterer jeg skive og møtrik på begge sider af bærelægten.
Ifølge specifikationen for ankermasse, kan den holde til 3000 kg (M20) i trækstyrke, før den slipper.
Armen er 2 meter, hvor meget belastning kræves for at nå op på 3000 kg?
Formlen?D Derbyboy sagde:
Tegn lasterne op, så ser man løsningen ret enkelt. Se for eksempel dette link
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/
Du har kraft- og momentligevægt overalt, ellers er konstruktionen i bevægelse. Det enkleste her er at sætte dette omkring støtten ved 10 cm, synes jeg.D Derbyboy sagde:
Googla kraft- og momentligevægt så findes med 100 % sandsynlighed dette forklarer meget pædagogisk.