Hej,

I morges var fiberfyrene på besøg og trak kabel fra grundens grænse frem til huset, hvor vi har planlagt at gå ind.

Huset vi bor i er fra 70'erne og består af en trækonstruktion med teglfacade, kælderen er beboelig.

Fiberen lægges i 30 cm dybde og kommer til at gå ind i et opbevaringsrum på et par kvm i kælderen, hvilket betyder, at kablet lige nu ender i midten af væggen. Min tanke er at grave en smule ned, så kablet kan komme ind langs gulvet i opbevaringsrummet.

1. Hvad borer man med her? Bruger man borehammer? En bestemt type bor? Dimension? Skal det isoleres på nogen måde? Er det generelt mig, der gør dette?

Når kablet først er trukket ind i opbevaringsrummet i kælderen, skal det tilsluttes X antal produkter her, når det er gjort, skal kablet gå videre ud i en stor stue (gennem væggen). Jeg ved, at der går udenpåliggende elementrør lige her. Når kablet er nået ud i stuen, skal det gå op til loftet, hvor jeg borer op til stueetagen.

2. Bruger jeg samme bor til at bore i indervæggen? Væggene lader til at bestå af en eller anden type lecablokke ligesom ydervæggene.

3. Når jeg borer op til stueetagen, antager jeg, at det er træbor, der gælder, er der noget, man bør tænke på her? Vi har et gulv, hvor der er gulvvarme i stueetagen, men det burde ikke gå ind under dette skab.

Når det først er oppe i skabet i stueetagen, skal det gå inde i skabet i hjørnet op til loftet, hvor det går igennem og videre op til loftet.

På loftet trækkes kablet frem til gangen, hvor det går ned og ind i et lille skab, hvor jeg har WiFi-router og switch. Jeg har nemlig tidligere fået trukket netværk i større dele af huset, og alt går så til dette skab, hvor der i dag står switch, router og et modem. Grunden til at have WiFi-routeren der er for at få god dækning.

Kablet fra kælderen tænker jeg at trække i kabelkanaler langs vægge og flexrør f.eks. inde i skabet og på loftet.

4. Er der noget andet man bør tænke på her?

Fiberen stopper jo i fiberboksen, derfra er det netværkskabel der gælder. Ser ingen ulempe direkte ved at have boksen midt på væggen i stedet for nede på gulvet?

Skal du tilslutte ting i stuen og gangen også på vejen? Ellers er det måske lige så godt at trække kablet ud gennem samme hul som fiberen kommer ind, og lige op til loftet på ydersiden? Så behøver du ikke bore så mange huller og slipper for en masse knæk på kablet.

Anna_H sagde:
Fiberen stopper jo i fiberboksen, derfra er det netværkskabel, der gælder. Ser ingen ulempe direkte ved at have boksen midt på væggen i stedet for nede på gulvet?
Ja, jeg overvejede også dette, man vil alligevel ikke have fiberboksen ved gulvet, så det er måske lige så godt at sætte boksen der, hvor kablet går ikke direkte :)

Anna_H sagde:
Skal du koble ind ting i stuen og gangen også på vejen? Ellers er det måske lige så godt at trække kablet ud gennem samme hul, som fiberen kommer ind, og lige op til loftet på ydersiden? Så behøver du ikke bore så mange huller og slipper for en masse buk på kablet.
Installatøren ville selvfølgelig sætte en sparkeliste på ydersiden af facaden og trække den op til loftet der, men vi vil undgå det af æstetiske årsager.

Netværkskablet fra fiberboksen skal ikke kobles ind i noget andet end router eller switche, som findes i gangen på entréplan. Den første tanke var at gå ind under gangen i stedet i kælderen og tage den direkte op i gangen derfra. Problemet er dog, at under gangen i kælderen er der et toilet, hvor man ikke vil have kabler unødigt, et andet problem er, at der ligger et stort vandbåret gulv i gangen og toilettet lige ovenover og der tør man selvfølgelig ikke bore.

Så for at få en mere diskret installation kom vi frem til, at vi trækker fiberen ind i skabet, som er skråt under gangen på entréplan og midt under toilettet på entréplan. Vi kobler det nødvendige i skabet og trækker videre med LAN-kablet ud gennem skabet og op og ind i et skab på entréplan, hvor det fortsætter op på loftet. På loftet tilslutter det sig til alle andre netværkskabler, der går videre ind i netværksskab i gangen på entréplan.

Her kan man igen overveje, om man måske skulle have haft router og switche oppe på loftet i stedet, men jeg vil kunne komme til tingene, hvis der er problemer uden at gå op på loftet. Derudover er der en del at tage højde for, når man har det på et koldt og fugtigt loft.

snowjim sagde:
I morges var fibergutterne på besøg og trak kabel fra grundgrænsen frem til huset, hvor vi har planlagt at gå ind.

Huset, vi bor i, er fra 70'erne og består af en træramme med teglfader, kælderen er beboelig.

Fiberen lægges i 30 cm dybde og vil komme ind i et opbevaringsrum på et par kvadratmeter i kælderen, hvilket betyder, at kablet lige nu havner midt på væggen. Min tanke er at grave ned lidt, så kablet kan komme ind langs gulvet i opbevaringsrummet.
Fiberrørene plejer at blive trukket ind i hus over jorden for at mindske risikoen for lækage. Jeg mistænker, at rørene ikke er 100% tætte, og hvis uheldet er ude, kan der komme vand ind i huset via rørene. Desuden kan rørforseglingen mod husgrunden lække. Normalt borer fiberinstallatøren hullet i grundmuren.
Ansvarsfordelingen mellem kunden og fiberinstallatøren plejer at stå i kontrakten.

J
Det varierer sikkerligt på hvilken leverandør man har af fiber. De tilfælde jeg kender til, så håndterer netværksoperatøren hulboring i ydervæg. De tætner og afslutter oftest med et fiberstik på indersiden af væggen når det gælder Öppen fiber. Derfra er det ikke netværkskabel, men en fiberpatch til medieomformeren. Derfra er det netværkskabel/kabler til router, switch, etc.

• Synes
AndersS og 1 anden
  • Laddar…
Synes det lyder besværligt. Skal du trække fiber igennem alle de der rum for at komme til der hvor routeren sidder? Fiberen må ikke bøjes med mindre radius end cirka 6 cm, så det er svært at få det pænt i beboede områder.
Det almindelige er vel, at man har medieomformeren så tæt på den indgående fiber, i kælderen i dette tilfælde, og at du derfra trækker et netværkskabel til der hvor du vil have routeren. Netværkskabel er lettere at trække indendørs.

Nej, det er ikke fiberen, der trækkes gennem alle rummene, fiberboksen sidder jo i kælderen, derfra er det netværksledning.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
karlmb sagde:
Synes det lyder besværligt. Skal du trække fiber igennem alle de dér rum for at komme til, hvor routeren sidder? Fiberen må ikke bukkes med mindre radius end ca. 6 cm, så det er svært at få det pænt i beboede områder.
Det almindelige er vel, at man har medierkonverteren så tæt på den indkommende fiber, i kælderen i dette tilfælde, og at du herfra trækker et netværkskabel til, hvor du vil have routeren. Netværkskabel er lettere at trække indendørs.
Tanken er, at fiberen monteres og omdannes i depotet, og resten aftrækket i huset sker med LAN-kabel.

arneri68 sagde:
Fiberrørene plejer at blive trukket ind i hus over jorden for at mindske risikoen for lækage. Jeg mistænker, at rørene ikke er 100 % tætte, og hvis uheldet er ude, kan vand komme ind i huset via rørene. Desuden kan rørtætningen mod husgrunden lække. Normalt borer fiberinstallatøren hullet i grunden.
Ansvarsfordelingen mellem kunde og fiberinstallatør plejer at stå i kontrakten.
Aha, må lige kigge lidt rundt, vil gerne undgå kabel, der er synligt på facaden.

Sørg bare for at have et strømudtag, hvor fiberen kommer ind til omformeren.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Jeg havde ladet fiberinstallatøren montere fiberudtaget så højt oppe som muligt i kælderopbevaringen. Det indebærer, at man derfra borer et hul mod ydersiden, som hælder nedad. På ydersiden sættes derefter en galvaniseret kabelbeskyttelse 16/22 mm på kældermuren, du kan derefter male kabelbeskyttelsen i samme farve som kældervæggen.
Men der findes forskellige måder at installere på, så hvis du kan oplyse, hvem der er fiberoperatør, kan du få bedre hjælp.

Trollskidan sagde:
Sørg bare for at have en stikkontakt, hvor fiberen kommer ind til omformeren.
Afhænger af operatørens udstyr, fiberstik kræver normalt ingen strøm, derimod mediekonverter (inkluderet switch).

Grav gerne dybere 60 cm. En smuk dag vil du (eller nogen anden) sætte en jordfräs i jorden.
Skift fra fiber til netværk så hurtigt du kan, når fiberen er indendørs.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.