Lånede et billede fra nettet. Er i gang med at bygge et sadeltag over terrassen.

Har nogle overvejelser og undrer om nogen venlig sjæl kunne sprede lidt lys over dem.

Har snedkereret en del gennem årene, men har aldrig rigtig tænkt over, hvad alle tingene kaldes på fagsprog. Desuden har jeg bemærket, når man googler, at ”kært barn, mange navne”.

Hvad kalder man den bærende bjælke, som pilen peger på? Og også dem, der sidder ud fra væggen i samme højde?

Og hvilken højde (underside) bør man sætte den på, hvis man i fremtiden måske vil glase terrassen ind. Er 200 cm for lavt? Eller skal man sætte mere sømrum. I starten tænkte vi at have åbent. Jeg tænker standardmål på karme. Vil undgå specialbestilling. En dør bygger jo også på gulvet, tænkte jeg, og så bliver 200 cm for lavt, som jeg tænker. Dette er den største nød ærligt talt at knække.

Hvordan fastgør man tagbjælkerne i den bærende bjælke i mønet, hvis man bygger som på billedet. Eller er der nogen fordel ved at lægge den ovenpå. Vil egentlig have så lav byggehøjde som muligt men stadig så højt i loftet som muligt. Svært at beskrive i tekst. Tagvinklen bliver ca. 22 grader.

Skål på jer i forårshede. Holder mig for banne mig på svede væk.

//Erber :beer::D

• Trækonstruktion af et sadeltag under opførelse med en violet pil, der peger på en bærende bjælke.
Jeg ved ikke, om den markerede bjælke har et navn. Da taget har en rygbjælke, er den egentlig ikke nødvendig. Stolpen, som rygbjælken hviler på, kan lige så vel gå hele vejen op. Bjælkerne på siderne kan siges at være varianter af tagrem. Derimod er konstruktionen på billedet ikke stabil. Da der ikke er nogen sidevægge, kræves der diagonaler (helst i taghalvdelernes plan), så stolperne bliver fikseret i toppen.

Standardmålet for fri åbningshøjde for døre plejer at være 210 cm. Da du skal have glaspartier senere, anbefaler jeg, at du tjekker målene på sådanne på en eller anden producents hjemmeside. F.eks. Willab gardens.

• Synes
erber
  • Laddar…
Billedet er Skånska Byggvarors stamme, som du kan købe som pakke. Den skal bygges fast i gavlen på den ene side. Og nogen anden stabiliserende regel findes ikke. :cool:

Hvis den bygges fast i den bagerste gavl, bliver den stabiliseret i dybden. Den forreste gavl er derimod stadig ikke stabil, da det er meningen, at taget skal være et glastag af en eller anden form. Der er stadig brug for diagonaler. Det er nok med én, hvis den ligger vandret fra et indre hjørne til et ydre hjørne. Hvis man lægger dem i tagets plan, hvilket ser pænere ud, behøves der mindst to.

J justusandersson sagde:
Jeg ved ikke, om den markerede bjælke har noget navn. Fordi taget har en mønsterbjælke, behøves den egentlig ikke. Stolpen, som mønsterbjælken hviler på, kan lige så godt gå hele vejen op. Bjælkerne på siderne kan siges at være varianter af toplægter. Derimod er konstruktionen på billedet ikke stabil. Fordi der ikke er nogen sidevægge, kræves der diagonaler (helst i taghalvdelens plan), så stolperne bliver fastgjort for oven.

Standardmålet for fri åbninghøjde for døre plejer at være 210 cm. Fordi du skal have glaspartier senere, anbefaler jeg, at du tjekker målene på sådanne på en producents hjemmeside. F.eks. Willab gardens.
Jeg overvejer at bygge en pergola med sadeltag. Kan du forklare, hvad du mener med diagonalerne? Gerne tegne oven på billedet eller på papir, hvis du har tid 🙏

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.