16,810 læst ·
24 svar
17k læst
24 svar
Bærline i facade eller ikke?
Fed! Det kommer til at blive fantastisk. Held og lykke!Skåneskutan sagde:
Det nemmeste er at skrue dem fast med sådanne her i passende dimension.Skåneskutan sagde:
https://www.essve.com/sv/produkter/...-huvud/traskruv-waf-med-stort-huvud-corrseal/
betragteligt bedre end franske trækruer
Oldboy sagde:
Tænker at det er godt at have dækket helt separat. Man undgår at lave huller i facaden, og hvis man skal ind under dækket er det bare at tage det op. Også fugtmæssigt synes jeg, at det føles bedre at have en lille luftspalte mellem træ og væg.
Formentlig ingen store forskelle i risici eller omkostninger, men jeg ser det principielt som en helt unødvendig manøvre at fæste i facaden, og med unødvendig risiko for problemer/komplikationer.
Hvis ikke pillerne er tilstrækkeligt tunge og stabile til at håndtere sidekræfter, så kan man bruge skråstivere. Et alternativ til høje piller er almindelige betonplader og så en underliggende ramme/træstolper, eller almindelige lave piller med træstolper. Så går det nemt at få til skråstivere for sidekræfter.
Hvilken løsning man vælger er efter eget skøn og smag.
Helt rigtigt!Oldboy sagde:
Tænker at det er godt at have dækket helt separat. Man undgår at lave huller i facaden, og hvis man skal ind under dækket er det bare at tage det op. Også fugtmæssigt synes jeg, at det føles bedre at have en lille luftspalte mellem træ og væg.
Formentlig ingen store forskelle i risici eller omkostninger, men jeg ser det principielt som en helt unødvendig manøvre at fæste i facaden, og med unødvendig risiko for problemer/komplikationer.
Hvis ikke pillerne er tilstrækkeligt tunge og stabile til at håndtere sidekræfter, så kan man bruge skråstivere. Et alternativ til høje piller er almindelige betonplader og så en underliggende ramme/træstolper, eller almindelige lave piller med træstolper. Så går det nemt at få til skråstivere for sidekræfter.
Hvilken løsning man vælger er efter eget skøn og smag.
Fæster man en bjælke uden luftspalte så rådner den og fæster man i træfacade så rådner facaden.
En tanke er jo, at hvis man fastgør noget mod facaden, tætner man kontaktflader med tætningsmasse som Sika BlackSeal. Måske bruger man silikone i pluggen, inden man skruer. Er det en skør tanke?
Bedre at sætte bjælken med afstand mod facaden så man har en luftspalte, allerbedst at ikke alls fæste i facaden!Skåneskutan sagde:
Klik her for at svare