Ok, jeg er med på, hvad du mener, og jeg har en ven, der lige har anskaffet en Feinmeister (og jeg er virkelig misundelig :D ), så det kunne måske lade sig gøre. MEN, nu har jeg været oppe på loftet og gravet grundigt (i spærene), og jeg har åbenbart ikke tjekket grundigt nok før!!! Dagens bjælkelag ser slet ikke ud, som jeg troede, det gør det kun i resten af huset, ikke over stuen!!!! Jeg har lavet en flot skitse for at illustrere...

De tykke linjer er indervægge og de tynde bjælkelaget. Det ser ud til, at reglarne over stuen hviler på væggen og ikke på den ortogonale regel, der ligger mellem skorstenen og ydervæggen. Den indervæg består af 2-toms-spånt-regel-1/2-toms-spånt, så den er sikkert kraftig nok til at være bærende. Den stiplede linje er sandsynligvis en regel (ser sådan ud både på den tegning, jeg har, og i virkeligheden).

Det ser ud til at være lidt varierende cc-mål, omkring 50 over stuen og 65 over soveværelserne. Dimensionen ser ud til at være 3x6 tommer overalt, undtagen det eneste sted, jeg målte tidligere, hvor det var 3x5 + en 1-tommer, der lå under (?)

Så hvad tror I, er dette tilstrækkeligt som bjælkelag, hvis man bygger en etage mere?

3x6 føles lidt spinkelt over 3,6m, måske kunne man sømme og lime en 45x45 samt sætte 195x45 ind mellem de nuværende bjælker?

Tilføjelse,
Jeg undskylder, hvis min mangelfulde første undersøgelse af mit bjælkelag forårsagede unødvendigt arbejde (tænkning og skrivning). Men jeg synes alligevel, det var et interessant svar, jeg fik, dog på et irrelevant spørgsmål...

• Planløsning af et hus med bjælkelag og indervægge markeret. Indeholder værelser som "S", "KK", trappe, murstock og "V". Målestokken er 3,60 m.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.