Hej!

Vi er for nylig flyttet ind i et træhus med skunkrum, som vi gerne vil fjerne væggene fra. Nu henvender vi os til dette kyndige forum for en vurdering af risikoen ved at tage disse ned.

Det drejer sig om et træhus med mansardtag fra 1920'erne, med en tilbygning hvor etage 1 blev tilføjet i 1940'erne, og etage 2 blev tilføjet i 1960'erne. Tilbygningen er Stue og Soveværelse til højre på plantegningen til overetagen. Ud fra plantegningen vedhæftet går tagryggen lodret på den gamle del af huset, og vandret på tilbygningen. Skunkrummene er lidt over 90 cm brede.

Badeværelset på denne etage ser ud som et klassisk Tetris-stykke, hvor man har lavet et hul i væggen og brugt halvdelen af skunkrummet til badeværelse. Nu vil vi fjerne hele væggen for at udnytte hele det gamle skunkrum som areal i badeværelset. Tilbygningens tag dækker store dele af denne tagflade, og derfor mangler der sandsynligvis tegl på store dele af denne tagdel (kan undersøges). Ved rød markering på plantegningen sidder den oprindelige loftslug i væggen (i en meget kreativ konstruktion, der er anderledes noget vi tidligere har set), som nu er erstattet af en traditionel loftslug i gangen. Denne del af skunkrummet kunne vi i værste fald lade blive tilbage, hvis vi bliver nødt til det, men vi ville allerhelst flytte den 30-40 cm til højre.

Vi ville også gerne tage skunkvæggen i den venstre del af huset ned for at forstørre soveværelset.

Bemærk at der ikke er nogen skunkrum i Køkken eller Gang/trappe, så spørgsmålet er, om de to skunkrum vi ønsker at fjerne kan være bærende og kritiske for konstruktionen?

Mvh

Plantegning af et hus med forskellige rum markeret, herunder køkken, alrum, soveværelse og et markeret rødt område i badeværelset.
 
BirgitS
Det er almindeligt, at skunkvæggen har indbyggede bærende stolper (dele af spær). Du bør nok tage kontakt til en byggkonstruktør med god erfaring med huse fra den tid for rådgivning.
 
  • Synes
Anonymiserad 618974 og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det er almindeligt, at skråvæggens væg har indbyggede bærende stolper (dele af tagspærene). Du behøver nok at tage en bygningsingeniør med god erfaring med huse fra den tid med til rådgivning.
Tak! Vi må gøre det :) Har du tilfældigvis tips til en sådan i Stockholmsområdet?
 
P Perpetou sagde:
Tak! Vi må gøre det :) Har du tilfældigvis tips til sådan i Stockholmsområdet?
BirgitS BirgitS sagde:
Det er almindeligt, at skunkvæggen har indbyggede bærende stolper (dele af spærkonstruktionerne). Du bør nok tage en bygningskonstruktør ind med god erfaring i huse fra den tid for rådgivning.
Kunne det være sådan, at der er bærende skunkvægge kun på halvdelen af taget, hvilket i så fald er tilfældet lige nu?
 
  • Synes
Tobbeehh
  • Laddar…
BirgitS
Nej, men du kan prøve søgefunktionen på www.sbr.se. Spørg også naboerne, for du er næppe den første i området, der vil bygge om.
 
BirgitS
P Perpetou sagde:
Kunne det være sådan, at der kun er bærende skunk på halvdelen af taget, og hvad er så tilfældet lige nu?
Ved ikke, men det forekommer, at man lykkes med at bygge spær om, så stolperne ikke længere er nødvendige. Det forekommer også, at folk fjerner dem uden at indse, at de er vigtige for huset.
 
P Perpetou sagde:
Hej!

Vi har nyligt flyttet ind i et træhus med skunke, som vi gerne vil fjerne væggene til. Nu henvender vi os til dette kyndige forum for en vurdering af risiciene ved at tage disse ned.

Det drejer sig om et træhus med mansardtag fra 1920'erne, med en tilbygningsdel hvor etage 1 blev tilføjet i 40'erne, og etage 2 blev tilføjet i 60'erne. Tilbygningen er alrum og soveværelse til højre på plantegningen til overetagen. Ud fra plantegningen vedhæftet, så går tagåsen går lodret mod på den gamle del af huset, og vandret på tilbygningen. Skunkene er godt 90 cm brede.

Badeværelset på denne etage ser ud som en klassisk Tetris-brik, hvor man har åbnet et hul i væggen og brugt halvdelen af skunken til badeværelse. Nu vil vi fjerne hele væggen for at udnytte hele den gamle skunk som areal i badeværelset. Tilbygningens tag dækker til store dele denne tagside, og derfor mangler der sandsynligvis tegl på store dele af denne tagdel (kan undersøges). Ved rød markering på plantegningen sidder den oprindelige loftlem i væggen (i en meget kreativ konstruktion forskellig fra noget vi tidligere har set), som nu er erstattet af en traditionel loftlem i gangen. Denne del af skunken kunne vi i værste fald have efterladt, hvis vi bliver tvunget, men vi ville helst have flyttet den 30-40 cm til højre.

Vi ville også gerne have taget skunkvæggen ned i den venstre del af huset for at forstørre soveværelset.

Bemærk at der ikke er skunke i køkkenet eller i gangen/trappen, så spørgsmålet er, om de to skunke vi vil fjerne kan være bærende og kritiske for konstruktionen?

Mvh

[billede]
hej,

vi har købt et hus og vil gøre rummene på overetagen større da skunken er stor.

mit spørgsmål er. væggen mellem rummene til skunken er af tegl. er disse bærende hvordan gik det for dig ?
 
Hvis væggene i spørgsmålet er murede, kan du nok antage, at de er bærende.
 
  • Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Om væggene i spørgsmålet er murede, kan du nok forudsætte, at de er bærende.
hej,

der findes en stue på overetagen, men den er meget længere end rummene,
og hvis jeg sætter støtteben til alle bjælkerne, bør det ikke fungere
 
BirgitS
G gabriel_gigi sagde:
hej,

det findes en fællesstue på første sal, men den er meget længere end rummene,
og hvis jeg sætter støtteben til alle bjælker bør det ikke fungere
Du må lægge op en plantegning, så bliver det lettere at forstå. Helst også konstruktionsplaner som en sektionsplan.
Hvad er det, du kalder for bjælker?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.