Ritning af et hus med markerede ændringer i planløsningen. Området i rødt er foreslået til at blive åbnet op, med gule kryds og grønne markeringer ved døråbninger. Plantegning af villaens kælderplan med markerede områder og døråbninger i farver. Viser rummet til mulige ændringer i planløsning.

Vi overvejer at åbne op for planløsningen i vores villa for at få mere glæde af brændeovnen, som står i det ene hjørne af huset.

Vi fik tegninger med, da vi købte huset, kan man ud fra dem se, hvad der er bærende eller ikke?

Tegningen er lidt forkert i forhold til, hvordan det ser ud nu. De gule krydser er døråbninger, som i stedet sidder, hvor jeg har tegnet grønt. Ved ikke om det er gjort af tidligere ejere, eller om det bare blev bygget anderledes end tegningerne.

Det vi undrer os over er området, der er indringet med rødt. Vi overvejer at åbne op der lidt. Enten at tage åbningerne tilbage, som det er på tegningen, eller alternativt åbne lidt mere og fjerne hele partiet ned til højre i ringen. Ville dette være muligt, tror I?

Er det der et elementhus/Mockfjärdshus?
Hvis du fortsætter med at bladre i den bog, du eventuelt har, så forklarer de, hvilke vægge der er bærende. Jeg har en komplet mappe, men ikke lige nu; jeg kan forsøge at finde det til dig.

Hvis der har været åbninger der før, kan du regne med, at det er afstivet.
Hvis I vil tage nye sektioner op, foreslår jeg, at I beregner bæreevnen på limtræsbjælken.
Efter min mening og beskedne erfaring er skillevæggen altid bærende.

S
Vedhæft gerne sektions- og tagstolsritning.

S scorp1on sagde:
Vedhæft gerne sektions- og tagstolstegning.
Dette er desværre de eneste tegninger, jeg har adgang til. Må tjekke hos kommunen, om de har flere.

michfris michfris sagde:
Er det der et elementhus/Mockfjärdshus?
Hvis du fortsætter med at bladre i den bog du eventuelt har, så forklarer de hvilke vægge der er bærende. Jeg har en komplet mappe men ikke lige nu, kan forsøge at tjekke det for dig.

Hvis der har været åbninger der før, kan du regne med at det er aflastet.
Hvis I vil tage nye sektioner op, foreslår jeg at I beregner bæreevne på limtræsbjælke.
Efter min opfattelse og begrænsede erfaring er hjertetvæggen altid bærende.
Har desværre ingen ide, hvis det er elementhus/Mockfjärdshus. Har ingen bog heller.

Det dumme er, at jeg ikke ved om det er ændret i løbet af årene eller lige fra starten. Dem, der byggede huset, havde en farve- og tapetbutik her i byen, og alle rum er stadig farvesat med tapet fra dem. Det føles virkelig som om det er originalt, derfor jeg overvejer, om det blev ændret allerede ved byggeriet. Men det blev trods alt bygget i 50'erne, så mange år hvor det kan have ændret sig.

Ser ikke direkte ud som et kataloghus. Findes der ingen tegninger, fortæller udseendet på hanebåndene nok en hel del. Er de spinkle, tror jeg kun, at hjertevæggen i hvert rum spiller nogen større rolle.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.