38,458 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Suk, du begår en fejl. Flydebroer, der har ligget i vandet et stykke tid, vejer en masse, meget mere end hvad de vejede, da de var nye. Du kommer til at lave konstruktionen om, hvis du regner med 1400 kg.Huggedugge1 sagde:
Der er et godt firma, der laver sådanne dæk. Men på grund af vores grund/terrasse kunne vi ikke bruge dem. Så dog, at de nu har udviklet en sådan løsning, og jeg kan garantere, at de ikke bruger 200*100mm rør. Tror endda, det er aluminium.
Aqvisdeck.se
https://fb.watch/a-MbBrX1kB/
https://fb.watch/a-M0-ZTMSE/
Aqvisdeck.se
https://fb.watch/a-MbBrX1kB/
https://fb.watch/a-M0-ZTMSE/
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Hvordan gør du for at overkrøke en VKR 200x100 10-15 mm i en pæn parabel?Violina sagde:
For det første har du brug for at vide, hvor meget konstruktionen faktisk vejer. Jo mere præcist værdi, desto lettere er det at lave slutkonstruktionen.
Her skal man kende materialets vægt, hvor meget ekstra vægt det vil tage op, når det bliver vådt (både trallen og isoleringen) samt eventuel snelast, det kan tænkes at blive udsat for.
Derefter kan man beregne, hvor meget forskellige rør (jeg tænker VKR/KKR) i den længde kan tænkes at holde oppe.
Da du ønsker en så let konstruktion som muligt, vil man gerne gå ned til mindst mulige dimension og derefter sørge for at overkrøke dette med lige så meget som nedbøjningen fra belastningen på konstruktionen er.
Her kan det også være værd at tage belastningscykler og materialets (stålets) aldring i betragtning, da en så stor spændvidde og vindbevægelser vil give anledning til en del svaj i konstruktionen.
Min erhvervserfaring fortæller mig dog, at hvis du bruger et par VKR-rør (mindst en i den langside, der hænger, men gerne en i midten også) i størrelsen 200x100x6,3, ville jeg bøje dem 5-8 mm i en jævn bue langs hele længden.
Tungt? Ja, som bare pokker, men desværre er det "hvad der kræves" til denne type spændvidde.
Redigering: efter at have set Derbyboy's post om en totalvægt på 5-6 ton (hvilket jeg synes lyder utrolig meget), vil jeg sige, at hvis du skal have den længde frit oppe, som den er i dag, og med vægt tæt på det, så skal du endnu mere op i materialedimensioner.. 200x120x8 er nok absolut mininum af, hvad du har brug for i det tilfælde. Garanteret to rør og en overbøjning på 12-15 mm..
Ja, man bør kunne gå på pooldækket. Vægten er beregnet efter materialspecifikationen. Så læg på 20% eller hvad du anser. Hvilket materiale og dimension har jeg brug for?Violina sagde:
Ja de der tagene er rigtig flotte og de bruger ifølge brochuren aluminium. Vejer desuden kun 20 Kg pr. m2.Huggedugge1 sagde:
Plus isolering og beklædning… Fik en kommentar tidligere om, at det ikke virker med aluminium. Åbenbart gør det det trods samme spændvidder. Inklusive snelast, vind osv. osv.
Er egentlig ligeglad, vil bare vide hvilket materiale og dimensioner der løser mit problem.
Og da jeg ikke kan konstruktionsberegninger og ikke får svar fra leverandører, spurgte jeg ydmygt her. Er der mon nogen, der kan give et korrekt svar?
Er egentlig ligeglad, vil bare vide hvilket materiale og dimensioner der løser mit problem.
Og da jeg ikke kan konstruktionsberegninger og ikke får svar fra leverandører, spurgte jeg ydmygt her. Er der mon nogen, der kan give et korrekt svar?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,614 indlæg
Problemet for dig er den lange spændvidde, et bedre design ville have været at lade dækket løbe langs langsiden. Så ville konstruktionen være blevet meget slankere, nu var det måske ikke muligt i dit tilfælde.
Hvis du studerer formlen for nedbøjning, ser du, at længden er udtrykt i kubik, hvilket betyder, at nedbøjningen påvirkes meget af en længdeforøgelse.
Jeg ville også have kigget på cellplasten, det ser virkelig ud som EPS og ikke XPS, som tidligere nævnt er det jo surt at regne på forkerte grundlag
Hvis jeg skulle have fået denne opgave, ville jeg nok have præsenteret to løsninger for kunden;
Den første med tilstrækkeligt høje profiler, så konstruktionen klarede den frie længde, selv med en rimelig overfladelast (da jeg antager, at den skal fungere som trædæk i lukket tilstand, udsat for sne osv.).
Det andet alternativ er at designe konstruktionen, så dækket klarer egenvægten, men i lukket tilstand får de langsgående bjælker støtte fra den underliggende konstruktion. Således er der et eller flere ekstra underlag, og det er kortsidens længde, der skal klare overfladelasten fra mennesker og sne.
For overfladelasten er det sandsynligvis nok at dimensionere for snelasten, da disse sjældent eksisterer samtidig, men det kan nok nogen inden for byggeri/arkitektur svare på.
Gætter på, at kunden har valgt den anden løsning, da den sandsynligvis er blevet meget billigere.
Hvis du studerer formlen for nedbøjning, ser du, at længden er udtrykt i kubik, hvilket betyder, at nedbøjningen påvirkes meget af en længdeforøgelse.
Jeg ville også have kigget på cellplasten, det ser virkelig ud som EPS og ikke XPS, som tidligere nævnt er det jo surt at regne på forkerte grundlag
Hvis jeg skulle have fået denne opgave, ville jeg nok have præsenteret to løsninger for kunden;
Den første med tilstrækkeligt høje profiler, så konstruktionen klarede den frie længde, selv med en rimelig overfladelast (da jeg antager, at den skal fungere som trædæk i lukket tilstand, udsat for sne osv.).
Det andet alternativ er at designe konstruktionen, så dækket klarer egenvægten, men i lukket tilstand får de langsgående bjælker støtte fra den underliggende konstruktion. Således er der et eller flere ekstra underlag, og det er kortsidens længde, der skal klare overfladelasten fra mennesker og sne.
For overfladelasten er det sandsynligvis nok at dimensionere for snelasten, da disse sjældent eksisterer samtidig, men det kan nok nogen inden for byggeri/arkitektur svare på.
Gætter på, at kunden har valgt den anden løsning, da den sandsynligvis er blevet meget billigere.
Ikke hvis vi ikke kender vægten på konstruktionen.Huggedugge1 sagde:
Plus isolering och beklædning… Fik nogen kommentar tidligere om at det ikke virker med aluminium. Selvfølgelig så gør de det trods samme spændvidder. Inklusive snelast, vind osv. osv.
Er egentlig ligeglad, vil bare vide hvilket materiale og dimensioner, der løser mit problem.
Og da jeg ikke kan konstruktionsberegninger og ikke får svar fra leverandører, så stillede jeg spørgsmålet ydmygt her. Er det muligvis nogen, der kan give et korrekt svar?
Desuden tvivler jeg på, at det der deck som du har linket til kan gås på?