376,599 læst ·
138 svar
377k læst
138 svar
At støbe en bordplade i beton - billeder, spørgsmål..
Er der nogen der ved, hvor tynd en plade man kan støbe? Jeg skal have en hylde til kaffemaskine & elkedel og tænkte, at det måske ville være smart med en i beton. Men er det muligt at lave en på 20mm eller bliver det for skrøbeligt? Pladen bliver ca. 500x250mm
Hej, vi har støbt mange betonplader, og de har varieret fra helt plane gennemfarvede til lignende kværnsten mod åbne pejse. Man kan bruge almindelig brydfarve til indfarvning. Man behøver ikke gennemfarve, men kan først lægge farvet beton i bunden af formen og rundt om kanterne. Så ind med armering. Så støbe i resten. Vibrere gør man med en boremaskine, man har fæstet til formen. Til denne sætter man et stykke bøjet metal, fx armeringsjernstykke eller ståltråd. Det ryster ret godt, og straks stiger luftboblerne frem fra massen. Sæt maskinen godt fast, ellers stikker den af som en halshugget høne! Lav aldrig for våd beton. Vi plejer at lægge epoxy på overfladen for at opnå et godt resultat til køkken eller badeværelse. Det kan blive spejlblankt, hvis man vil. Lader man det småregne lidt i den våde epoxy, bliver det en spændende overflade. De små fordybninger kan få uregelmæssige farveskift mod gråhvid, der gør den sorte plade levende. Hvad angår armering, så kan man bruge 6 eller 8 mm armeringsjern, som man bare trykker ned i saften, alternativt armeringsnet. Arbejder man med tyndere plader, kan man bruge et par lag rettet armeringsnet. Vil man lave en grov, men blød struktureret stenplade, så tager man grovbeton og støber først en en råplade. Når denne har hærdet i ca. 15-20 timer, så pensler man på cement og vand. Et par gange. Først har man pillet de store sten væk, der kigger frem. Overfladen bliver som fra Perm- eller Juartiden med kalkstenskarakter. Et par gamle jeans polerer overfladen op til fløjlsblødt. Ingen kan skelne din plade fra en naturlig fra urtiden! Nogle gange blander vi lidt brændeovnsler (pulver) i og får en beigegrå farve. Så kan man pensle lidt rundt med cement og vand og få det lidt pletvis. Til sidst kan man efter et par timer tromme lidt med fingerspidserne, så man får en lidt småbulet overflade. DÆK MED PLASTIK I ET PAR DAGE, så det ikke bliver revnet. Held og lykke med eksperimenteringen. Fantasien må ikke have nogen grænser.
Calle Ring, arkitekt og kunstner
Calle Ring, arkitekt og kunstner
Hej,
Man kan faktisk støbe en plade ned til 6 mm. Det handler om armeringen, der støbes ind. En tæt metalarmering i form af et finmasket net er godt til tynde plader. For at tage laster, handler det i byggebranchen om at lægge over- eller underkantsarmering. Armeringen lægges tættere på den side, der bliver konveks under last.
Hilsener Calle Ring
Man kan faktisk støbe en plade ned til 6 mm. Det handler om armeringen, der støbes ind. En tæt metalarmering i form af et finmasket net er godt til tynde plader. For at tage laster, handler det i byggebranchen om at lægge over- eller underkantsarmering. Armeringen lægges tættere på den side, der bliver konveks under last.
Hilsener Calle Ring
Sprækkede formen til en 8mm´s i går. Blev godt, og holdt til en kortere transport. 1800x650, 6 jern.
Hvad er det alle vil opnå gennem slibning? Fjerne betonhuden og få stenen frem. Overfladen man får gennem almindelig formplyfa er jo glat, meget glat.
Hvad er det alle vil opnå gennem slibning? Fjerne betonhuden og få stenen frem. Overfladen man får gennem almindelig formplyfa er jo glat, meget glat.
Hej
Jeg har lavet en lille betonskive, der er 70*70*5 cm, som jeg skal bruge til et sofabord. Jeg har slebet den i hånden og afsluttet med 1200 papir. Resultatet blev en ret blank overflade, der er lidt let flammende. Nu skal jeg behandle den med noget, og jeg undrer mig over, om jer, der har brugt paraffinolie, kan svare på følgende:
1. Udjævner ujævnhederne i skiven sig (som når man olierer træ)? 2. Når man påfører paraffinolien, bliver betonen betydeligt mørkere. Beholder skiven denne mørkhed? 3. Er der nogen, der anbefaler noget andet end paraffinolie?
Jeg har lavet en lille betonskive, der er 70*70*5 cm, som jeg skal bruge til et sofabord. Jeg har slebet den i hånden og afsluttet med 1200 papir. Resultatet blev en ret blank overflade, der er lidt let flammende. Nu skal jeg behandle den med noget, og jeg undrer mig over, om jer, der har brugt paraffinolie, kan svare på følgende:
1. Udjævner ujævnhederne i skiven sig (som når man olierer træ)? 2. Når man påfører paraffinolien, bliver betonen betydeligt mørkere. Beholder skiven denne mørkhed? 3. Er der nogen, der anbefaler noget andet end paraffinolie?
Flamigheden mindskes ikke, snarere tværtimod ville jeg sige, men det er lidt det, der er sagen, at det er et levende materiale. Den mørke farve forsvinder, når olien er tørret. Flere har jo anbefalet glasbeton, epoxy lyder også interessant. Det afhænger nok af, hvilken overflade du ønsker at have.
Hej,
mit tip er, at du skal prøve forskellige teknikker. Tag 5-6 isbokse og fyld med forskellige blandinger. Du kan putte i epoxy eller epoxyblandet cementopløsning (Cement + vand + 1/3 epoxy). Når man arbejder med epoxy, skal man sørge for, at man absolut ikke får det på hænderne - det kryber ind og skaber problemer.
Du kan lægge pigmenteret grov- eller finbeton.
En sjov teknik er grovbeton, som du børster overfladen af efter 10-20 timer. Så pensler du på cement og vand eller epoxycement. Derefter polerer du med bomuld - dine gamle jeans.
Har du en betonplade, du har støbt, kan du påføre epoxy og derefter sprøjte med vand. Du får en spændende overflade.
Husk, at naturen i milliarder af år har eksperimenteret med sig selv. Så kan du måske også finde på nogle sjove nye varianter. Rejsen ind i det ukendte er fyldt med lys.
Man kan blande i glaspulver eller knust glas, marmorpulver fra farvehandleren.
Jeg reparerede en ødelagt brun marmortrappe med en blanding af havregryn og epoxy - ingen så forskellen.
Så gå i gang og lad sanserne svæve - beton er billigt.
Hilsner, Calle Ring
mit tip er, at du skal prøve forskellige teknikker. Tag 5-6 isbokse og fyld med forskellige blandinger. Du kan putte i epoxy eller epoxyblandet cementopløsning (Cement + vand + 1/3 epoxy). Når man arbejder med epoxy, skal man sørge for, at man absolut ikke får det på hænderne - det kryber ind og skaber problemer.
Du kan lægge pigmenteret grov- eller finbeton.
En sjov teknik er grovbeton, som du børster overfladen af efter 10-20 timer. Så pensler du på cement og vand eller epoxycement. Derefter polerer du med bomuld - dine gamle jeans.
Har du en betonplade, du har støbt, kan du påføre epoxy og derefter sprøjte med vand. Du får en spændende overflade.
Husk, at naturen i milliarder af år har eksperimenteret med sig selv. Så kan du måske også finde på nogle sjove nye varianter. Rejsen ind i det ukendte er fyldt med lys.
Man kan blande i glaspulver eller knust glas, marmorpulver fra farvehandleren.
Jeg reparerede en ødelagt brun marmortrappe med en blanding af havregryn og epoxy - ingen så forskellen.
Så gå i gang og lad sanserne svæve - beton er billigt.
Hilsner, Calle Ring
Tak for tipsene
til sidst blev det et produkt, der hedder stensæbe for mit vedkommende. Den ændrede næsten ingenting af pladens udseende, kun en nuance mørkere. Ulempen ved produktet er, at det ikke beskytter så godt mod sure stoffer, men det gør ikke mig så meget, da pladen er til et sofabord.
til sidst blev det et produkt, der hedder stensæbe for mit vedkommende. Den ændrede næsten ingenting af pladens udseende, kun en nuance mørkere. Ulempen ved produktet er, at det ikke beskytter så godt mod sure stoffer, men det gør ikke mig så meget, da pladen er til et sofabord.
Kan I ikke jer, der har lavet nogle fine plader, smide nogle billeder op på forskellige overflader? Jeg er fristet af en betonplade til køkkenøen, alternativt købe en i kompositsten, men de er så pokkers dyre.
/Magnus
/Magnus
Jeg er i gang med en betonplade til køkkenet. Du kan følge med på www.byggerhemma.seyps sagde:
Coolt, skal læse mere senere.
Talte selv med en gulvsliber i sidste uge, og han kunne komme ud og slibe/polere en betonplade hvis jeg støbte den. Så bliver overfladen meget blank, som HTC Superfloor.
Kan måske være et tip.
/Magnus
Talte selv med en gulvsliber i sidste uge, og han kunne komme ud og slibe/polere en betonplade hvis jeg støbte den. Så bliver overfladen meget blank, som HTC Superfloor.
Kan måske være et tip.
/Magnus
Er der ikke flere, der har billeder af deres betongbordsplader??
findes gør-det-selv tips på finja.se