Sidste år fik vi anlagt et 4m x 6m stort område med l-støtte i skråningen mellem vores gårdsplads og vores have. I år er tanken, at vi (jeg) skal bygge en carport med saddeltag ovenpå. Se grov skitse nedenfor (ja, den skal også have tag). Vi tænkte os tagsten på taget fra starten, men er nok mere inde på at vælge shingles i stedet for at holde vægten nede. Snesone 1,5 (Bohuslän).
Tanken er, at jeg skal gøre alt selv. Selve konstruktionen og det faktiske snedkerarbejde bør ikke være noget problem - jeg har bygget terrasser, plankeværk, hegn og trapper og jeg har sort bælte i YouTube - men jeg er ekstremt usikker på dimensionerne.
Planen er at bruge 95x95mm stolper - 5 stolper på hver langside og derefter yderligere 2 stolper imellem på den kortside, der skal være lukket.
Den oprindelige plan var at fastgøre stolperne med stolpesko direkte i oversiderne på l-støtterne, men det føles lidt risikabelt at fastgøre disse i l-støtterne - er der risiko for, at de revner? - så den seneste plan er at lægge solide imprægnerede bjælker (95x95) ovenpå l-støtterne. Disse skrues/boltes fast i l-støtterne og derefter fastgøres stolperne i denne "ramme". Måske med tapper i hver stolpe-ende, der stikkes ned i rammen og derefter solide bolte lige igennem. Men jeg ved ikke, hvad der er "tilstrækkeligt"...
Tror I, at dette kan fungere? Hvordan ville I have gjort?
Og hvad tror I om tykkelsen på stolperne? Bliver det stærkere at bruge limtræpiller på 90x90 i stedet for "almindelige" stolper på 95x95? Eller skal jeg gå op i tykkelse mere end det, for at carporten ikke skal falde sammen ved første kraftige vindpust?
To af tre sider skal derefter dækkes med plank-lignende vægge, med beklædningsbrædder, der er åbne i top- og bundkant. Skråstiver i hjørnerne.
Remmen, som spærerne skal hvile på, har jeg tegnet med dimensionerne 45x170. Tilstrækkeligt, eller skal jeg øge dem yderligere?
Og apropos spær... Overremmen har jeg tænkt mig at bruge 45x170 til og underremmen 120mm. Vi vil også have lidt højere fri taghøjde inde i carporten, så vi f.eks. kan hejse et par kajakker op, eller en tagboks, så jeg tænkte at flytte underremmen op 400mm. Fungerer det?
Dette projekt gør, at jeg ligger søvnløs om natten...
Så hvis nogen kunne give lidt råd om dette, kunne jeg måske få i det mindste en nats rolig søvn. Det ville være rart!
Jeg ville have skippet tankerne om stolpesko og valgt at støbe ned sokler med sokkeljern.
95*95 fungerer sikkert til stolper, men det plejer at se tyndt ud.
Jeg ville hellere vælge almindeligt savskåret uhøvlet træ, byg f.eks. en stolpe, der sammensættes af 2 stk. 50*150 med en 50*100 imellem, så bliver det også let og smidigt at fastgøre og forankre den stående klemliste.
For at få carporten til at klare vinden synes jeg, at du skal skråstive.
Hvis du virkelig skal have mange stolper på langsiderne, burde du sørge for at få stolperne lige under spær, jeg synes, at det i stedet er nok med 6 sokler og stolper til din carport, sæt 3 på hver langside. På kortsiden er der ikke behov for en ekstra stolpe.
Jeg ville have droppet tankerne om stolpesko og valgt at støbe ned søjler med søjlejern.
95*95 fungerer sikkert til stolper, men det plejer at se spinkelt ud.
Jeg ville hellere vælge almindeligt savskåret ubehandlet træ, byg f.eks. en stolpe sammensat af 2 stk. 50*150 med en 50*100 imellem, så bliver det også let og smidigt at fastgøre og forankre det stående rem.
For at få carporten til at klare vinden synes jeg, at du skal skråafstive.
Hvis du virkelig skal have mange stolper på langsiderne, burde du sørge for at få stolperne lige under spærene, jeg synes, at det i stedet er nok med 6 søjler og stolper til din carport, sæt 3 på hver langside. På kortsiden behøves ingen ekstra stolpe.
Tak for svar!
Tanken er at udnytte så meget som muligt af arealet, så jeg vil helst ikke støbe søjler på indersiden af L-støtterne, men stille stolperne på L-støtterne.
Skråafstivere tænkte jeg at sætte i hjørnerne (se min illustration, selvom de kan være lidt svære at se der). Eller tænkte du dig skråafstivere andre steder end hjørnerne?
Ja, jeg overvejer lidt at bygge stolper sammen på den måde, du beskriver.
Hvis jeg kun bruger tre stolper på langsiderne, er jeg bange for, at væggene/plankeværket mellem stolperne vil bøje/svigte, da tanken er, at de kun skal være forankret i stolperne med luft over og under. Tre stolper på langsiderne betyder jo ca. 3 m mellem stolperne...
Planket mellem stolperne kan du let forstærke med en ordentlig skråstiver til midterstolpen på langsiden eller med et solidt kryds af fx 50*100 på kortsiden.
Planket mellem stolperne kan du let forstærke med en ordentlig skråafstivning til midterstolpen på langsiden eller med et solidt kryds af f.eks. 50*100 på kortsiden
Jeg skal overveje antallet af stolper. Det gør mig egentlig ikke noget, at spær og stolper ikke flugter med hinanden. Der skal jo til tagrender og sådanne ting, så spærene vil ikke være meget synlige fra ydersiden. På indersiden derimod...
Nogle tanker om dimensionerne på rem og spær? Rem: 45 x 170 og overrammer i samme dimension. Her er jo mit ønske om at flytte underrammen 400 mm noget, der sandsynligvis påvirker valget af dimension?
Jeg byggede en carport for 20 år siden.
Dobbelt tryk 45*95 som stolper, limede og skruede sammen. Den ene 195 mm længere end den anden.
Monteret med den korte udad, og så blev 45*195 lagt langs. 4 stolper fordelt på 7,25 længde.
Væg på den ene side og bagsiden samt stræbepinde på den anden kortside. Har stået stabilt siden da.
Limtræsbjælke i kip med stålkonstruktion i forkant, der holder den, og så 45*145 som tagbjælker.
Då tycker jag att du ska skippa hyvlat virke, slamfärg fäster mycket bättre på sågat
Ja, jeg byggede et plankeværk for et par år siden, med høvlede stolper og savet yderpanel, som blev malet med slamfarve. Farven hæftede jo helt klart bedre på det savede end det høvlede træ...
Ja, jeg byggede et plankeværk for et par år siden, med høvlede stolper og savet yderpanel, som blev malet med slamfärg. Malingen hæftede jo helt klart bedre på det savede end det høvlede træværk...
Falu rödfärg ser jo dog ud til at sælge en maling, der hedder Falu Rödfärg Træfasad, som skal fungere på høvlet træværk. Ikke en ægte slamfärg, men linolie-baseret, og tilgængelig i de samme kulører.
Jeg byggede en carport for 20 år siden.
Dobbelt trykbehandlede 45*95 som stolper, limede og skruede sammen. Den ene 195 mm længere end den anden.
Monteret med den korte udad og så lagt 45*195 langsgående. 4 stolper fordelt på 7,25 længde.
Væg på den ene side og bagsiden samt skråstivere på den anden kortside. Har stået stabilt siden.
Limtræsbjælke i kip med stålkonstruktion i forkant som holder den og så 45*145 som tagbjælker.
Ja, måske er det et alternativ at lime og skrue egne stolper sammen af to 45x95. De bliver jo ganske vist kun 90x95 da, men det rækker måske fint, med tanke på at jeg har så mange stolper. Hvis du brugte 4 stolper over 7,25m længde, er det måske okay for mig at bruge 5 stolper på 6 m?
Og nemmere at lave plads til remmen hvis man gør sådan...
Falu rödfärg ser jo ud til at sælge en maling, der hedder Falu Rödfärg Træfacade, som skal fungere på høvlet træ. Ikke en ægte slamfarve, men linoliebaseret, og tilgængelig i samme nuancer.
Men hvorfor bøvle med noget andet end almindeligt savet træ og slamfarve, som jo sandsynligvis er bedst og billigst både nu og ved fremtidig vedligeholdelse?
Men hvorfor besvære sig med noget andet end almindeligt savet træ og slamfarve, som sandsynligvis er bedst og billigst både nu og ved fremtidig vedligeholdelse?
Størstedelen af træet i byggemarkederne er vel høvlet, så jeg tænkte, at det var nemmest at få fat i... Selv tagspærene skal males, og der er jo planen at bruge høvlet træ. Jeg er dog ikke den, der er den - jeg kan ændre mig
Størstedelen af træet i byggemarkederne er vel høvlet, så jeg tænkte, det var nemmest at få fat i... Også tagspær skal males, og der er jo planen at bruge høvlet træ. Jeg er dog ikke den, der ikke kan ændre mig
Har du overvejet, hvor meget mere tid og penge det koster at vedligeholde en bræt, der er malet på begge sider (med noget andet end slamfarve eller tjære)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.