5,486 læst ·
7 svar
5k læst
7 svar
Asbest under 70'er komfur? Eller: endnu en asbest-identifikationstråd
Hej!
Jeg er begyndt at rive brændeovnen ud, som jeg tror er lige så gammel som huset, altså fra 1973.
Jeg vidste allerede, at de tidligere ejere har lagt laminatgulv direkte på tæppebelægningen, som huset blev bygget med. Men nu viser det sig, at også brændeovnen står på tæppebelægningen, dog med en krydsfiner-afstand, fibermåtte samt gnistbeskyttelse imellem. Se billeder.
Behøver jeg at være bekymret for, at fibermaterialet under gnistbeskyttelsen indeholder asbest?
Jeg er begyndt at rive brændeovnen ud, som jeg tror er lige så gammel som huset, altså fra 1973.
Jeg vidste allerede, at de tidligere ejere har lagt laminatgulv direkte på tæppebelægningen, som huset blev bygget med. Men nu viser det sig, at også brændeovnen står på tæppebelægningen, dog med en krydsfiner-afstand, fibermåtte samt gnistbeskyttelse imellem. Se billeder.
Behøver jeg at være bekymret for, at fibermaterialet under gnistbeskyttelsen indeholder asbest?
Det ser mistænkeligt ud synes jeg. Men samtidig ikke. Ser fiber på kanten men hvilken slags fiber? Fra heltæppemåtterne? Asbest? Ser lidt ud som rørisolering? Eller ikke? Burde man ikke have lagt en almindelig eternitplade under gnistbeskyttelsen? Spørgsmålene er mange men svarene ingen. Som vanligt er det nemmest og bedst at sende til analyse. Det koster nogle hundrede kroner. Den som ved den ved.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Men hvis du skal rive kaminen ud og kan fjerne gnistbeskyttelsen, så fjern pladen med det der hvide uanset hvad? Eller mener du, at du ikke tør røre ved den og er nødt til at tilkalde kavaleriet, hvis den indeholder asbest?
Jeg blev lidt utålmodig (og skødesløs) og fjernede gnistbeskyttelsen. Nu har jeg lagt de tre små stykker i en plastikpose. Den store stykke fibermateriale (plade) har jeg båret ud liggende på krydsfinerspladen. På krydsfinerspladen havde små rester af fibermaterialet sat sig fast. Materialet er meget porøst og nedbrydes meget let.
Det bliver billigere at sortere som asbest end at sende til analyse.
Det bliver billigere at sortere som asbest end at sende til analyse.
Rent visuelt ser det meget ligesom det, jeg har omkring mine rør, omsluttet med hestehår og noget pap. Har sendt til analyse, og det er asbest. Tænker man på, hvor det er blevet brugt også hos dig, er det også præcis dette anvendelsesområde asbest kan bruges på.
Kan du løfte hele pladen væk, ville det nok være godt. Måske sprøjte noget, så det holder sig på plads? Eller opløse det i vand og skrabe det væk?
Kan du løfte hele pladen væk, ville det nok være godt. Måske sprøjte noget, så det holder sig på plads? Eller opløse det i vand og skrabe det væk?
Materialet er nu blevet bragt til genbrugsstationen. Det var så lidt, så de bekymrede sig ikke om at tage betaling.
Interessant! Går resonementet da ud på, at andre fibre brænder, men ikke asbest? Jeg er selv ikke overbevist om, at det er så let.H hars sagde:
Klik her for at svare