Vi har et sommerhus, hvor vi vil flytte indervægge, åbne op i kip i en del og lave sovehems i den anden. Hvordan ser jeg, om det er bærende vægge eller ej?
Mener du om vægge på etagen nedenunder er bærende, eller om du kan fjerne dele af spær?
For at vurdere væggene skal man se en tegning af, hvordan væggene sidder. Men det er en god hjælp at vide, hvordan spærene ser ud, i forhold til væggene nedenunder.
Den nemmeste og billigste måde at afgøre, om væggene er bærende eller ej, er at finde konstruktionsplanerne frem. Har du ikke sådanne, kan du kontakte kommunen. De kan maile dem til dig uden omkostninger. Hvis du på egen hånd ikke kan afgøre, om det er en bærende væg, kan du tage kontakt med en konstruktør og maile tegningerne til denne. Det går meget hurtigt for en konstruktør at sige, om en bestemt væg er en del af den bærende konstruktion, og for dette tager de heller ikke noget gebyr.
Viser det sig derimod, at det er bærende vægge, osv., skal du hyre en konstruktør og fremsætte dine ønsker. Denne laver K-dokumenter, som du skal indlevere til kommunen. Handler det f.eks. om hul i bærende væg, er det tilstrækkeligt med en byggerapport til kommunen.
Du kan desuden have brug for at hyre en kontrolansvarlig (KA), men eftersom det drejer sig om et fritidshus, er det kommunen, der giver besked om, hvorvidt du har brug for KA eller ej.
Mener du om væggene på etagen nedenunder er bærende, eller om du kan fjerne dele af spærkonstruktionen?
For at vurdere væggene behøver man at se en tegning over hvordan væggene sidder. Men det er en god hjælp at vide hvordan spærkonstruktionen ser ud, i forhold til væggene nedenunder.
Vedhæfter den tegning som findes fra 1975. Er det nok?
Det enkleste og billigste for at afgøre, om væggene er bærende eller ej, er at finde konstruktionsplanerne frem. Har du ikke sådanne, kan du kontakte kommunen. De kan maile dem til dig uden omkostninger. Hvis du ikke selv kan afgøre, om det er en bærende væg, kan du kontakte en konstruktør og maile planerne til denne. Det går meget hurtigt for en konstruktør at sige, om en bestemt væg er en del af den bærende konstruktion, og for dette tager de heller ikke noget gebyr.
Viser det sig derimod, at det er bærende vægge, osv. skal du hyre en konstruktør og fremlægge dine ønsker. Denne laver K-handlinger, som du skal indsende til kommunen. Hvis det fx drejer sig om hullagning i bærende vægge, er en byggeanmeldelse til kommunen tilstrækkelig.
Du kan desuden have brug for at hyre en kontrollansvarlig (KA), men da det omhandler et fritidshus, er det kommunen, der giver besked om, hvorvidt du har brug for KA eller ej.
Du skriver bl.a. at du vil flytte indre vægge. Hvilke vægge henviser det til? Man skal kunne se det i forhold til tagspærene.
Jeg er ikke nogen konstruktør og har desværre ikke sådanne kundskaber heller. Jeg taler ud fra min egen erfaring og hvad jeg havde gjort i dette tilfælde.
Tegningen som du vedhæfter er naturligvis god, men det ville være endnu bedre hvis du havde haft flere tegninger. Der findes mange gode sjæle her på BH som sikkert ville kunne hjælpe dig, men jeg vil alligevel påstå at den aller sikreste måde at afgøre om visse vægge indgår i den bærende konstruktion eller ikke er ved at tage kontakt med en konstruktør som kan klart og tydeligt sige JA eller NEJ. Dette koster dig ikke noget at gøre. Men forudsætning for at denne skal kunne afgøre dette hurtigt og enkelt afhænger jo naturligvis af grundlaget. Jo flere tegninger du har desto bedre. I andet tilfælde behøver denne undersøge dette på stedet og da kan der naturligvis tillægges omkostninger.
1. Find alle tegninger. Har du ikke disse, kontakt kommunen og giv dem ejendomsbetegnelsen. Denne finder du nemt her https://butiken.metria.se/fsokalla/?1 og bed kommunen emaile alle tegninger til dig.
2. Email alle tegninger til en konstruktør og spørg om hvilke vægge der er bærende. Koster ikke noget, sikkert og hurtigt.
Det @hempularen sikkert mener er, at det er godt at vide at vægge som går parallelt med husets tagspær oftest ikke er bærende. Vægge som går på tværs af tagspærene kan derimod være bærende.
Parallelt med husets tagspær. Oftest ikke bærende.
Ingen skillevægge i dette hus er bærende. Det ser man ved at kombinere følgende information: 1) tagkonstruktionens design, 2) plantegningen (fravær af skillevægge) og 3) husets begrænsede bredde (4 meter).
Derimod er loftet ikke bygget til en normal gulvbelastning, c/c afstanden for tagkonstruktionen er bl.a. for stor. Hvad det kan holde til kan ikke siges uden at kende tagkonstruktionens dimensioner. Det er muligt, at det er tilstrækkeligt til en hems. Det er dog ikke et problem i så fald at lave de forstærkninger, der kan være nødvendige.
Du nævner, at du vil åbne op til kip. Nogle ting at overveje:
- Spær har en underramme, der nu går skjult i loftbjælkelaget (i isoleringslaget). Disse vil du ikke kunne fjerne uden at ødelægge spærene.
- Et nyt bjælkelag til sovehems vil belaste denne underramme på spæret, som da kræver en dimensioneringskontrol og sandsynligvis forstærkning(er).
- Isoleringen, der nu ligger i loftbjælkelaget, skal du flytte op i taghældningen under råsponten.
Derefter kan jeg bekræfte, at ingen af indvendige vægge er bærende med denne konstruktion. Ellers ville spærene have set anderledes ud.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.