2,992 læst ·
10 svar
3k læst
10 svar
At bygge en carport om til en varmgarage
Hej,
Jeg overvejer at konvertere en carport til varmgarage, forudsætninger:
- Søsten på jord
- Opvarmede huse med tegelfacade på begge sider (undtagen bagerst, hvor der er uisolerede plankevægge)
- På 2/3 af kortsiden et isoleret og opvarmet skur på betonplade. Resten plankevæg.
Min plan er nu:
- Fjern søstenen, grav ud 55 cm. Derefter 15 cm makadam, 30 cm celleplast og 10 cm betonplade.
- Isolere taget. 19 cm regelhøjde, så luftspalte øverst og 17 cm isolering, fugtspærre og gipsplader.
- Vægge mod tegl. HER HAR JEG BRUG FOR TIPS!!
- Væg mod opvarmet skur. Kun gipsplade??
- Plankevægge. Vindsikring, 12 cm(?) isolering, fugtspærre og gipsplader.
Teglvæggene har jeg altså brug for tips til, men ellers, virker ovenstående som en rimelig plan??
Tak på forhånd for konstruktiv feedback.🙂
Jeg overvejer at konvertere en carport til varmgarage, forudsætninger:
- Søsten på jord
- Opvarmede huse med tegelfacade på begge sider (undtagen bagerst, hvor der er uisolerede plankevægge)
- På 2/3 af kortsiden et isoleret og opvarmet skur på betonplade. Resten plankevæg.
Min plan er nu:
- Fjern søstenen, grav ud 55 cm. Derefter 15 cm makadam, 30 cm celleplast og 10 cm betonplade.
- Isolere taget. 19 cm regelhøjde, så luftspalte øverst og 17 cm isolering, fugtspærre og gipsplader.
- Vægge mod tegl. HER HAR JEG BRUG FOR TIPS!!
- Væg mod opvarmet skur. Kun gipsplade??
- Plankevægge. Vindsikring, 12 cm(?) isolering, fugtspærre og gipsplader.
Teglvæggene har jeg altså brug for tips til, men ellers, virker ovenstående som en rimelig plan??
Tak på forhånd for konstruktiv feedback.🙂
Først og fremmest har du desværre sandsynligvis brug for byggetilladelse. Ændret anvendelse og alt det der, du ved. Tjek med kommunen, det kan variere fra sted til sted.
Jojo... DET er allerede i gang men ellers tak.🙂 Det jeg primært har brug for er byggetekniske tips om, hvordan man skal håndtere murstensvæggene.ricebridge sagde:
Jeg har ingen problemer med udseendet, er mere bekymret for, at varme ledes til ydersiden via murstenen... Hvis man opsætter regler og isolerer foran murstenen, burde dette undgås, men skal der være luftspalter, og i så fald, hvordan skal disse udformes?O Odi et Amo sagde:
Er det ikke ydervægge på to huse?
Netop "varm" i ordet "varmgarage" er vel et temmelig fleksibelt begreb. Man har det jo sjældent lige så varmt og godt derinde som i stuen, selv om man skruer meget.
Jeg tror, du kan lade teglvæggen være, som den er til at begynde med. Bemærker du, at den ser ud til at køle garagen ned, kan du overveje at efterisolere. Men jeg tror ikke, det bliver nødvendigt. Den vil jo opføre sig som en indervæg, og dem behøver man jo ikke at isolere. Desuden er den jo allerede isoleret.
Jeg tror, du kan lade teglvæggen være, som den er til at begynde med. Bemærker du, at den ser ud til at køle garagen ned, kan du overveje at efterisolere. Men jeg tror ikke, det bliver nødvendigt. Den vil jo opføre sig som en indervæg, og dem behøver man jo ikke at isolere. Desuden er den jo allerede isoleret.
Klik her for at svare