Hej! Jeg er ny her på forummet og har købt et hus, hvor min sambo og jeg har tænkt os at renovere lidt på førstesalen nu her til vinter.

Vi overvejer lidt, hvordan vi skal gøre i det rum, vi har tænkt at bruge som soveværelse. Vi har lidt forskellige ideer, blandt andet at rive væggen til et garderobeskab ned og på den måde gøre rummet større. Men spørgsmålet er, om væggen er bærende?

Hvad tror I, er den indrammede væg bærende eller ikke?
Det blå streg er en væg, vi har tænkt at sætte op, hvis det er nødvendigt, så hele væggen rives ikke.

Huset er bygget af tømmer år 1920. Også væggen, vi har tænkt at rive, er tømmer

Gulnet arkitekturtegningsplan af husets første sal med indtegnet væg og rum, der måske skal rives. Store rum markeret som værelse og opbevaring.
Gulnet plantegning af et hus fra 1920, med indrammet væg markeret til potentiel nedrivning. Blåt mærke indikerer ny planlagt væg.
Gulnet plantegning af et hus fra 1920, med indrammet væg markeret til potentiel nedrivning. Blåt mærke indikerer ny planlagt væg.

• Plantegning af et hus med markerede rum: "panna", "förråd", "matk.", "svale", "tvätt". Diskuterer bæreevne af en indkredset væg.
mere info er nødvendig, jeg ser intet indrammet, henvisning til det rum vi havde tænkt os at gøre til soveværelse kræver, at jeg skal kunne læse dine tanker. overetage? ser kælder og stueetage. findes der også en overetage?

:confused:

Ups, det var virkelig dårligt af mig, at jeg ikke tjekkede grundigere, hvilke billeder jeg lagde op!!

Her kommer de rigtige billeder af overetagen. Første billede er, hvor vi har tænkt os at have soveværelset, den indrammede væg er den, vi vil rive ikke nødvendigvis hele, det kan række frem til den blå streg
Byggeplan for overetage med markeret væg til mulig fjernelse i rød oval, blå streg viser del af væg der kan beholde. Spisestue og bad vises.
Plantegning af overetagen med markeret væg og blåt streg for forslag til soveværelse.
Plantegning af etager med markeret væg til potentielt at blive fjernet i det fremtidige soveværelse, ikke nødvendigvis hele væggen.

nogen der har nogen tanke?
jeg har forsøgt at læse mig frem og det lyder som om alle bjælkevægge i et bjælkehus er bærende/en del af konstruktionen.
Er det en bygningsingeniør man skal tale med?

Jeg gætter på, at den ikke er bærende. Det er vel en væg mellem rum og kattvind?
Svært at vide uden hverken facadetegninger eller foto af væggen.
Hvis den var bærende, burde den jo være fortsat gennem hallen. (Men den kan jo være blevet fjernet tidligere.)

Væggen er beklædt på begge sider med plader, siden mod rummet er tapetseret, så jeg vil ikke rive den, hvis det viser sig, at vi ikke kan rive væggen.

Facaden er efterisoleret og brædfacade, så man kan ikke se, hvordan det ser ud der heller, og jeg har ingen facadeplan desværre.

Der er ingen anden måde at finde ud af det på end at åbne væggen, gør det indefra KLK hvor du nemt kan sætte en plade på og male lidt, hvis det viser sig at dukke op bærende reglar. Og tjek i så fald, hvordan det ser ud i loftet i hallen, om det behøver at blive styrket der (se haavards svar)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.