Kommer en konstruktør som bestemmer nøjagtige dimensioner osv., men jeg er nysgerrig af natur og vil gerne vide, hvordan man kan gøre det, og om det er muligt.
Huset er bygget i -47, to etager over jorden. Mellem etagerne er der et betondæk (hedder det det?), altså en støbt 10 cm plade med træreglar på for gulvet på overetagen.
1) I den bærende betonvæg, der går på tværs gennem huset i stueetagen, er der et dørhul, som jeg vil åbne op til ca. 2200mm. Der er godt med plads til en bjælke, ca. 300 mm høj og 200 mm bred, så noget passende burde få plads, stålbjælke virker nemt.
Men hvor meget skal man afstøtte med stivere, mens arbejdet udføres? Er det nok med tre træreglar på hver side, og hvilken dimension bør disse have for ikke at knække?
2) Gennem samme betonplade går en trappe gennem et åbnet hul i det ene hjørne på ca. 1 x 2,5 m. Da hullet blev lavet, bar man loftet i stueetagen af med en stålsøjle lige ved hjørnet af hullet.
Trappen skal nu fjernes, og jeg vil fylde hullet og fjerne søjlen under.
Er det muligt, og hvordan ville det ske. Bliver pladen helt selvbærende igen, hvis nogen støber hullet, eller skal det forstærkes med en bjælke på en eller anden måde?
Nogle tanker om dette? Nogen der forstod uden skitser