H
Hej!

Går i hustanker og kigger lige nu på et objekt (souterræn), hvor kun overetagen er indrettet, og stueplanen i dag består af værelser som fx viktualierum, vaskerum og garage.

Ønsker at ændre planløsningen og fx flytte køkken, spisestue osv. til stueplan, men hvad er mulighederne for at rive væggene ned?

Har hentet tegninger fra e-tjenesten hos Bygningsinspektoratet og ønsker at høre, hvordan I tolker, hvilke vægge der eventuelt er bærende i ejendommen?

• Bygningstegning af en kælderplan og en tværsnit A-A, viser rum som garage, vaskerum, med specifikationer på væg- og dørmål.
Fulkemisten
Ældre huse i Stockholm-området? Såkaldt Egnahemshus eller Småstuga fra 30-40'erne? Væggene, der går under tagrygningen, kaldes for hjertevægge og bør med meget stor sandsynlighed være bærende. Spændvidden på bjælkelag og tagstol bliver ellers over 8 meter, og det er for meget, synes jeg som lægmand, men rutineret gør-det-selv-person.

Det, der forvirrer og taler imod dette, er at på sektionsplanen ser man ingen samling på bjælkelag/stol over hjertevæg og at hjertevæggen ikke har nogen egen sokkel, men tilsyneladende hviler på kældergulvet. Hjertevæg på øvre plan ser også mistænkeligt tynd ud.

Øvrige vægge i kælderplan i sten eller træ? Alt i originalstand ifølge tegning? I så fald plejer pladen at være meget tynd (måske så lidt som 3-4 cm) og støbt direkte på underliggende fyldmasse. At indrette køkken og øvrige beboelsesrum dernede vil i så fald kræve omfattende foranstaltninger for at mindske fugtbelastning og for at få det varmt og hyggeligt. Der findes nogle forskellige gode varianter til dette.

Øvrige vægge i kælderplan kan være bærende og/eller stabiliserende og mindske tryk på de modfyldte ydervægge. Dele af bjælkelaget kan ligge på "forkert" led. Mange af disse huse (hvis det nu er sådan et) blev bygget af byggehold bestående af de andre nybyggere på gaden og/eller familie og venner, så ret mange variationer forekommer, og ofte findes ingen konstruktionstegninger. Er denne tegning specifik for dit objekt, eller er det en såkaldt "typetegning"? Husene kan være ret følsomme for hultagning, især hvis de er bygget af moduler.

Som sædvanligt bør man nok kigge grundigt på konstruktionen på stedet og måske endda hyre en konstruktør, men det føles dog ikke realistisk, da du ikke har erhvervet ejendommen endnu. Håber dette kan give en idé om, hvordan det ligger til.

H
Tak for dit svar og tanker.

Huset ligger i Stockholm, men ikke en typisk småstuga/egnahemhus variant, som jeg vurderer det. Tegningen har et stempel fra AB Svenska Trähus, og når man ser på ejendommen og billederne, ser det ud til, at tegningen hører til huset, selvom der selvfølgelig kan være flere, der er bygget efter samme tegning.

Jeg kender udtrykket hjärtvägg og er enig i, at den på øvre plan ser tynd ud sammenlignet med den på nedre, set ud fra tegningen. Kan det være sådan, at man har tegnet den nedre tykkere, fordi den er lavet i beton?

Med hensyn til den nedre væg i entre/kælder, bør det være væggen mod garagen eller den, der er på den anden side af trappen? Garagevæggen ser ud til at fortsætte efter en mindre døråbning omtrent i midten af huset.

Med hensyn til at grave ud og fugtspærre er det også noget, jeg overvejer, hvis man flytter køkkenet ned til entreplanet. Det jeg spekulerer på, er det muligt at grave ud for at få større loftshøjde, eller plejer man at skulle beholde støbningen af gulvet på originalniveau for at væggen skal bevare sin stabilitet?

At inspicere stedet er selvfølgelig et must og eventuelt også at inddrage støtte i form af en konstruktør, men det er jo senere skridt.

BirgitS
H Hobby Bob sagde:
Vedrørende den nedre væg i entre/kælder, skal det være væggen mod garagen eller den, der er på den anden side af trappen? Garagevæggen ser ud til at fortsætte efter en mindre døråbning nogenlunde i midten af huset.
Som du ser står der Sektion A-A til højre, og på den venstre tegning finder du bogstavet A under den højre del af rummet markeret med "div." og over den venstre væg af "kol"-rummet. Disse bogstaver viser, at sektions tegningen er, hvordan huset ville se ud, hvis man skar det op lige der, hvor pilene mod A'erne begynder. Der er kun en væg, den som så bliver garagevæggen.

Har du ingen beskrivelse af, hvordan væggene blev bygget, af hvilke materialer osv.?

Fulkemisten
At øge lofthøjden kan lade sig gøre, men det er ikke sikkert. Man kan ikke lægge det nye gulv dybere end sålens overkant, og hvis man er heldig, ligger den dybt. Derefter skal der være udvendig drænering, som ligger dybere end det nye gulv. Grundvandet kan måske stå højt i visse perioder, hvilket gør det uklokt at lægge gulvet dybere. Man kan løse det med en pumpebrønd eller en anden indvendig dræneringsløsning. Desværre ser man nok først, når man begynder at grave, hvad der er muligt.

Murad kældervæg og skillevæg, den mellem trappe og garagen.
At den er tynd på overetagen skyldes, at tagkonstruktionen kun bærer sig selv og ikke behøver noget, der bærer i midten. Dog kan huset stadig have sat sig lidt med årene, så den tynde træskillevæg kan være blevet bærende!

H
BirgitS BirgitS sagde:
Som du ser står det Sektion A-A til højre og på den venstre tegning finder du bogstavet A under højre del af rummet markeret med "div." og ovenover venstrevæggen af "kol"-rummet. Bogstaverne viser, at sektionstegningen er, hvordan huset ville se ud, hvis man skar det op lige der, hvor pilene mod A'erne begynder. Der er kun en væg, den som så bliver garagevæggen.

Du har ingen beskrivelse på, hvordan væggene blev bygget, af hvilke materialer osv.?
Tak for svar!

Forstår jeg dig ret, når jeg tolker, at billedet til højre er en skæring af den venstre tegning set fra venstre?

Ingen dokumenter hos bygningskontoret om arbejdsbeskrivelse, materialer osv. Mægler har heller ikke uploadet noget, må afstemme med mægler/sælger, hvad der er dokumenteret. Har fundet denne tråd som tilsyneladende vedrører samme leverandør, dog en anden type hus.

BirgitS
H Hobby Bob sagde:
Forstår jeg dig ret, når jeg tolker, at billedet til højre er en skæring af den venstre tegning set fra venstre?
Ja

H
Fulkemisten Fulkemisten sagde:
At øge lofthøjde kan gå, men det er ikke sikkert. Man kan ikke lægge det nye gulv dybere end sulans overkant, har man held, ligger den dybt. Derefter skal der udvendig dræning til, som ligger dybere end det nye gulv. Måske står grundvandet højt i visse perioder, så det er uklokt at lægge gulvet dybere. Man kan løse det med pumpbrønd eller en anden indvendig dræningsløsning. Desværre ser man nok først, når man er begyndt at grave, hvad der er muligt.
Tak for svar og info om sulan og dræning.

Jeg undskylder for det sene indhop. Kælderens ydervægge og midtervæggen, samt den på den anden side af trappen, synes at være støbt i beton, mens de øvrige "tynde" vægge sandsynligvis er murede. De tynde vægge kan man tage ned eller flytte. Jeg mener også, at midtervæggen på overetagen foreløbigt må betragtes som bærende. Det er sandsynligvis en variant af plankevæg, da Svenska trähus var en tidlig repræsentant for præfabrikerede huse. Jeg anser det for usandsynligt, at tagkonstruktionen er spændende. I hvert fald kan det ikke siges uden kendskab til dens dimensioner.

Påpegningen om, at man ikke bør grave under sålens niveau, er vigtig, da man ellers risikerer sålernes bæreevne. En anden vigtig aspekt af kælderens indretningsmuligheder er, at betongulvet er uisoleret. Hæver man temperaturen i kælderplanet til normal stuetemperatur, opstår der kondens i betonen. Det er derfor bedst først at bryde betongulvet op (som sandsynligvis er tyndt og uden armering), isolere f.eks. med frigolit, og derefter støbe et nyt gulv.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.