Hej! Nybliven husejer af et souterrainhus fra 1969. Vi har foretaget en del renoveringer på øvre etage, hvor vi har 3 soveværelser, nyrenoveret køkken og opfrisket spisestue/stue. Vi rev en væg mellem køkken/spisestue for at få en åben planløsning med meget godt resultat.
Nu er det tid til at planlægge indgangsetagen, hvor vi har et soveværelse og en pejsestue på venstre side, efter man er kommet ind gennem hoveddøren. Disse rum adskilles af en væg, og ifølge tegningerne består den af trækonstruktion. Vores ønske er, at denne væg rives for at skabe et større opholdsrum/legerum/gæsteværelse, men jeg er usikker på, om vi kan rive denne eller ej.
Ved at det kan være svært at sige, men jeg tror, der findes kyndige folk her, som gerne må give synspunkter angående dette for at hjælpe os videre.
Vedhæfter tegninger.
Andet billede er af etage to, altså rummene ovenover som I sikkert forstår, hvis dette hjælper noget.

Tak på forhånd.

• Plantegning af øverste etage i et souterrænhus fra 1969 med angivne rum som gillestue, sovrum, hall og oliepantry. Vægstruktur viser træramme.
  • Plantegning af anden etage i et souterrænhus fra 1969, viser køkken, spiseplads, stue og terrasse, inklusiv mål og rumfordeling.
Noget mellem gilestue og soveværelse er bærende. Det fremgår bl.a. af dimensionerne på gulvbjælkerne på tegningen over næste plan. 2x9", dvs. 50x225, klarer ikke den spændvidde. Enten er væggen du vil rive ned bærende eller også findes der en stålbjælke i loftet i højde med murstokken. Det sidste mest sandsynligt. Tjek det.

Ok, tak for svaret. Jeg antager da, at en stålbjælke i så fald er parallelt med væggen vi vil rive? Finder jeg den da under indendørstaket tror du? Hvis der så er en bjælke der, ville man så kunne sige, at det er grønt lys til at rive væggen?

Ja, bjælken er i så fald parallel med væggen, du vil rive. Er loftshøjden stor, kan det jo være en limtræsbjælke også. Er der en bjælke, bør det være OK at rive. Finder du en bjælke, så rapportér gerne dens dimensioner.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.