D
Ingen fare, jeg er enig i, at alt skal løses med app, men kan du lægge 30k på det, så vil du nå i mål.

skidt i rustfri… læste et sted, at stål ruster med 0,1mm per år. Mal den med rustbeskyttelse og beklæd ydersiden med træ.

Brug en almindelig bjælke som HEA eller IPE.

D Derbyboy sagde:
Min tanke var att med en hjulbas i mitten som går over poolen da kommer du kunne bruge samme tag som du har i dag. Hjulbanen skal du jo kunne løfte på plads og lægge over polen inden du trækker over taget. Jeg kan spontant tænke et en u-balk ville være det bedste.
Den skal jo absolut ikke ligge der når du bader. Naboerne behøver aldrig se den ;)

...men er pris ikke en faktor så går det sikkert at løse med en rustfri balk.

Her er en balk på omtrent en tredjedel af hvad du har brug for:

[billede]
At løfte 87 kilo af og på hver gang poolen skal bruges er desværre ikke realistisk. Så skal balken i sådanne tilfælde være typ 420 cm lang hvilket bliver nærmere 200 kg.

D
Men den bjælke, som jeg mener du skal lægge over poolen, kan være en ret spinkel bjælke. Den vil bue som en banan (hvis du tager en spinkel), men det bliver jo en bane for siden at køre over poolkanten.

Men naturligvis meget mere elegant at udskifte den ene kortside med en stålbjælke.

D Derbyboy sagde:
Ingen fare, jeg er enig i, at alt skal løses med app, men kan du lægge 30k på det, så kommer du i mål.

skidt med rostfri…læste et sted, at stål ruster med 0,1mm om året. Mal den med rustbeskyttelse og beklæd ydersiden med træ.

Brug en almindelig bjælke som HEA eller IPE.
HEA bjælke har jeg fået et mål på 250 mm høj, som er nødvendig. Og vægten var vanvittig! Skal løftes ind med kranbil. Så skal jeg nok bygge fundamenterne om og forstærke terrassen i øvrigt. Samt udskifte min motor, der håndterer 3 ton. (Nu må jeg vel skifte hele rammen omkring til rustfrit stål).

Havde kontakt med bl.a. Montano.se i den sag. Men ærligt talt så føles det ikke som om nogen leverandører er helt sikre på, hvad stivheden bliver. De er gode til at sælge.

Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
At løfte 87 kilo af og på hver gang poolen skal bruges er desværre ikke realistisk. Og bjælken skal i så fald være typisk 420 cm lang, hvilket bliver nærmere 200 kg.
Motoriseret bjælke, der løfter fra en forsænkning i poolen til den rette højde? Men den letteste løsning må alligevel være tværgående bjælker på taget, som glider på hjul på poolens kortsider.

Vil du køre på bjælkespor og holde nedbøjningen til et minimum med en nogenlunde slank konstruktion er som sagt overhøjet bjælke en variant. Jeg har ingen som helst opfattelse af, hvad sådan en koster… åbner måske for rustfrit, hvis man kan få en smed til at svejse en sammen af plade med rimelig mængde materiale. At valse en standardbjælke til den rigtige krumning er nok ikke en mulighed, medmindre man ejer et skibsværft eller noget.

En skematisk tegning af en overhøjet bjælke med tekst om, hvordan bjælken modvirker nedbøjning fra belastning. Passer til byggeprojektet omtalt i teksten.
Kan du regne virksomhedens økonomi, kan du også regne bjælkebøjning :). Det er lasten Q og træghedsmomentet I, du skal arbejde med i formlen. Q er din estimerede vægt, der ligger på bjælken (halvdelen af pooltaget) + bjælkens egenvægt. Og I vælges fra tabeller eller beregnes med linket jeg sendte, hvis det er en hjemmelavet bjælke.

Du har måske allerede fundet det, men her er der eksempelvis trægheder for almindelige tværsnit:
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf

• Synes
  • Elsker
Keld og 2 andre
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Men den bjælke, som jeg mener, at du skal lægge over poolen, kan være en ret spinkel bjælke. Den vil bøje som en banan (hvis du tager en spinkel), men det bliver jo en bane for siden at køre over poolkanten.

Men selvfølgelig meget mere elegant at erstatte den ene kortside med en stålbjælke.
kortsiderne i dag svajer ikke. De er 420 cm og bæres op af 3 dobbelthjul hver. Det er langsiderne, der er det jvla problem. Så efter at have tænkt på "rustfrit" eller måske igen corten rundt om hele sargen/poolrammen med at lægge en type 250 cm bjælke i hvert hjørne mellem kort- og langside samt en tilsvarende bjælke mellem langsiderne i midten, så bilder jeg mig ind uden at vide..... at stivheden ville blive god! Hvis jeg f.eks. bruger 4mm cortenplade for at skabe målene, sig 100*45 rektangulær bjælke.
Hvad tænker I om det? Kan nogen hjælpe mig med at regne ud, hvor meget en sådan bjælke ville kunne klare uden at bøje ned?

Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
kortsiderne i dag svajer ikke. De er 420 cm og bæres op af 3 dobbelthjul hver. Det er langsiderne, som er det jvla problem. Så efter at have overvejet "rustfrit" eller måske corten igen rundt hele sargen/poolrammen ved at lægge en type 250 cm bjælke i hvert hjørne mellem kort- og langside samt en tilsvarende bjælke mellem langsiderne i midten, så bilder jeg mig ind uden at vide….. at stivheden ville blive god! Hvis jeg fx bruger 4mm cortenplade for at skabe målene, lad os sige 100*45 rektangulær bjælke.
Hvad synes I om det? Kan nogen hjælpe mig med at regne ud, hvor meget en sådan bjælke ville klare uden at svigte?
Er ikke rigtig med på din beskrivelse, kan du lave en skitse?

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Vil du køre på bjælkeskinnen og holde nedbøjningen til et minimum med en nogenlunde slank konstruktion er som sagt forhøjet bjælke en variant. Jeg har ingen som helst opfattelse hvad en sådan koster… åbner måske for rustfrit stål hvis man kan få en smed til at svejse en sammen af plade med rimelig materialemængde. At valse en standardbjælke til den rigtige krumning er nok ikke en mulighed, medmindre man ejer et skibsværft eller noget.

[billede]
Kan du regne virksomhedsøkonomi kan du også regne bjælkebøjning :). Det er lasten Q og inertimomentet I du skal arbejde med i formlen bare. Q er din anslåede vægt, der ligger på bjælken (halvdelen af pooltaget) + bjælkens egenvægt. Og I vælges fra tabeller eller beregnes med linket jeg sendte, hvis det er en egenkonstrueret bjælke.

Du har måske allerede fundet det, men her er eksempelvis inertier for almindelige tværsnit:
[link]
Super!!! Tak! Virksomhedsøkonomi ligger sååå langt fra det her. Dels fordi jeg ikke kan fagordene indenfor metaller som strækgrænse, stivhed, etc, etc. Men nu begynder jeg at få en chance for at løse det måske… Du har ikke beregningen i Excel, vel?

Er ikke helt med på din beskrivelse, kan du lave en skitse?
Skifter til computeren. Giv mig 20-30 min, tak.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
D
Er ikke helt med på din beskrivelse, kan du lave en skitse?
Jeg har opfattet at problemet er når 1 skal køre over 2. Så rammer bærebjælken (1) kanten af poolen på grund af spændvidden som er over 8m. Diagram over problemer med bærbjælke (1) og poolkant (2). Bærbjælken rører ved kanten, sandsynligvis på grund af for stor spændvidde.

• Synes
Kluring
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Jeg har opfattet, at problemet er, når 1 skal køre over 2. Så rammer bærende bjælke (1) poolkanten på grund af spændvidden, som er godt 8m. [billede]
Ja, jeg også, det var løsningen i #37, jeg ikke helt forstod. Lød som noget andet end blot at forstærke langsidens bærende bjælke.

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Jeg har opfattet, at problemet er, når 1 skal køre over 2. Da rammer bæreren (1) poolkanten pga. spændvidden, som er godt 8m. [billede]
Ja, det er korrekt! Så dykker den også i midten, hvilket gør, at den svajer endnu mere, jo længere den skubbes ud over poolen.

Senest redigeret:
Nu skal vi se... Har lavet et antal forsøg på "tegninger".... Men her er de to alternativer, som jeg måske tror på, men som skal verificeres ved at beregne konstruktionen.

To rektangulære skitseforslag med stiplede linjer og dimensioner ca. 840x420 cm for konstruktionsovervejelser.

Min tanke er da rammerne omkring skiftes til rustfrit eller stål, svejset som en rektangulær bjælke. 3-4 mm godstykkelse. (Lidt bekymret over vægten....) De stiplede linjer er samme metal, men som svejses fast i rammen for at løfte op/gøre den lange bjælke, der går over poolen, stiv. Det er kun den bjælke, der går over poolen, som ikke har nogen støtte fra hjul & skinner.

Når f.eks. Aqvisdeck.se bygger sådanne, deler de dem altid op i to 4 meter sektioner, der skydes ud over de korte sider. De bygger i aluminium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.