Skrev denne tråd under en anden rubrik men fik ingen svar, så jeg prøver her

Ville gerne vide mere om asbest. At det formodentlig findes i fugerne og fixet i vores hus bygget i 59 ved jeg, men hvis fugen begynder at løsne sig lidt, udgør det nogen risiko. Vi tætner med silikone efterhånden som vi finder sådanne steder, er det tilstrækkeligt som beskyttelsesforanstaltning indtil vi har råd til at gennemføre en regelmæssig sanering og renovering?

Næste ting er rørbøjninger og rørafslutninger ved kedlen, alt ser helt og pænt ud, men vi har fixeret synlige afslutninger med klarlak efter råd fra en saneringsmand og tapet rundt om, virker det ok?

Og så er der problemet med måtter - hvis man har en gammel måtte som er slidt og lidt skrammet, og den indeholder asbest - udgør det nogen risiko?

Findes der asbest i beton? Vi sleb maling af et betongulv i kælderen, og jeg kan forestille mig, at det ikke blev rengjort korrekt, hvis der var asbest i slibestøvet; dette var før min asbestfobi, så jeg tænkte ikke på det dengang. Jeg fejede det værste op, men brugte derefter min almindelige støvsuger, som siden er blevet flittigt brugt i hele huset - bør den smides ud?

Maling: Hvordan ved man, hvilken maling der indeholder asbest. Vores kældergulv er malet i en grå farve som desværre opløser sig, hvis man vådskurer.

Og til sidst, en klædeskab - indrettet og fin, men bagved et skab kan man ane skorstenen, og der hvor loftet møder skorstenen, ser man en slags grålig isolering, der stikker lidt ud - det ligner en slags uld, muligvis stenuld af en slags, kan der være løs asbest i sådan noget.

Mange spørgsmål, men det forårsager stor bekymring hos mig, så jeg har brug for svar, håber noget af min bekymring er ubegrundet. Det eneste fornuftige ville vel være at tage prøver på alle disse "risikosteder", men jeg er bange for at rode i tingene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.