Jeg har netop startet projektet med at lave en betonplade til vores kommende køkkenø. For at teste lidt forskellige overfladebehandling har jeg lavet et stykke i 20x40 cm, 2 cm tykt. For nemt at kunne vibrere boblerne ud med boremaskinen gjorde jeg betonen ret løs og vanding, hvilket gjorde selve støbningen enkel. Men nu har den hærdet i to uger, og i dag da jeg tog prøvestykket ud, var jeg i starten meget tilfreds med, hvor glat og fint det blev. Men jeg kunne med fingrene pudse pladen, så det ser ud til, at betonen er meget porøs. Skyldes dette, at min blanding var for fortyndet? Har lavet den med Byggmax Gjuta Fin.
Profferne bruger en meget tyk blanding.
Fu-Tung-Cheng er guruen på at støbe bordplader.
Se en af videoerne nedenfor, der er masser på Youtube. http://www.youtube.com/watch?v=yFFrTbEPhM8
Det kan være, at når vandet fordamper i din løse blanding, efterlader det mikrohuller i betonen og gør den porøs.
Hej,
blandingen var for våd, og så bliver det svagt og porøst. Støb en ny og polér overfladen med en pladeslæde af en slags. Et malingdåselåg af metal fastlimet på slibemaskinen er magisk.
Bland gerne epoxy ind i overfladelaget - 1 del epoxy + to dele våd finbeton - ikke for våd. Det er faktisk muligt at blande epoxy med ketchup, hvis man skulle have lyst til det.
Ellers kan man trække på ren epoxy på den færdige og en anelse ujævne plade. Jeg gjorde netop dette forleden dag. Udenfor og tæt på frysepunktet om natten. Det blev et smukt krakeleret mønster, næsten som øgleskind - sejt!
C.
Jeg har ikke taget del af Finjas artikel, men helt generelt, forstår jeg ikke, at der skulle være nogle problemer med at støbe en plade. Raceman henviser til et youtube indlæg, som viser hvordan det går til, og også hvilken konsistens betonen skal have. Begriber ikke hvorfor man vil bruge finbeton, er det ikke den grove man skal have, det er vel stenene i betonen, der gør pladen, så der kommer liv i den. Og så det andet...
Vandglas har man anvendt i 100 år i beton, for at sikre denne mod vand. Vandglas skal i betonen, eller i vandet som skal blandes i betonen, SIKA har ellers produkter/tilsætninger til beton i sit sortiment. Det er formen til pladen, der bestemmer resultatet af støbningen, så brug byggeply, ny eller en rengjort/vasket, inden man hælder i betonen, så sprøjt formen med vand. Hvad der også er vigtigt, er varmen, hvis man laver pladen derhjemme i køkkenet/badeværelset, så er det for varmt der, vælg et sted hvor der er ca. 10 grader+. Man må ikke have for meget vand når man blander beton, vand skal anvendes når betonen hærder/tørrer = med måde. Når man så skal vibrere formen (nedenfra) med en gammel umoderne slagboremaskine, en sådan som kun knurrer, med en vognbolt i nøgleholderen, så skal dette også gøres med måde! Ellers vil den grove sten ende på pladens underside. Nogen kan vibrere formen nedenfra, og en anden kan se hvordan luftboblerne popper op, en plade med målene 300X63 cm, tager 1 minut at vibrere, det skal gå hurtigt. Brug en bræt til at trække af med, som youtube indlægget viser, men hav også en skurebræt ved hånden. Hele sagen (formen) skal være lagt på et solidt underlag, f.eks. 2 - 3 paller på højkant og kraftige 95X45--120X45 regler som formen kan ligge på. OK nok om dette, de fleste af jer er nok hoppet fra projektet nu. De som vil prøve at støbe et mindre stykke, kan efter I har sprøjtet formen, strø lidt ren cement i bunden af formen, for at få en hårdere/kraftigere overflade på pladen.
Jeg har lige startet projektet med at lave en betonplade til vores kommende køkkenø. For at teste lidt forskellige overfladebehandlinger har jeg lavet et stykke i 20x40 cm, 2 cm tyk. For nemt at kunne vibbe boblerne ud med slagboremaskinen gjorde jeg betonen ret løs og vandig, hvilket gjorde selve støbningen enkel. Men nu har den hærdet i to uger, og i dag da jeg tog prøvestykket ud, var jeg i begyndelsen meget tilfreds med, hvor glat og fint det blev. Men jeg kunne med fingrene pudse pladen, så det virker som om betonen er meget porøs. Skyldes dette, at min blanding var for fortyndet? Har lavet den med Byggmax Gjuta Fin.
med beton som med pudsemørtel, er det vigtigt, at man ikke arbejder for længe med det, man trækker cementen/KC ud af blandingen, når du vibber for længe, bliver kun vandet tilbage.
Et tip til at få en pæn overflade: Læg ikke al beton i på én gang. Begynd med at lægge et lag på ca. 1 cm og sørg for, at det udfylder hele overfladen. Klap med hænderne mod betonen for at få luften ud samt vibrere formen. Nu kan du lægge resten i og gøre det samme. Forhåbentlig slipper du nu for luftbobler.
Kanon! Bestilte lige 1200, derefter bliver det vel vådslibepapir, formoder jeg.
1200 korn er meget fint. Skalaen er "bagvendt", 40 er groft, 120 er finere osv.
1200 plejer at være det fineste, man kan finde, så må man tage slibepasta.
Hvad har jeg gjort forkert? Har støbt, slebet for at få frem kornene. Svinget vandglas to gange samt olieret ind. Nu får jeg grimme kalkpletter fra hver eneste vanddråbe plus at overfladen bliver ru, hvor udfældningen bliver liggende. Jeg antager, at det hvide er kalk, men, nogen der har en idé om årsag samt hvordan jeg kan afhjælpe det? Tak!
Hvad har jeg gjort forkert?
Har støbt, slebet for at få frem kornene. Pendlet vandglas to gange samt olieret ind. Nu får jeg grimme kalkpletter fra hver eneste vanddråbe plus at overfladen bliver ru, hvor udfældningen bliver liggende. Jeg antager, at det hvide er kalk, men, nogen der har en ide om årsag samt hvordan jeg kan afhjælpe?
Tak!
[billede]
[billede]
Har du syrevasket det, inden du penslede på med vandglas? Ellers er det med stor sandsynlighed derfor, du har fået kalkudfældninger.
Mvh K
Missede syravasken første gang. Har slebet om, vasket, syravasket og lagt på vandglas og brugte til sidst koldpresset linolie. Resultatet er, at jeg får ingen udfældninger mere, men derimod er den lidt ujævn rundt om kanterne. Det ved jeg stadig ikke, hvordan jeg skal løse. Men det generer mest mig selv. Hilsener Magnus
Tak alle for svar og tanker.
Nu har jeg også støbt med weber fin ekspansionsbeton.
Lagde det først på bunden, klappede det ud med hånden, med armeringsjernet og derefter ud med resten af betonen.
Til en plade på 105x85x3.5cm gik der 3 sække.
Byggede en stelling udenfor af 45x95 regler.
Nu er pladen afdækket og jeg er meget tilfreds med resultatet, har testet nu at slibe med almindeligt 80 papir med excentersliber.
Men selvfølgelig, smag er forskellig, men hvor meget skal man slibe ned??
Har også bestilt steinfix 100+ som overfladebehandling
Hvilken syre skal man vaske med?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.