Hej,
Vi overvejer at rive to vægge i vores hus... Undrer mest om nogen ved, hvordan man finder ud af, om nogen af dem er bærende?
Har hentet bygningstegningen, men der kan man ikke se det... Da vi fjernede gipspladerne, sidder der almindelige 45x45 regler med 60 cm imellem, og samme på tværs over loft og gulv... Er bærende regler ikke tykkere eller???
Bor i et lille etplans fra 1968 på 100m2... og har forstået, at man ofte ikke har bærende vægge indendørs i så små huse med ikke-indretningsbar loft uden lader ydervæggene være bærende... forkert eller???
Taknemmelig for svar, så vi ikke får for højt til loftet en dag ;)
 
:-[ BÆRENDE VÆGGE mener jeg selvfølgelig :-[
 
Bob_the_builder
Jo, du har ret. Enplanshuse har generelt set fritbærende spær (som altså kun behøver støtte på ydervæggene). Det kan dog være lidt specialløsninger ved fx indgangstag, som kan gøre andre vægge bærende.
Har I gitterspær, dvs med de indvendige støtter i form af et W? I så fald er de næsten helt sikkert fritbærende.

45x45 bygger man ingen bærende vægge af, det har du ret i.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.