Da hustypen, som vi skal renovere/bygge om, er ret almindelig, håber vi, at en vis og erfaren person på dette forum kan hjælpe os.
Huset er en typisk 69+69 kvm hus (kælder+bolig-etage) bygget i -39 og ligger i Stockholms sydlige forstæder. Det vi undrer over er, om nogen kan hjælpe os med at identificere eventuelle bærende vægge, enten ved at I kender lignende huse eller at I kan se det på tegningerne. Begge tegninger adskiller sig lidt fra, hvordan huset faktisk blev bygget. I kælderen er madkælderen rykket frem mod trappen, og der er et lille flisebelagt rum bagved (typisk gammel toilet/bruser). På overetagen er der ingen garderobeskabe eller væg i den ydre hall (til højre for skorstenen), og væggen, der går mellem hall og soveværelse/køkken, er i linje med væggen mellem spisestue og dagligstue.
Håber, jeg ikke gjorde det for rodet, og at nogen har nogle gode idéer!!!
Huset er en typisk 69+69 kvm hus (kælder+bolig-etage) bygget i -39 og ligger i Stockholms sydlige forstæder. Det vi undrer over er, om nogen kan hjælpe os med at identificere eventuelle bærende vægge, enten ved at I kender lignende huse eller at I kan se det på tegningerne. Begge tegninger adskiller sig lidt fra, hvordan huset faktisk blev bygget. I kælderen er madkælderen rykket frem mod trappen, og der er et lille flisebelagt rum bagved (typisk gammel toilet/bruser). På overetagen er der ingen garderobeskabe eller væg i den ydre hall (til højre for skorstenen), og væggen, der går mellem hall og soveværelse/køkken, er i linje med væggen mellem spisestue og dagligstue.
Håber, jeg ikke gjorde det for rodet, og at nogen har nogle gode idéer!!!
Vi har et lignende hus, bare med overetage også.
Der er de vægge, som går midt i huset tværs tagspærene bærende. I kælderen er disse vægge på vores hus 20 cm i stedet for 10, som de ikke-bærende vægge er. På jeres tegning ser det ikke ud til, at nogle vægge i kælderen er lidt tykkere. Er det så i virkeligheden også?
Formodentlig understøtter den på billedet vandrette væg midt i huset bjælkelaget til loftet.
Og formodentlig understøtter tilsvarende væg i kælderen væggen på stueetagen.
Der er de vægge, som går midt i huset tværs tagspærene bærende. I kælderen er disse vægge på vores hus 20 cm i stedet for 10, som de ikke-bærende vægge er. På jeres tegning ser det ikke ud til, at nogle vægge i kælderen er lidt tykkere. Er det så i virkeligheden også?
Formodentlig understøtter den på billedet vandrette væg midt i huset bjælkelaget til loftet.
Og formodentlig understøtter tilsvarende væg i kælderen væggen på stueetagen.
Lyder som om vores projekt er ret lig jeres overordnet set. Godt, så har man nogen der ligger et skridt foran og kan spørge til råds. 
Kælderen har vi ikke rigtig angrebet med målebåndet endnu, så jeg ved ikke præcis hvordan den adskiller sig fra tegningen. Jeg ved derimod at min partners morfar (som byggede huset og tilbygningen) ikke var så nøje med at bygge det samme som han fik godkendt byggetilladelse for...
Fortsætter med et opfølgende spørgsmål:
På overetagen tænkte vi at lave et rum i nederste venstre hjørne, døren ville så havne omtrent der hvor det indbyggede skab står. Måske skal åbningen udvides lidt, men hele åbningen til spisestuen tænkte vi at bygge til. Vi vil også lukke åbningen til køkkenet, men måske udvide åbningen til det nuværende soveværelse lidt. Så samlet set kommer vi definitivt til at lukke mere end vi fjerner. Er der noget specifikt man skal tænke på når man bygger væggen til så også det vi sætter op hjælper med at bære? Er der nogen risiko for at vi skal understøtte grundet de udvidelser vi vil lave, selv hvis vi lukker alle andre huller?
Kælderen har vi ikke rigtig angrebet med målebåndet endnu, så jeg ved ikke præcis hvordan den adskiller sig fra tegningen. Jeg ved derimod at min partners morfar (som byggede huset og tilbygningen) ikke var så nøje med at bygge det samme som han fik godkendt byggetilladelse for...
Fortsætter med et opfølgende spørgsmål:
På overetagen tænkte vi at lave et rum i nederste venstre hjørne, døren ville så havne omtrent der hvor det indbyggede skab står. Måske skal åbningen udvides lidt, men hele åbningen til spisestuen tænkte vi at bygge til. Vi vil også lukke åbningen til køkkenet, men måske udvide åbningen til det nuværende soveværelse lidt. Så samlet set kommer vi definitivt til at lukke mere end vi fjerner. Er der noget specifikt man skal tænke på når man bygger væggen til så også det vi sætter op hjælper med at bære? Er der nogen risiko for at vi skal understøtte grundet de udvidelser vi vil lave, selv hvis vi lukker alle andre huller?
Generelt er det vel sådan, at nye/udvidede åbninger i bærende vægge skal underbygges.
(det er ikke noget stort arbejde i normalfaldet). Udvider du en åbning (fx garderoben) så ødelægger du den
eksisterende understøttelse (fx bjælke over åbningen). At du sætter igen, spiller ingen rolle
da de åbninger allerede er understøttet.
Tegn på tegningen, hvad I ønsker at gøre, så huset bliver godt og fungerer efter jeres behov. Tag derefter en bygherre med ind for at få hjælp til vurderingen og hvad der skal gøres.
Lad ikke arbejdet med at underbygge en ny åbning ødelægge jeres plantegning.
/Mats
(det er ikke noget stort arbejde i normalfaldet). Udvider du en åbning (fx garderoben) så ødelægger du den
eksisterende understøttelse (fx bjælke over åbningen). At du sætter igen, spiller ingen rolle
da de åbninger allerede er understøttet.
Tegn på tegningen, hvad I ønsker at gøre, så huset bliver godt og fungerer efter jeres behov. Tag derefter en bygherre med ind for at få hjælp til vurderingen og hvad der skal gøres.
Lad ikke arbejdet med at underbygge en ny åbning ødelægge jeres plantegning.
/Mats
Btw. At sætte en dør i garderoben for indgang til soveværelset kan måske fungere (måske lidt korridor-følelse pga skorsten og væg). Udvidelse af den bliver sværere, da den er klemt mellem skorstenen og væggen til spisestuen.
Hvor mange ændringer har I tænkt jer at lave? Hvis I skitserer, hvad I gerne vil opnå og jeres tanker, så er der sikkert masser af tips at få fra forummet. (fx. skal I have badeværelse på første sal? hvor mange rum skal I have?)
/M
Hvor mange ændringer har I tænkt jer at lave? Hvis I skitserer, hvad I gerne vil opnå og jeres tanker, så er der sikkert masser af tips at få fra forummet. (fx. skal I have badeværelse på første sal? hvor mange rum skal I have?)
/M
Sagt og gjort.
Sådan her tror vi, at vi vil have det. Hvor ydervæggen i køkkenet er fjernet, blev der lavet en tilbygning i -67, så i den del tænkte vi at forsøge at få et badeværelse til samt to eller tre værelser. Men den gamle del af bygningen tænkte vi at ændre sådan her. Et soveværelse med garderobe (skydedør imellem), gang med mulighed for at hænge ting (findes ikke i dag), forlænge det eksisterende badeværelse samt skifte fra parallelkøkken til u-køkken. Bemærk at det hele er lavet lidt hurtigt i paint så helt skaleret er det næppe...
Det der vedrører den (sandsynligvis) bærende væg er altså, at de eksisterende åbninger ved siden af skorstenen vil blive lidt bredere og at resten bliver sat til.
Sådan her tror vi, at vi vil have det. Hvor ydervæggen i køkkenet er fjernet, blev der lavet en tilbygning i -67, så i den del tænkte vi at forsøge at få et badeværelse til samt to eller tre værelser. Men den gamle del af bygningen tænkte vi at ændre sådan her. Et soveværelse med garderobe (skydedør imellem), gang med mulighed for at hænge ting (findes ikke i dag), forlænge det eksisterende badeværelse samt skifte fra parallelkøkken til u-køkken. Bemærk at det hele er lavet lidt hurtigt i paint så helt skaleret er det næppe...
Det der vedrører den (sandsynligvis) bærende væg er altså, at de eksisterende åbninger ved siden af skorstenen vil blive lidt bredere og at resten bliver sat til.
Aha,
Hvilket løft det kommer til at blive! Ser ud som om I har tænkt en hel del.
Hallen kommer til at blive meget mere luftig. Jeg ville ikke have bekymret mig om
bærende vægge på dette stadie. Men som sagt, få en bygmester ud for en sikkerheds skyld.
Du kan sikkert bære åbningerne med bjælker, som du fræser ind oven for hvælvingerne.
(der findes et par tråde om dette på forat)
Held og lykke!
Hvilket løft det kommer til at blive! Ser ud som om I har tænkt en hel del.
Hallen kommer til at blive meget mere luftig. Jeg ville ikke have bekymret mig om
bærende vægge på dette stadie. Men som sagt, få en bygmester ud for en sikkerheds skyld.
Du kan sikkert bære åbningerne med bjælker, som du fræser ind oven for hvælvingerne.
(der findes et par tråde om dette på forat)
Held og lykke!
Klik her for at svare


