Hej! Jeg tænkte på at bygge to små rum til mit lille hus og vil gerne gøre det meste selv. Jeg ved ikke, hvor langt mine færdigheder rækker, men det jeg ikke kan klare, må jeg jo betale nogen for at gøre. Jeg har overvejet, om jeg skal hyre en arkitekt eller bygningsingeniør for at lette planlægningen og hele processen.. Hvad tror I? Er det smart med tanke på, at jeg ikke har bygget noget før, eller er det spild af penge? Det er to små firkantede rum, der skal bygges med regelstamme på pæle, altså ikke noget arkitektonisk avanceret. Lidt hjælp får jeg af min mors mand.. Beskrivelser kan jo findes hist og her... Ja, del gerne jeres tanker om mit projekt.

Alt godt! / Tomas

Det er en del at tænke på, primært tagtilslutning til det eksisterende hus, at få det tæt (forskelligt svært afhængigt af hvilket tag du vælger). Derefter vil der kræves en del tegninger og beskrivelser til kommunen for byggetilladelsen.

Tegninger er ikke så svært, men en rutineret bygger, der kan kigge på stedet og hjælpe med de svære dele, anbefales varmt

Et tip er at gøre som vi har gjort. Dog absolut ikke den billigste løsning. Vi hyrede en arkitekt til at tegne tilbygningen, som er på 30 kvm, og samtidig et nyt skråt tag over vores garage, som havde et fladt tag før og skulle udbedres. Vi lod derefter et byggefirma grave ud og støbe fundament, rejse vægge og gøre hele taget færdigt med pap og tegl. De er ansvarlige for kvaliteten på de bærende dele, så det har jeg ikke behøvet at tænke så meget på. Derefter har jeg overtaget og isoleret vægge og tag, sat panel op og er lige nu i gang med at sætte væggipsen indvendigt. Det jeg har lært det sidste halve år er, at alting tager meget lang tid, når man skal bygge i sine fritimer. Jeg forsøger at have fremdrift og arbejder ca. 10-15 timer om ugen, men det er hårdt, når der er meget på arbejdet, og man har kone og tre børn. Det skal man helt klart overveje, inden man går i gang med sine projekter. Man kan jo desuden bruge rotavdraget på dette, så arbejdsomkostningerne bliver ikke så særligt blodige, mener jeg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.