Hej!
Jeg er som sagt ved at renovere mit nye (fra 1909) hus. På overetagen har de, der boede der før, fjernet en lang væg for at få et større rum, jeg har bemærket, at indvendigt loft hælder en smule, det ser ud som om loftpanelerne buer indad. En ven af mig sagde, at han troede, det var en bærende væg, kan man rette op på dette bagefter?? Støtte det med en bjælke eller lignende og "hisse" faldet op igen, jeg har en fornemmelse af, at det vil hælde mere og mere for hvert år, eller hvad sker der?

Mvh Nip

Hvis det var en bærende væg, kan det være livsfarligt ikke at udbedre det. Gamle huse er dog sjældent lige.

Der findes nogle løsninger til at støtte fraværet af en væg. Hvilken der passer dig, er svært at sige uden at have set huset.
1. Limtræsbjælke
2. Stålbjælke
3. Ny væg

Men find for alt i verden ud af, om væggen var bærende!

Ok tak for dette! Jeg skal bede en erfaren snedker komme og kigge.
Jeg tror, at væggen har været væk i ca. 10 år....Hvis den var bærende, burde den ikke allerede være styrtet sammen?? og jeg undrer mig over, hvorfor ingen bygningsinspektør har påtalt dette..Nu blev jeg lidt mere bekymret...GULP!..

Tak for svaret dog!

Mvh Nip

Ja som nævnt, risikoen kan være, at det bryder sammen, hvis der kommer unormal snebelastning på ydertaget. Men kan man ikke åbne op for indertaget, så du kommer til takbjælkerne/takbjælken, og forstærke disse/bygge på. Der findes flere veje at gå, så det er ikke noget større problem at udbedre. Det er ikke umuligt, at man har lavet en slags aflastning, da væggen blev fjernet, men tilsyneladende underdimensioneret.

Som sagt 10 år er ingen garanti for noget. Se på alle snelador som står i ur og skur de "står" jo op, men mere er det ikke. Næste år ligger de på jorden. En lirare som kigger på det hele koster jo så lidt i sammenligning ;)

Besigtigelsesfolk ser langt fra alt. Deres øjne er skarpere end vores, når man hurtigt kigger på huse, men næppe bedre end at når man har boet sig ind lidt, så har man jo set det hele på en anden måde og kunnet sammenligne og se lidt.

Håber nu at det ikke er nogen fare for jer, så det løser sig! Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.