Hej,

For at lette dræningen og gøre det pænt skal en mur, der løber langs langsiden, rives ned.
Hvordan gør man det på den bedste måde?
En slags "støbning" er lavet for at holde det hele sammen, og man fik ikke et godt greb med koben... :)

Stort tak på forhånd!

• En mur af betonblokke med fuger og lidt mos, set ovenfra og fra siden. Blokkene har ujævne kanter, og nogle blade ligger på jorden ved siden af.
  • Mur af grå mursten langs en trægulv med grøn bevoksning på toppen. Stenenes overflade viser tegn på vejrslitage.
  • Betonmur med synlige revner og fugtpletter. Muren er delvist ødelagt, og det er tegn på slitage og algevækst.
Skal du sætte den op igen?
Ellers havde jeg taget en borehammer med en fladmejsel og banket i fugerne mellem lagene af plader. På den måde burde man kunne skrælle muren af lag for lag.

En mejselhammer er førstevalget. Ellers er det bare at gå til med en slædehammer. Den der er nok ret let at banke ned. /M

Jeg er enig med Anders234. En alternativ løsning er gravko, da kan du hurtigt og enkelt få resterne op i en lastbil og køre dem væk. Det er alligevel ret tungt.

Skal du grave med gravemaskine ved dræneringen? I så fald er det måske nemmest at tage muren med gravemaskinen da.

Muren skal ikke op! Drænering sker delvist for hånd, delvist med maskine pga. adgang. (Nedrivningen skal øge de dele man kommer til med maskine...)
All right, borehammer har jeg, hvor meget "lettere" er det at bryde væk? Hvor meget hårdere at fjerne med slegge, det varierer måske for meget mellem enkelte mure til at kunne svare på?

Tror det bliver svært med borehammer. Testede selv, da jeg skulle rive. Det måtte blive at køre med en rigtig bilmaskine.

eroz sagde:
Muren ska inte upp! Drænering sker delvis for hånd, delvis med maskine pga tilgængelighed. (Rivningen skal øge de dele, man kommer til med maskine...)
All right, borehammer har jeg, hvor meget "lettere" er det at fjerne? Hvor meget mere besværligt at fjerne med slegge, det varierer måske for meget mellem enkelte murer til at kunne svare på?
Jeg tror, der er en fordel ved at forsøge at "spække" muren mellem fugerne og så løfte stenene af.
Jeg ejer både borehammer og bilmaskine, og i hvert fald min bilmaskine er for tung til at kunne bearbejde horisontalt i nogen større omfang, så det var derfor, jeg foreslog borehammer.

Dog kan muren jo være "armeret" vertikalt, og så må du nok ty til en slegge eller lignende for at se, om du kan knække betonen, så armeringen frigives.

Jeg er enig med dit sidste punkt også, det varierer per mur. Vi havde en sten trappe, hvis ene side var meget let at slå fra hinanden, men vi har også haft dele af en mur, der har været af beskyttelsesrumsklasse :)

Stor slegge om det ikke er noget du behøver at være bange for. Desuden er det mandigt!

All right, jeg har ikke set og tror ikke, der er nogen armering i. Jeg vil teste borehammeren i eftermiddag for at se, hvilken skade jeg kan forårsage. Slædehammer får blive supplement.

Tak for al input!

Jeg ville forsøge at vælte den med bil. Hvis du fæstner et reb ved øverste varv, får du et ret stort bøjningsmoment ved murfoden og kan trække muren ned.
Så ligger den der og kan transporteres væk i større stykker.

Thomas_Blekinge sagde:
Jeg ville prøve at rive den ned med bil. Fæster du et reb ved øverste varv får du et ret stort bøjmoment ved murfoden og kan trække muren ned.
Så ligger den der og kan transporteres væk i større stykker.
Rig en mobilkamera op. Jeg har aldrig set nogen rive trækkrogen af og trække hele bilen skæv, men det ville være sjovt at have på film :).

• Synes
Hindergarden og 1 anden
  • Laddar…
pelpet sagde:
Rig op mobilkameraen. Jeg har aldrig set nogen rive trækkrogen af og trække hele bilen skæv, men det ville være sjovt at have på film :).
Hvor er du slem ;)

Nej, jeg tror heller ikke på at trække den ned. I hvert fald ikke med et normalt køretøj.

Jeg ville teste det i hvert fald. Jeg har set en del støttemure, som ligesom bare står på underlaget af egen vægt. Så er det bare som en bunke med tegl. Det kan være let. Med kameraet er en god idé alligevel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.