Hej! Håller på att sätta gips i två rum som båda gränsar till murstocken. Har sökt runt och försökt bilda mig en uppfattning om "rätt" sätt att ansluta gipsskivorna.
Så här har jag tänkt, gällande bild 1 och bild 2: gipsbruk sista biten mellan gipsskivor och de putsade ytorna:
-
https://www.hornbach.se/p/gipsbruk-norgips-25-kg/12385448
I ena rummet (bild 1) finns ingen öppen spis kvar, utan bara "överdelen" (vad kallas den?) som har blivit tapetserad in en gång i tiden tillsammans med väggarna. Denna tänkte jag ta bort all tapet och sen använda gipsputs:
-
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/gipsputs
I rum 1 (bild 1) är tanken att tapetsera.
I rum 2, med öppen spis (bild 2) är tanken att måla (eventuellt sätta renoveringstapet först alternativt bredspackla för att få underlaget jämt).