3,041 læst ·
39 svar
3k læst
39 svar
Altankjol, smidig borttagning/ditsättning av planka? (Bild)
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 891 indlæg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1,891 indlæg
Hvis du kan lide bådting, så findes der ofte dobbelt-leddede bordhægter i møblerne, så der ikke stikker noget ud, fx indfældet i bordpladen, som man gerne vil kunne folde op 180 grader (ligesom på SJ-togenes borde).P Paxman sagde:Tak for alle kreative forslag i denne tråd! Elsker virkelig fora i den henseende, man stiller et spørgsmål og får en masse forskellige forslag/svar, som man kan tage med sig. Nogle gange er det løsningen, man søger, og andre gange er det ting, man kan tage med sig til andre ting.
Jeg tror, at jeg begynder at nærme mig den løsning, jeg har haft i hovedet, men ikke har kunnet definere. Det hælder mod stift i højre kortende, da det er enkelt at få til, så alt linjerer. For at fiksere venstre ende og låse planken skal jeg forsøge at finde noget lignende dette:
[billede]
Dette kaldes "kvartsvarvslås", dvs. en lås, der drejes et kvart omdrejning for at låse og låse op. Det gælder bare om at finde et i passende størrelse og med "rigtigt" type håndtag. Helst ville jeg gerne finde et med den type håndtag, der er almindelig på både, altså noget der er indfældet, når det ikke bruges. Vi har nogle luger i altanen, hvor jeg har anvendt denne variant:
[billede]
Jeg kan ikke lide udstående ting på/rundt om altanen. Man bevæger sig barfodet, med tynde løse klæder og med bare ben...og vil ikke risikere at sidde fast eller skramme sig.
Der vil man heller ikke have noget ujævnt i overfladen.
Du behøver da ikke fjerne brættet, bare folde det fuldt op for at få hullet frit (hvis det fungerer).
Derefter må man låse noget i den gererede side, måske en forsænket kort men grov skrue med grove gevind, som ikke mister grebet så meget (ellers kan man jo plugge i nyt træ efter 20 år, hvis det bliver slidte gevind).
Ja, sådanne har jeg håndteret for netop et bådbord! Det kunne virkelig være et alternativ at fælde ind på indersiden af den højre del af planken, hvis jeg vil gøre det endnu mere kompliceret. 😁 Hvis jeg bare får låsningen til at fungere på venstre del, så vil jeg overveje hængsler eller stifter. 👍
Ah Ok, svært at vide hvad du er ude efter; Enkelt, Diskret, Skjult, Ikke fremspringende, Ikke Overkill, præcise afstande mellem brædderne, kræver ikke Værktøj, Elegant/Indviklet etc.
Så er det måske kun 2 af sådan nogle her + det indfældede håndtag du selv overvejer.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Så er det måske kun 2 af sådan nogle her + det indfældede håndtag du selv overvejer.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Du, de dér var ikke dårlige! Det burde jo være muligt at fæstne hondelarna på stolpernes sider og handelarna på den aftagelige bræt. 👍 Skal bare lige tjekke, at slangen har tilstrækkelig plads... den kommer ud ret tæt på venstre stolpe på grund af filterpumpens placering... og den kan ikke flyttes.
Medlem
· Blekinge
· 12 490 indlæg
De ruster hurtigt.
Klik her for at svare