Jeg arbejder på en legehytte og ifølge tegningen skal der oven på syllerammen være oliehærdet board og derefter gulvbrædder. Mit (dumme) spørgsmål er simpelthen hvilken vej boardet skal vende? Min tanke er, at den blanke overflade skal vende nedad mod jorden for at beskytte mod fugt nedefra.

Rigtigt eller forkert?

K
Fejl, blank side opad

Hvorfor? Ingen ide, men det skal være sådan

Flere meninger eller nogen forklaring til, hvorfor den blanke side opad? Som naturvidenskabsmand er jeg som et lille barn - jeg vil vide HVORFOR! :)

Ikke fordi jeg ved det, men jeg ville have lagt den nedad..

Du tænker rigtigt! Trossbottenskivor (som er voksede) lægges med den blanke side nedad, så fugten kan kondensere på den.

OK, så har vi tre stemmer for blanke side mod jorden og én stemme for blanke side opad :)
Jeg vil vælge blanke side nedad, medmindre jeg får en meget god forklaring på, hvorfor der er brug for beskyttelse opad, men ikke nedad. Fugtproblemerne burde som sagt komme nedefra.

Ha ha, mærkeligt at dette skal være sådan "rocket science". Har nu også spurgt to ansatte hos Byggmax. En ved ikke, og en "synes det lyder logisk" med mit gæt, at det skal være den blanke side nedad.

Den blanke side skal meget rigtigt være nedad, det er jo derfra, fugten kommer, og du vil stoppe den der, sværere er det ikke :) Held og lykke med byggeriet :)

Godt det, for det var sådan jeg gjorde :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.