Hej,
vi begyndte i går at rive en væg. Havde fået godkendelse fra foreningen til at ændre væggen, vi har ikke haft nogen tanke om, at den skulle være bærende baseret på tegninger og hvordan det føltes, når man bankede på den. For at præcisere, vi vil ændre væggen og lukke den nuværende døråbning og i stedet lave en ny åbning på den anden side af væggen.
i går begyndte vi dog at åbne op væggen og fik lidt panik. Der var først vertikale planker ca. 2,5 cm tykke og bag disse var der store træplanker, der var 20 cm lange og 7 cm tykke. Vi blev lidt bekymrede om det er en bærende væg eller en væg med en støttende funktion. Vi valgte derfor at pause lidt for lige at se, om vi burde få nogen ind! Er der nogen, der har erfaring med dette? Og hvad tror I? Vi så nemlig, at 2 m oppe i åbningen var der en vertikal tyk planke, som vores bygningsarbejder troede var en gammel planlagt døråbning, men vi blev bare så bekymrede.
Bør vi kontakte nogen og i så fald hvem?
Ifølge dem, der bor i foreningen, er der mange, som har forskellige løsninger der og lavet om.
vi begyndte i går at rive en væg. Havde fået godkendelse fra foreningen til at ændre væggen, vi har ikke haft nogen tanke om, at den skulle være bærende baseret på tegninger og hvordan det føltes, når man bankede på den. For at præcisere, vi vil ændre væggen og lukke den nuværende døråbning og i stedet lave en ny åbning på den anden side af væggen.
i går begyndte vi dog at åbne op væggen og fik lidt panik. Der var først vertikale planker ca. 2,5 cm tykke og bag disse var der store træplanker, der var 20 cm lange og 7 cm tykke. Vi blev lidt bekymrede om det er en bærende væg eller en væg med en støttende funktion. Vi valgte derfor at pause lidt for lige at se, om vi burde få nogen ind! Er der nogen, der har erfaring med dette? Og hvad tror I? Vi så nemlig, at 2 m oppe i åbningen var der en vertikal tyk planke, som vores bygningsarbejder troede var en gammel planlagt døråbning, men vi blev bare så bekymrede.
Bør vi kontakte nogen og i så fald hvem?
Ifølge dem, der bor i foreningen, er der mange, som har forskellige løsninger der og lavet om.
Bygningen ser ud til at være fra ca. 1900-1910 (gæt baseret på planen og huset overfor). I Stockholm ville jeg sige, at man dengang ikke havde bærende vægge af træ, men af mursten, men planen viser jo også, at man har bygget om en del. Hvor ligger bygningen? Har I været på bygningskontoret og fået tegninger frem?
Bygningen er fra 1880!
Nej det har vi ikke. Må man tage derhen isf og hente altså findes der så andre tegninger end disse planskildes. Er helt fremmed for alt dette. Jeg loggede ind og kiggede på alle sager der som byggetilladelse for hele bygningen og der fandtes tegninger. Disse tegninger så dog ud præcis som plantegning.
Nej det har vi ikke. Må man tage derhen isf og hente altså findes der så andre tegninger end disse planskildes. Er helt fremmed for alt dette. Jeg loggede ind og kiggede på alle sager der som byggetilladelse for hele bygningen og der fandtes tegninger. Disse tegninger så dog ud præcis som plantegning.
Nu har jeg fundet lidt flere tegninger.
Dels fra da huset blev bygget men også fra da planløsningen blev ændret, eftersom det var mange mindre lejligheder til at begynde med, tror jeg. Så fandt jeg også loftet ovenover, som ikke har en væg på det sted.
På det første billede kan man se, at væggen er lidt sort, hvilket jeg har forstået ofte viser bærende vægge, men samtidig ser det ud til, at alle væggene er sorte her.
Mener du, at der findes flere tegninger end disse, hvis jeg går til statsbyggnadskontoret?
Det føles ikke som om man kan afgøre noget fra dette. Jeg tror sandsynligvis ikke, at de er bærende. Men kan de have en støttende funktion? Og skal man i så fald have en byggetilladelse? Nu skal vi jo ikke rive væggen, men blot flytte åbningen.
Dels fra da huset blev bygget men også fra da planløsningen blev ændret, eftersom det var mange mindre lejligheder til at begynde med, tror jeg. Så fandt jeg også loftet ovenover, som ikke har en væg på det sted.
På det første billede kan man se, at væggen er lidt sort, hvilket jeg har forstået ofte viser bærende vægge, men samtidig ser det ud til, at alle væggene er sorte her.
Mener du, at der findes flere tegninger end disse, hvis jeg går til statsbyggnadskontoret?
Det føles ikke som om man kan afgøre noget fra dette. Jeg tror sandsynligvis ikke, at de er bærende. Men kan de have en støttende funktion? Og skal man i så fald have en byggetilladelse? Nu skal vi jo ikke rive væggen, men blot flytte åbningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,135 indlæg
Præcis det forstår jeg. Men denne væg er ikke bærende det er vel mere nogen bekymring for at den skulle have nogen funktion med tanke på at den er så tyk! Men jeg antager at man har brug for en byggingeniør for at vide helt sikkert.
vi har fået godkendt fra foreningen at lave om på væggen og andre i bygningen har gjort det. Men de har vel ikke nogen ekspertise i det.
vi har fået godkendt fra foreningen at lave om på væggen og andre i bygningen har gjort det. Men de har vel ikke nogen ekspertise i det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,845 indlæg
Hvis du ved at den ikke er bærende, hvorfor har du oprettet tråden?E Er.Am sagde:Præcis det forstår jeg. Men denne væg er ikke bærende det er vel mere nogen bekymring for at den skulle have nogen funktion med tanke på at den er så tyk! Men jeg antager at man skal have en bygningsingeniør for at vide helt sikkert.
vi har fået godkendt fra foreningen at lave om på væggen og andre i bygningen har gjort det. Men de har vel ikke nogen ekspertise i det.
Jo fordi jeg alligevel blev bekymret, når det var så tykke planker. Jeg undrede mig over, om nogen havde erfaring med en sådan væg, og om det stadig kan være et problem at fjerne dem.
aedan undrede jeg mig, om det kunne være vægge, der ikke er bærende, men alligevel har noget formål med at være så tykke. Antager at forum er til for at dele tips og erfaringer?
aedan undrede jeg mig, om det kunne være vægge, der ikke er bærende, men alligevel har noget formål med at være så tykke. Antager at forum er til for at dele tips og erfaringer?
SBK burde have en sektionsritning også. Jeg har svært ved at se, at væggen er bærende, men det kan jo kontrolleres med SBK. Jeg tænkte, du kunne tage en kort gåtur derhen, men så nu, at de har lukket for besøg. Men prøv at ringe, når de åbner efter frokost, og se, om de har en sektionsritning, der viser de bærende dele.
I mange foreninger, hvor underlagene er gamle og kan være usikre, kræves det, at en konstruktionskyndig person medvirker og kontrollerer arbejdet. Hvis en fejl bliver begået, kan det blive dyrt for foreningen, derfor stilles sådanne krav. Hvis jeg forstår rigtigt, har foreningen godkendt indgrebet uden at stille krav. Så er det sandsynligvis foreningens ansvar, hvis det fører til problemer. Sørg for at have foreningens godkendelse korrekt og skriftligt.
Du kan sandsynligvis få fat i flere tegninger på SBK, du bor jo tæt på, men det er tilsyneladende ikke åbent for besøg i disse tider. Men i et ældre hus er der en risiko for, at der er foretaget ændringer, som ikke er dokumenteret, så det er ikke givet, at tegningerne er korrekte.
Du kan sandsynligvis få fat i flere tegninger på SBK, du bor jo tæt på, men det er tilsyneladende ikke åbent for besøg i disse tider. Men i et ældre hus er der en risiko for, at der er foretaget ændringer, som ikke er dokumenteret, så det er ikke givet, at tegningerne er korrekte.
Klik her for at svare














