Skal fastgøre stolperne til rækværket i mit altanbyggeri og overvejer, hvordan jeg bedst fastgør hjørnestolpen. Stolperne er 2 stk. 45x95 som er limet og skruet. De andre stolper fastgør jeg med 2 stk. vognbolte diagonalt, men bliver usikker på hjørnestolpen, da jeg kun har 45x45mm fra stolpen til at skrue/bore i. Har for mig, at jeg har læst, at man ikke kan bruge vognbolt der, men at man skal sømme? Føles mindre sikkert da altanen ligger i 3 meters højde... Nogen der kan rede mine spørgsmålstegn ud?
/Martin
Jeg ville nok synes, at det var ok at sømme. Går ud fra, at du har liggende ribbe eller hvad det er du har tegnet også på den korte side, og de (og ikke mindst overliggeren) vil låse hjørnestolpen effektivt.
Du kan også for ekstra styrke skråskrue stolpen oppefra ned i kantbjælken og den yderste gulvregel, det skjules af terrassen senere.
Jeg brugte stort set kun essve ET-T skrue til vores terrassebyggeri, med et langt bit er de meget nemme at skråskrue og placere der, hvor det er nødvendigt. Blev meget stabilt, hurtigt går det også. https://www.bauhaus.se/konstruktionsskruv-et-t-6-5x90-cs-100.html
Tak for tipsene! Ja, præcis, liggende ribbe i begge retninger. Tror du det er dumt at bore og sætte vognbolt eller skrue med fransk?
Det går sikkert også, hvis man sørger for at forbore tilstrækkeligt stort, så man ikke flækker reglen, men jeg ville have nøjes med typisk 6 mm træskrue eller søm, da jeg tror, det holder længe.
Egentlig off topic men smider den ind her for en sikkerheds skyld pga liggende ribber: Sørg for, at de sidder med små afstande! [link]
Tak for linket. Har læst om det tidligere men aldrig fundet nogle anbefalinger på mellemrum mellem ribberne? Hvis man ser sig rundt i området, hvor jeg bor, er det ret almindeligt, at folk har bygget sådanne rækværk, selvom det er 2. etage, jeg undrer mig, om de har løst det på en eller anden måde, eller om de bryder reglerne? Man kan måske have plexiglas på indersiden, mens børnene er små...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.