Væggen skal have fliser på dig :)
Men pladen ser lidt flammig ud, da betonen suger olien op forskelligt hurtigt virker det som, dog har den en jævn og fin farve nu efter så cirka 2-3 dage!

Hej,
Jeg har nok et lille irriterende problem tror jeg,
Det er som et halvhvidt lag ovenpå pladerne mere eller mindre nogle steder,
Når man vådsliber bliver det lidt mælkagtigt...
Når pladerne er våde ses det slet ikke.
Er der nogen der kender en smart måde at få det væk? forsvinder gradvist når man sliber.

alexwidell sagde:
Hej,
Jeg har nok et lille irriterende problem, tror jeg.
Der er sådan et halv-hvidt lag ovenpå pladerne mere eller mindre på visse steder.
Når man vådsliber, bliver det lidt mælkagtigt...
Når pladerne er våde, ses det slet ikke.
Er der nogen, der ved en smart måde at få det her væk på? Det forsvinder gradvist, når man sliber.
Den eneste måde at få det væk på er at slibe.

I der som olier med paraffinolie, synes I at I får en tilstrækkelig smudsafvisende overflade?
Paraffinolie tørrer jo nemlig -aldrig-, i modsætning til en olie med tørrende/hærdende olier/harpikser.

Bare nysgerrig på jeres resultater, på træ er jo paraffinolie mere passende til skærebrætter og lignende.
Iom at den ikke tørrer er den jo generelt set halvt umulig at polere.

Den bliver næsten mere hvid, når jeg sliber?
Hvad er det hvide for noget, der forsvinder, når man sliber, men det ser ud til, at det kommer tilbage?

Jeg har en betonvask, som jeg ikke selv har lavet, men som var i lejligheden, da jeg flyttede ind. Desværre har den fået et par pletter på grund af vand, der har ligget. Hvordan fjerner jeg disse pletter? Jeg har olieret med rapsolie, men det virker som om vandglas er det bedste eller?

tak for mange gode indlæg!

• Synes
Håkan Börjesson
  • Laddar…
Det overrasker mig, at ingen har nævnt vibrationsfri betong?
///j

jomany sagde:
Det forundrer mig, at ingen har nævnt vibrationsfri beton?
///j
Jeg har aldrig arbejdet med vibrationsfri/selvkompakterende beton og undrer derfor, om resultatet bliver lige så godt som med en velvibreret "almindelig" beton? Nogle ulemper (udover at den er dyrere, formoder jeg)?

Googlade lidt og fandt kun selvkompakterende pumpebeton. Føles lidt overkill, hvis man skal støbe en bordplade ;) Nogle tips til producenter, der sender i sække?

Jeg har egentlig ingen anelse. Sætte ud lidt vægge og andet jox til nogle betonarbejdere og de fortalte at der fandtes vibrationsfri beton til applikationer hvor man af en eller anden grund ikke kan vibrere. Som jeg forstod det skulle den i hvert fald ikke være dårligere end almindelig beton. Men om det går at støbe bordplader af den??? Devettefan!

///j

Skb er sikkert fin til at støbe bordplade af, men har desværre aldrig set den på pose, og når vi bestiller den på arbejdet (gennem pumpebil) så er den rimelig dyr per m3 så og du skal jo bare have nogle liter, så det ville blive en dyr historie, den duer fint at bare vibrere almindelig finbeton men brug gerne en blank plade i formen så flyder det sammen bedre.

Nu til mit spørgsmål, jeg har aldrig brugt vattenglas før men nu har jeg støbt mine bordplader, så hvor længe bør jeg vente med at lægge på vattenglas?
mvh

Senest redigeret:
Hvad angår vattenglas, så er mit svar, undgå det, medmindre du har erfaring. For mig blev det kun en hvid klistret masse, som jeg nu skal slibe af på en eller anden måde. Uklart hvad der gik galt, men godt er det ikke.

jawen sagde:
Sedan vad gäller betong och olja, betong hærder under en meget lang tid ca 50 år er normalt, selv om styrken som står på sækken, opnås efter 28 dage ved 20 grader og normalt luftskifte.
Behandler man betong med olier inden 28 dage, så vil styrken ikke blive opnået, og man vil vel have en stærk plade?.
Ved, at det er et gammelt indlæg, men da ingen anden har svaret på dette, så gør jeg det. Selvfølgelig fortsætter betongen med at hærde, selv hvis man behandler den. Betong hærder, selv hvis man hælder den i en plastikpose og binder den sammen.

Dermed ikke sagt, at der ikke findes andre grunde til at vente med behandlingen. Måske er det godt, hvis fugtigheden i betongen får lov at falde, inden man behandler den, for eksempel.

Jeg behandlede min ene bordplade efter ca. 36 timer med vattenglas, blev skidegod. Den anden efter ca. 20 timer resultat= skidegod....

Helt tilfreds med hele pladen.

Mvh

Fandt lige denne interessante tråd.
Kom i tanke om en ting, man kunne prøve, hvis man vil have en blank og fin overflade på sin støbte bordplade uden at skulle slibe en smule. Jeg har støbt mindre ting på en glasrude, og så får man en ekstremt glat og blank overflade. Det burde også fungere for bordplader, så længe man har en tilstrækkeligt stor glasrude. En forskel bliver dog, at man ikke får et kornet mønster frem, som man får, når man sliber. Derimod kan man farve betonen i ønsket nuance. Det er vigtigt at vibrere bobler væk, de ses tydeligt mod den blanke overflade. Personligt synes jeg, at små bobler ikke forstyrrer, de kan tværtimod bryde den ellers stive overflade.
Det kan være tricky at få glasset løs, når man støber mod glas, opstår der et vakuum, som man må få til at slippe ved forsigtigt at stikke en spartel mellem beton og glas. Brug forresten ikke formeolie på glasset, det skal være helt rent, selv den mindste fedtplet eller snavs kan ses ellers.

På YouTube findes selvfølgelig en hel del nyttige tips til dette også. Søg på "Fu-Tung Cheng" så får man både idéer om design og praktiske tips om materialer. F.eks. at bruge melaminplader, styropor (frigolit), stive plaststrimler og dobbeltklæbende tape til nemt at lave forme uden en eneste skrue. Må prøve det ved lejlighed.

• Synes
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.