Jeg har brug for lidt hjælp til at finde en løsning for nemt at kunne løsne/sætte en planke tilbage i vores altankjole. Indenfor kjolen bor filterpumpen til vores lille pool, og når filteret skal tilbagespoles, skal planken på billedet fjernes for at få på slangen, der leder det beskidte vand væk.
Som det ses på billedet, sidder planken med fire normale terrasse-skruer i dag. Jeg kan ikke lide den løsning, fordi trægevindsskruer, der skrues ind og ud af træ, før eller senere vil gøre hullerne for store. Det kræver også, at jeg henter skruetrækker med det rigtige bit hver gang, jeg vil fjerne planken.
Jeg føler, at der må være en bedre måde at fastgøre planken, så den sidder som den skal, men som stadig gør det nemt at fjerne den. Magneter er blevet foreslået til mig, men det er vanskeligt at finde den rette styrke, og de har en tendens til at ruste, så det frister ikke så meget.
Jeg har brug for lidt hjælp til at finde en løsning for at kunne løsne/sætte tilbage en planke i vores terrassekjole. Indenfor kjolen bor filterpumpen til vores lille pool, og når filtret skal returskylle, skal planken på billedet fjernes for at få slangen på, der leder det beskidte vand væk.
Som det ses på billedet, sidder planken med fire normale terrassebolte i dag. Jeg kan ikke lide den løsning, for trægevind bolte der skrues ind og ud af træ vil før eller senere gøre hullerne for store. Det kræver også, at jeg henter en skruemaskine med den rette bit hver gang jeg vil tage planken af.
Jeg føler, at der må være en bedre måde at fastgøre planken på, så den sidder som den skal, men som stadig gør det let at fjerne den. Magneter er blevet foreslået til mig, men det er tricky at finde den rigtige styrke, og de har en tendens til at ruste, så det frister ikke så meget.
Er der nogen, der har en god idé?
[billede]
Vognbolt ud fra indersiden og vingemøtrik på forsiden? Burde kunne findes i rustfrit stål hos en bådtilbehørsforretning gætter jeg? 🤔
Jeg vil helst have løsningen så diskret som muligt, og uden at noget stikker ud. Der er en passage lige forbi den del af terrassen, og man vil ikke risikere at sidde fast i noget, der ikke er "i plan" med brædderne.
Og kærvbolte med (vinge)møtrikker føles lidt som overkill. 😁 Denne bræt vejer ikke meget, og det bidrager ingenting til konstruktionens styrke.
Jeg vil helst have løsningen så diskret som muligt, og uden at noget skiller sig ud.
Jeg har gjort noget lignende på min altan og brugte magneter, typisk til gamle køkkenskabe. De er stærke nok til at holde stykket på plads! Måske svære at få fat i, men bare prikke brættet ud med en skruetrækker eller kniv.
God tanke med hængeblech...men jeg tror, at det vil være næsten umuligt at få den præcise placering af dem og deres korresponderende skruer og få planken helt linjeret med de faste planker. Det er ret vigtigt, at linjerne holdes præcise, ellers vil det se skidt ud.
Jeg har gjort lignende på min altan og brugte magneter, typ til gamle køkkenskabe. De er tilstrækkeligt kraftige til at holde den del på plads!
Måske svære at gribe, men bare skub brættet ud med en skruetrækker eller kniv.
Magneter til gamle køkkenskabe...🤔 Hvad er det for magneter? De ruster ikke?
God tanke med hængslerne...men jeg tror, det vil være stort set umuligt at få dem til at sidde præcist og få planken helt på linje med de faste planker. Det er ret vigtigt, at linjerne holdes præcise, ellers kommer det til at se dårligt ud.
[link]
Denne type mener jeg. Mine har ikke rustet, men de sidder lidt beskyttet.
Jeg er meget tvivlende over, at de ikke skulle ruste, der hvor jeg har brug for mine... men magnetskåret er stadig tiltalende af flere grunde. Man burde vel kunne spraye lidt rustbeskyttelsesfarve på magneter. 🤔
Jeg ville have lavet en mini-dør af alle 3 planker i højden og sat en haspe, dørlås eller lignende som lukkemekanisme.
Bad AI om at skitsere lidt, men det blev vel lidt noget rod.
Hehe..nogle gange fejler AI ret så grundigt. 😂
Mazen sagde:
Ranpamuff osv.
Jeg søger en værktøjsfri løsning.
Dette kan løses på enkle måder, men som måske ikke bliver så pæne. Jeg er sådan en, der ikke altid søger den simpleste løsning, men gerne lidt mere elegante/indviklede...fordi det er sjovt. 😃
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.